2 268 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Gjuta 2st terasser.
Tänkte först ha trall golv men vill nu ha gjuten sula utanför våra två dörrar på framsidan av huset.
Det ligger sprängsten ovanför och berg under grova sprängstenar ca 10cm....
Behöver tips om att komma igång med detta . Båda altan ytorna rör sig om ca 6kvm vardera.
Gärna steg för steg om hur jag ska få detta rätt gjort ?
1.Makadamm att fylla upp med ?
2. Padda ner detta ? Eller lägger lager med singel innan ,padda sen ?
3Tänkte spika formarna själv ,i vad då ?
4.Sen fixa en betong bil ? För stort för att köra i en tombola va ?
Det ligger sprängsten ovanför och berg under grova sprängstenar ca 10cm....
Behöver tips om att komma igång med detta . Båda altan ytorna rör sig om ca 6kvm vardera.
Gärna steg för steg om hur jag ska få detta rätt gjort ?
1.Makadamm att fylla upp med ?
2. Padda ner detta ? Eller lägger lager med singel innan ,padda sen ?
3Tänkte spika formarna själv ,i vad då ?
4.Sen fixa en betong bil ? För stort för att köra i en tombola va ?
1. jag skulle göra det lite enkelt: makadam till ca -25 under färdig nivå. 15 cm singel och 10 cm betong överst. Skicka ned en dränneringsslang också så att ev vatten rinner därifrån
2. padda både makadam och singel
3. Finns ju en sort som heter 22X95 formvirke
stöttas med en stolpe/regelstump nedslagen i backen var 60 cm allternativt så motfyller man på utsidan
4. Går att göra själv om man är några stycken. Brukar göra halvsäckar i taget i min vilket i detta fall skulle ge ca 20 vändor. Det är ju lite beroende på var du bor också. har du långt till en betongstation och kan få tag i billigt råmatrial så kan det löna sig bra att göra det själv. Har man nära till betongen och dyrt matrial så är det nog vettigare med färdigt
3. Finns ju en sort som heter 22X95 formvirke
4. Går att göra själv om man är några stycken. Brukar göra halvsäckar i taget i min vilket i detta fall skulle ge ca 20 vändor. Det är ju lite beroende på var du bor också. har du långt till en betongstation och kan få tag i billigt råmatrial så kan det löna sig bra att göra det själv. Har man nära till betongen och dyrt matrial så är det nog vettigare med färdigt
1.10cm betong behövs det vara så mycket ?Tänkte klinka på detta sen så det bör vara rätt så jämnt.mats_o skrev:1. jag skulle göra det lite enkelt: makadam till ca -25 under färdig nivå. 15 cm singel och 10 cm betong överst. Skicka ned en dränneringsslang också så att ev vatten rinner därifrån
3. Finns ju en sort som heter 22X95 formvirkestöttas med en stolpe/regelstump nedslagen i backen var 60 cm allternativt så motfyller man på utsidan
2. 22x95 1x4" ? Formvirke som jag då lägger ner? Mitt problem är också att det är berg under så svårt att slå ner något(så jag måste nog motfylla då).
Behövs nog inte så mycket men det passar ju så bra till 22X95 så jag brukar köra det som standard faktiskt.
2 antingen det eller också tar du en borrhammare och gör lite hål i berget och sätter armeringsjärnsbitar i som fästen
2 antingen det eller också tar du en borrhammare och gör lite hål i berget och sätter armeringsjärnsbitar i som fästen
1.Vilken blandning tycker du jag ska ha cement /sand ?mats_o skrev:4. Går att göra själv om man är några stycken. Brukar göra halvsäckar i taget i min vilket i detta fall skulle ge ca 20 vändor. Det är ju lite beroende på var du bor också. har du långt till en betongstation och kan få tag i billigt råmatrial så kan det löna sig bra att göra det själv. Har man nära till betongen och dyrt matrial så är det nog vettigare med färdigt
2.Och du använder en vanlig blandare (storlek)?
