Ska ängna helgen åt att lägga ner dagvattnet och dränering, men har en fundering! Där man har ett färdigt hörn och man ska ha ett stuprör, hur långt från hörnet och hur långt från väggen ska jag gå upp med 110 röret, man vill ju att det ska bli exakt så det slipper se snaett ut nr huset står där.
Och en fråga till, profiltråden ligger färdig fasad nu, så var det ritat. Men, fasaden kommer ju utanför plattan, det är trähus, lösvirke. Min fråga, hur långt at kommer färdig fasad från plattan? Ska väl ha en luftspalt bakom panelen antar jag? Detts måste ju också beräknas när jag drar upp rören.

Tacksam för svar!

1. Det beror på hur knutbrädor och liknande ser ut, hur långt in från hörnet som röret hamnar.
2. Det är lite olika hur tjock husväggen är utanför plattan, ajg tror vi har 60mm, sedan bygger stuprörsfästet ett par centimeter.

Vi hade en 45gradare upp från dagvattenstammen och på det ett rakt rör så jag kunde kapa den på lämpligt avstånd och vinkla den så att den tillsammans med en till 45gradare passade mot stupröret.

Ok, så när ni gjöt så hade ni baara ett rör i 45 gr för att senare då fasaden var kla sätta på en 45:a till och räta upp?

Finns det ingen mer som kan detta? Drar ju igång snart...

Träfasad brukar oftast passa om man sätter röret så att centrum rör hamnar i linje med kortsidan på grunden och 16cm ut till centrum rör från långsidan, sen kan man ju justera det lite i efterhand, om man inte lägger röret för högt upp.

Jaz skrev:
Ok, så när ni gjöt så hade ni baara ett rör i 45 gr för att senare då fasaden var kla sätta på en 45:a till och räta upp?
Japp, och mellan 45gradarna så fick man kapa till ett lagom långt rör så att det passade perfekt. På något rör hamnade vi så långt från så vi fick fixa med ytterligare en 45gradare för att rymma allt under backen... (Det var en VVS-firma som lagt ner dagvattenrören).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.