Jag har fått en liten hög lättbetong över från mitt husbygge och tänkte kolla ifall någon vet ifall det går att använda som fyllnadsmassa, det vill säga "gräva ned" utan några tråkiga konsekvenser?

Antar att man måste krossa den ordentligt först för att inte få sättningar, men finns det annat att tänka på? Innehåller den några olämpliga ämnen som gör att man kommer att få en kal fläck på ytan ovanför till exempel?

Det tror jag inte. Har skickat en hel del vanligt betongspill som fyllning under gräsmattan och den växer så finnt så

T
Betong är ett ämne som "förorenar" schaktmassor. Kolla med kommunen att man får gräva ner det.
Dessutom ökar radonrisken med allt skräp som inte hör i backen.

Jag frågade kommunen och fick beskedet att det går bra eftersom det i mitt fall handlade om nytillverkade oanvänd lättbetong, alltså inte rivningsavfall innehållande "olämplig" lättbetong. Dom passade dock på att varna för att marken nog kommer att sätta sig eftersom lättbetongen nog kommer att falla sönder med tiden. Man bör alltså se till att krossa den först.

Japp. Den ska hackas ned så finkorningt som möjligt. Sen brukar jag alltid låta ett uppfyllt parti ligga till sig ett år innan jag justerar toppnivån och gör gräsmatta

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.