Jag håller på gör en uppfartsväg som kommer följa tomtgränsen i ca: 30m för att sedan göra en 180graders kurva in i det tänkta garaget.

Ca: en halvmeter utanför tomtgränsen är det en sprängd bergskant, med landsvägen nedanför.
Den tänkta vägen kommer på vissa ställen att behöva ligga ca: 1,3m över berget i tomtgränsen, för att ge en vettig dosering i 180gradersböjen.

Först hade jag tänkt att göra denna upphöjning med prefab L-stöd, men då jag tycker de är ordentligt dyra, samt att jag har svårt att följa rekommendationerna gällande undergrund, funderar jag på att gjutna egna.

Min tanke är borra ner armeringsbågar i berget, samt forma och gjuta på plats, direkt mot berget, och det är denna idé jag skulle önska kommentarer på.

Gällande dränering har jag tänkt att gjuta en liten sockel som följer vägen på insidan där den närmast kommer ligga och tangera berget, så att allt vatten som rinner högre ifrån kommer dräneras ut där, och inte kunna rinna ner under vägen. Sedan komplettera med ett dränrör innanför det höga gjutna stödet, för att ta hand om regnvatten som dräneras ner genom vägen.

Tre bilder för att förklara läget.

1.
En högst schemastisk bild över tomtläget, med en måttriktig modell över huset. (garage och boyta ovanpå garage är en planerat tillbyggnad)
http://berglund.eileen.nu/bilder/huset/cad/renderingar/070511/01.jpg

2-3.
bilder över markläget, med några brädor utlagda för att ungefärligt beskriva hur jag tänkt vägens sträckning.

• 20070716(001).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20070716.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gjorde egna L till min uppfart -04 och ännu står de upp :)

Är naturligtvis ingen expert pga av det men jag skulle göra som så att jag frilade berget. borrar ner ett antal järn i berget. tex 2 rader med 3 stycken i varje och sen skulle jag gjuta ett L-element med berget som botten. Om du kan så forma och beställ färdig vattenfast betong så tycker jag inte att vatten borde vara ett problem. Det lutar ju onekligen nedåt längs muren så det borde drännera av hyggligt om du lägger bra matrial innanför

Finns det någon bra samlad information gällande byggnation av formar.

Den första fråga som slår mig, är hur man hanterar fallet från ena ändan av muren till den andra. Det handlar om en höjdskillnad påca: 4m mellan högsta och lägsta punkten på muren. Ska man köra fb vill man juh kunna gjuta hela på en gång.

Har varit ute och provgrävt lite mer på ställen som jag gissar skulle vara lite djupare.
Och mycket riktigt var det så.
Det visar sig vara mer eller mindre omöjligt att gjuta hela vägen ner till berget på vissa ställen.

Men lyckligtvis är berget i dagen på de ställen där muren kommer hög, och kräver mest stabilitet.
Min tanke nu är att jag fortsätter med samma teknik, med gjutning dirket på underlaget, men där det blir för djupt övergår "botten" under L-stödet från berg till paddad makadam, alternativt paddad matjord (som finns där naturligt).

Vad tror den samlade kunskapsbanken om det?

Vidare funderar jag lite på jordmassorna jag gräver upp, när jag frilägger berget för gjutningen.
Behöver jag "göra mig av" med dem eller det bara att padda ner dem, lägga markduk, och fylla med kross över, sedan när gjutningen är klar?
De har juh inte några vidare dränerande egenskaper så det bästa vore kanske att köra kross hela vägen ner till berget på de ställen det går?

Gjorde min mur i bitar och lyfte dem på plats så jag fuskade......
Vad du kan göra är att du gör formen trappstegsformad och helt enkelt stänger för respektive steg med en bit trä eller skiva. Betongen är såpass trögflytande att den stannar kvar på rätt sida.

När det gäller de stöd som inte får bergfäste så gäller det att de får bra stöd från omkringliggande matrial istället. Normalt sett så ska de ned 2 dm i underlagget men har du en sluttning så bör du nog skicka ned dem en bit till. Exakt vet jag inte.

Du ska ha helt döda massor omkring elementen dvs ingen jord utan sand grus morän eller dylikt. Där du inte fäster i berg så måste du gräva ut ordentligt och fylla med makadam och padda.

