Kan man bygga en grund för ett växthus där det finns en rensbrunn för dagvatten från stora huset? Då hamnar själva rensbrunnen inne i växthuset men det borde väl inte vara nåra problem, man låter bara brunnslocket hamna i nivå med golvet i växthuset? Det är två brunnslock, ett stort och ett litet mindre (förresten, varför är det två brunnar?). Grunden är tänkt att göras genom att gräva ut all jord och sen fylla på med makadam och ev isolera med kanske 5cm frigolit. Ovanpå alltihop tänkte jag lägga marksten av något slag. Det är utfyllt med sprängsten under jorden.

Jag kan inte se att det blir några problem, jag har själv tänkt att göra ett uterum och får göra ungefär samma sak då.

Det är inga problem, så länge du kan ta bort (eller öppna om du har en öppningsbar dexel) dexeln vid behov. På rensbrunnen sitter ett vattenlås, efter brunnen mot gatan (vid kommunalt dagvattensystem), för att sådant som flyter på vattnet (tex. löv eller pinnar/grenar) inte ska rinna ut i kommunens nät (eller i din stenkista). Den lilla dexeln täcker ett spolrör efter brunnen som man ska kunna spola med en spolbil eller liknande om det någon gång skulle bli stopp i ledningen efter brunnen eftersom man inte kan komma in i ledningen via brunnen pga. vattenlåset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.