3.Ingen armering i sulan ? (Det är ju bara en vanlig terass inte mycket mer belastning än mig och en öl).
1. Titta på baksidan på en cementasäck. De har recepten där. Skulle tippa att det blir bra med 50 liter sand 45 liter grus (8-16) till en säck cement.
2. tror att det är en 130 liters. Blir som sagt lagom mängd på en halva till en betongkärra
3. Jo. Alltid armering. I detta fall tex ett järn 5 cm in runt om och sen armeringsnät över hela ytan. Näten har som främsta uppgift att se till att plattan inte spriker när den härdar. Betong krymper nämligen lite
2. tror att det är en 130 liters. Blir som sagt lagom mängd på en halva till en betongkärra
3. Jo. Alltid armering. I detta fall tex ett järn 5 cm in runt om och sen armeringsnät över hela ytan. Näten har som främsta uppgift att se till att plattan inte spriker när den härdar. Betong krymper nämligen lite
Tackar för infon..mats_o skrev:1. Titta på baksidan på en cementasäck. De har recepten där. Skulle tippa att det blir bra med 50 liter sand 45 liter grus (8-16) till en säck cement.
1.Vi ska ha en balkong över terassen och tänkte att pelarna ska stå på den gjutna sulan ska jag förstärka mer här ?mats_o skrev:1. Titta på baksidan på en cementasäck. De har recepten där. Skulle tippa att det blir bra med 50 liter sand 45 liter grus (8-16) till en säck cement.
2.Ska man gjuta in några beslag ?
3.Och ska man lägga någon isolering i botten ?
1. Beror på hur mycket balkongens pelare trycker på med. Tyvärr är jag ingen konstruktör så jag vågar inte svära på hur mycket det bör förstärkas för olika vikter heller men en vild gisning är 20 cm betong extra i en 60X60 fyrkant och en vanlig 95X95 stolpsko i mitten för varje pelare men det kan vara för mycket. Tror inte att det är någon risk för att det ska vara för lite åtmonstånne.
2. Se ovan
3. Isolering har två olika syften. Dels att hålla plattor varma vilket inte är aktuellt här. Det andra är att förhindra tjäle från att ställa till det och där vet jag faktist inte hur man gör med den här typen av platta
2. Se ovan
3. Isolering har två olika syften. Dels att hålla plattor varma vilket inte är aktuellt här. Det andra är att förhindra tjäle från att ställa till det och där vet jag faktist inte hur man gör med den här typen av platta
Tackar.mats_o skrev:1. Beror på hur mycket balkongens pelare trycker på med. Tyvärr är jag ingen konstruktör så jag vågar inte svära på hur mycket det bör förstärkas för olika vikter heller men en vild gisning är 20 cm betong extra i en 60X60 fyrkant och en vanlig 95X95 stolpsko i mitten för varje pelare men det kan vara för mycket. Tror inte att det är någon risk för att det ska vara för lite åtmonstånne.
2. Se ovan
60x60 fyrkant som då bygger 10cm ovanför den övriga plattan då eller ?
Isolering tror jag inte jag behöver, för att terasserna ligger på ett 50cm lager med sprängsten och sen är det berg under så tjälen har nog det svårare att tränga fram bland stenen....
Njäe. Jag vill ha totalt 30 cm betong för säkerhetsskull men det är bättre att gå nedåt så att du fortfarande får en helplan ovansida.
Vill du vara helt säker så gör du plintar till pelarna hela vägen från berget och gjuter bara plattan runt plintarna. Överkursen är ju att få alting exakt jämnt i höjd då
Tjälrisken förefaller onekligen rätt låg
Vill du vara helt säker så gör du plintar till pelarna hela vägen från berget och gjuter bara plattan runt plintarna. Överkursen är ju att få alting exakt jämnt i höjd då
Tjälrisken förefaller onekligen rätt låg
Klicka här för att svara