Hej,

Vi dränerade om huset med Isodrän för knappt ett år sedan. Resultatet blev en varmare källar och att vi klarade oss utan översvämningar i somras. Vi tog i samband med dräneringen ned all gammal puts och la på ny.
Vi har inte haft källaren uppvärmd och temperauren har legat på ca 14-15 grader med en luftfuktighet på 50-55% under vintern.
På de platser där putsen släppte tidigare är väggen fortfarande fuktig och man kan se hur den mörkgrå putsen har "ljusa slöjor" med en fuktighet på ca 18-20% i jmf till områden intill som ligger på 11-14%.

Är det normalt att det tar så lång tid att få bort fukten ur väggen?

/Scandic

Ja!
Det kan mkt lätt ta flera år.
Det beror bla på hur mkt vatten det fanns i väggen från början, på väggens mtrl,
på tjockleken och på hur fukten kan ventileras bort på insidan.

I min nybyggda källare med isodrän hann jag inte motfylla i höstas så det myckna regnet från väster höll fukt kvar/ tillförde fukt. Jag köpte en liten 3kW byggfläkt för några hundra på Jula och satte ner min luftavfuktare. På 14 dagar var hela källaren torr - även det nygjutna golvet. Luftrörelsen och värmen från fläkten (lågfart + 1/3 värme) samt luftavfuktaren som tar hand om fukten gjorde som sagt susen.
Ett tips!

Tackar för svar!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.