Är det någon som har erfarenhet av att bygga på tallmark? Vi har köpt tomt där vi har tagit bort en hel hög med tallar och marken därmed är klassisk skogsmark med blåbäris m.m.

Naturligtvis har vi ryckt alla stubbar och tagit bort all storsten.

Det jag undrar är över är om det är nödvändigt att göra en avtäckningen av hela tomten eller ej? Det vi förmodligen kommer att göra nu att gräva ut ordentligt där vi ska gjuta plattan för huset enligt konstens alla regler, men vi funderar på att inte ytavtäcka resten av tomten utan bara fylla över det med ett lerlager och sedan matjord.

Är detta en bra eller dålig idé? Någon som har provat det ena eller det andra?

/Freddaasp

Dålig ide eftersom blåbärsris och annat organiskt material kommer att förmultna och sjunka ihop vilket kommer att ge svackor efter några år.

Är det bara blåbärsris och dylikt så skulle jag nog bara fylla på. blåbärsris är såpass tunt att det bör packa sig på en gång. Som topp bör ni ha ca 15 cm jord och med lera under så gissar jag på minst 25-30 cm överallt och iom det så kommer fyllningen att röra sig mer de första åren ändå.

mats_o skrev:
Är det bara blåbärsris och dylikt så skulle jag nog bara fylla på. blåbärsris är såpass tunt att det bör packa sig på en gång. Som topp bör ni ha ca 15 cm jord och med lera under så gissar jag på minst 25-30 cm överallt och iom det så kommer fyllningen att röra sig mer de första åren ändå.
Det är åt det hållet vi har funderat, det vi har gjort nu är att med grävaren riva sönder och luckra skogslagret och plocka så mycket rötter och grovt material som det bara går. Så det som kommer att finnas kvar är bara lite blåbärsris...

Om det nu skulle bli sättningar om några år får man väl försöka åtgärda det då... det kanske blir några j-vla och f-an då.   :)

Är det någon annan som har några synpunkter, eller tips och ideér?

hej! Skogsmark har en förmåga att ta tillbaka det den förlorat. Skulle satsa på att ta bort skogsbacken.

Det är ingen fara. Skogen växer inte upp rakt igenom.

Har 2000m2 gammal skog där vi har fyllt på på med varierande tjocklek från 0 till 5 meter och har inga problem med att skogen kommer underifrån. Däremot får man bevaka tomtgränserna och hålla efter där men vanlig kantklippning med trimmern och gräsklipparen gör jobbet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.