Tack för svaren!

Tror du att det går att gjuta direkt mot makadam-bädden på samma sätt som berget.
D.v.s. att jag kan gjuta på plats även med de delar av muren som inte står på berg.

Tanken är att slippa göra lösa l-element, samt att slippa en skarv som riskerar spricka efter putsning.

Geniknölarna fortsätter att gnugga när man närmar sig småtimmarna, och ett potentiellt problem dök upp i huvudet. Det kan hända att betongen flyter så trögt, så detta inte är ett problem, men jag tar upp det ändå.

Om man föreställer sig formen av ett L-stöd där botten på formen är berget, som vi tänkt.
Är det då inte svårt att få formen att stanna kvar på marken?

1m hög, 100mm tjock betongpelare väger ungefär 250kg/m
Med en basbredd på L-stödet på 0,5m är lyftkraften som verkar på formen underifrån 1ton/meter och såpass mycket förankring/balast verkar besvärligt att åstadkomma.

En idé kan väl iofs vara att borra ner expanderbult och skruva fast formen i berget, men de ställer juh betydligt högre krav på formen i sig.

Någon kommentar?

Du kommer troligen att behöva fästa formen i berget ja. skulle tippa på ett fäste där muren ska vara oh ett till en bit bak för snedsträvor som håller toppen på formen. man kan även lägga en sträva rakt över till andra sidan formen så att den blir mer självlåsande men snedsträvor krävs ändå för att garantera lodplan.

Jag gjorde ju mina som sektioner och då gjöt jag dem liggande med tån nedåt så jag hadde det väldigt enkelt på så sätt

Du bör antagligen armera upp lite extra i de sektioner som inte står på berg och fästa den armeringen mot berget men exakt hur är lite för avancerat för mig. Saknar kunskaper i hur man dimensionerar det. I övrigt ser jag inga problem med att gjuta på makadamet. Paddad makadam är vad jag fick lära mig det underlag man ska ha till murar och det är ju ingen skillnad om man gör bitar först eller gjuter på plats

Tänkt lite mer på det...

Hur "illa" är det att gjuta i sektioner?
Känns lite riskabelt att gjuta allt på en gång, då det juh är ganska mycket på spel.
Skiter det sig, genom att en form inte håller eller något liknande, så är det juh mycket jobb som måste göra om, för att inte tala om att bila bort den utrunna betongen, och betala för den efter att det har gått åt skogen.

Min tanke har formats åt någon kompromiss, nämligen att gjuta moduler, men ändå gjuta på plats. Och i varje modul låta några armeringsbyglar sticka ut för förankring i nästa del. Nackdelen då är juh att betongen får bränna i intervaller och frågan är hurpass mycket sämre styckan är i skarven, om den är gjort på det sättet, förutsatt att den är väl armerad?

Den såg verkligen intresant ut. Verkar ju som om du kan/ska göra grunden först och sätta första stenvarvet i den betongen för att sen kunna mura upp och gjuta bit för bit med elementen som sin egen form.

Precis

Jag gjuter en sula förankrad i berget enligt den metod vi pratat om ovan, i trappstegsform, med typ 500 höga dubb ingjutna med rätt c-c mått. Sen är det bara att pussla.

Pratade med finja, och enligt dem så tyckte de det lät som en perfekt tillämpning.
Och kan den hålla för att innesluta 3m flytande vätska, så lär inte 1m kross med en bil uppepå vara några bekymmer gissar jag.

Blir juh avsevärt enklare formningsarbete, och betydligt mindre betongåtgång.
Enda som kvarstår är va blocken kostar, men jag väntar på offert.

Dú lär ju göra vägen bredare än du behöver och iom det hamnar mer av trycket på berget och mindre på muren så jag ser inga problem alls faktiskt

Jepp

Jag siktar på att göra den 3m bred hela vägen.
Men de kanske blir lite smalare här och var om det besparar mig mycket sprängning.

Mitt råd är att du gör den minst 3 meter bred. Fundera på om du behöver upp med bil plus släp eller något större än en personbil. Jag skulle nog rekommendera närmare 4 meter om möjligheten finns. Det ska finnas plats för ev snö också

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.