1 470 läst ·
1 svar
1k läst
1 svar
Ny platta???
Min svåger har precis köpt ett hus byggt 1943, 1½ plan med källare. Huset är omdränerat 1997 på 3 sidor av huset med platonmatta och dräneringsrör kopplat till spillvattenledningen, på den 4:e sidan står en altan varvid de inte dränerade den sidan. I våras så steg grundvattennivån och en brunn utanför garaget (ligger i källarplan) började svämma över, den dåvarande ägaren grävde då en stenkista och satte dit en pump som skulle dra bort vattnet och på så sätt rädda huset från tillrinnande vatten. En vecka efter att min svåger köpte huset börjar det trycka upp vatten genom bottenplattan vid vissa sprickor (inte värre än att det går att torka bort, men det kommer ju tillbaka lika snabbt) samt att det syns fuktdroppar på golvet vid väggarna runt om i hela källaren. Det har ju inte varit så kul sommar då det har regnat i stort sett varje dag. Stänger han av pumpen så stiger vattennivån upp till några cm under garagedörren. Pumpen går alltså hela tiden.
Frågan är vad man ska göra åt problemet??? De hade räknat med att göra om garaget i källaren till ett sovrum, men något måste ju göras åt vattenproblemet. Jag har föreslagit att han ska börja med att dränera om den 4:e sidan och samtidigt ta en titt på hur dräneringsröreren ligger (kanske de har fuskat och laggt den för högt upp).
Men räcker det trros? Jag tycker att dräneringen på de övriga sidorna borde ta han om vattnet som trycker mot huset där.
Sen funderade jag på om man kan fuktspärra hela plattan och isolera och gjuta en en ny kaka på för att senare lägga golv på detta, de har nästan 230cm i takhöjd i källaren så det finns lite att ta på. Vad tror ni om detta, han är lite desperat nu. Alla förslag är välkommna.
/Svante
Frågan är vad man ska göra åt problemet??? De hade räknat med att göra om garaget i källaren till ett sovrum, men något måste ju göras åt vattenproblemet. Jag har föreslagit att han ska börja med att dränera om den 4:e sidan och samtidigt ta en titt på hur dräneringsröreren ligger (kanske de har fuskat och laggt den för högt upp).
Men räcker det trros? Jag tycker att dräneringen på de övriga sidorna borde ta han om vattnet som trycker mot huset där.
Sen funderade jag på om man kan fuktspärra hela plattan och isolera och gjuta en en ny kaka på för att senare lägga golv på detta, de har nästan 230cm i takhöjd i källaren så det finns lite att ta på. Vad tror ni om detta, han är lite desperat nu. Alla förslag är välkommna.
/Svante
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara