I besiktningsprotokollet till vårt hus så står det att det inte finns någon plast på marken i krypgrunden, är det någon som vet hur man skall gå till väga, räcker det att bara lägga ut byggplast ovanpå gruset eller skall plasten täckas också och hur skall man lägga ut plasten ska den ligga ända mot "ytterväggen" eller ska man lämna en bit utan plast?
Är tacksam för goda råd om detta.

Lägg ut byggplast med ca 3 -4 dm överlapp. Behöver inte tejpas om det är överlapp och behöver inte täckas. Det känns bättre att krypa omkring på ren plast än jord ovanpå plasten. Det viktigaste är ju att det inte skall komma ut fukt i glipan mellan plastlagren och det fixar man med överlappet.

Det kontroversiella gäller om man skall sluta före väggen eller låta plasten gå upp på den. Anticimex anser av ngn anledning att man skall gå upp på kantelementet, men min erfarenhet är att det blir fukt som stiger upp i kantelementet och kan orsaka ökad fukt i syllen så jag har tagit bort det och lämnat 1 dm fritt från kantelementet.

I
rollo skrev:
Lägg ut byggplast med ca 3 -4 dm överlapp. Behöver inte tejpas om det är överlapp och behöver inte täckas. Det känns bättre att krypa omkring på ren plast än jord ovanpå plasten. Det viktigaste är ju att det inte skall komma ut fukt i glipan mellan plastlagren och det fixar man med överlappet.

Det kontroversiella gäller om man skall sluta före väggen eller låta plasten gå upp på den. Anticimex anser av ngn anledning att man skall gå upp på kantelementet, men min erfarenhet är att det blir fukt som stiger upp i kantelementet och kan orsaka ökad fukt i syllen så jag har tagit bort det och lämnat 1 dm fritt från kantelementet.

Och du har gjort helt rätt ;)

Tilläggas kan att man helst bör ha 'kulle' på gruset under plasten så att event. vatten ovanpå kan rinna ner till sidorna. (Därför slutar man med plasten en bit före grundmurens insida så att vattnet kan tränga ner till marken.)

Man bör helst oxå lägga ett tunt lager grus ovanpå plasten (sorry att jag sabbar din 'rena miljö', rollo, i krypgrunden) så att inte vinden kan blåsa omkring plasten i dess ostördhet (ingen går ju och kikar i kryputrymmet när det stormat ute).

Plastfolien är i första hand till för att hindra markfukt att avdunsta uppåt i kryputrymmet.

imported_Byggaren skrev:
Och du har gjort helt rätt ;)

Man bör helst oxå lägga ett tunt lager grus ovanpå plasten (sorry att jag sabbar din 'rena miljö', rollo, i krypgrunden) så att inte vinden kan blåsa omkring plasten i dess ostördhet (ingen går ju och kikar i kryputrymmet när det stormat ute).

Ett antal knytnävsstora stenar ut med kanterna och skarv funkar oxå bra.

Jag tackar och bugar för svaren.

En annan sak som besiktningsmannen sa var att man på vinterhalvåret ska täppa igen ventilationshålen på krypgrunden, stämmer det? det låter lite märkligt....

Mycket märkligt som sagt. Varför skulle an göra det? För att spara energi? Skulle inte göra det utan att ha koll på fukthalten i alla fall. men energibesparingen tror jag blir maginell om du har något så när väl isolerat bjälklag.

Skulle oxå se till att ha koll på fukthalten i så fall.
Men förr gjorde man det. Stängde de så kallade kattgluggarna på vintern för att det inte skulle dra kallt under husen. Men byggtekniken och förutsättningarna är lite annorlunda idag med mer isolering och oftast avsaknad av murstock... så se i så fall till och håll koll på fukten.

Ska man inte ha ventilarionen öppen under vintern eftersom torrheten i luften under den årstiden håller borta eventuell kondensfukt.

Daveo skrev:
Ska man inte ha ventilarionen öppen under vintern eftersom torrheten i luften under den årstiden håller borta eventuell kondensfukt.
En grund är aldrig helt tät. Men jag skulle precis som rollo skrev aldrig stänga igen utan att hålla koll på vad som händer med luftfuktigheten.

I
B-G skrev:
Jag tackar och bugar för svaren.

En annan sak som besiktningsmannen sa var att man på vinterhalvåret ska täppa igen ventilationshålen på krypgrunden, stämmer det? det låter lite märkligt....

Hm... Den besiktningsmannen gav dig ett sällsynt dåligt råd.

Ska du stänga igen, bör du göra det på sommarhalvåret då solvarm luft tar sig in i kryputrymmet, kyls av och fäller ut sin fukt där. Men bäst är att ha en fläkt som skapar övertryck i kryputrymmet för slippa få in solvarm luft och få ut luft vinterhalvåret.

imported_Byggaren skrev:
Hm... Den besiktningsmannen gav dig ett sällsynt dåligt råd.

Ska du stänga igen, bör du göra det på sommarhalvåret då solvarm luft tar sig in i kryputrymmet, kyls av och fäller ut sin fukt där. Men bäst är att ha en fläkt som skapar övertryck i kryputrymmet för slippa få in solvarm luft och få ut luft vinterhalvåret.

Aktiv ventilering av grunden leder till ökad luftomsättning och den luften måste tas någonstans ifrån oavsett om det är med över eller undertryck som ventileringen sker. Om du inte avfuktar denna tillluft på något sätt leder det till ökad fukttillförsel under största delen av på sommaren då utetemperaturen är högre än den i grunden.

Inte övertryck. Då kommer man trycka upp luft från grunden in i bostaden vilket kan ge dålig luft/lukt.
Skall man ventilera på någotvis så arbetar man med undertryck.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.