8 639 läst ·
3 svar
9k läst
3 svar
Torktid efter dränering
Hej,
Vi dränerade om huset med Isodrän för knappt ett år sedan. Resultatet blev en varmare källar och att vi klarade oss utan översvämningar i somras. Vi tog i samband med dräneringen ned all gammal puts och la på ny.
Vi har inte haft källaren uppvärmd och temperauren har legat på ca 14-15 grader med en luftfuktighet på 50-55% under vintern.
På de platser där putsen släppte tidigare är väggen fortfarande fuktig och man kan se hur den mörkgrå putsen har "ljusa slöjor" med en fuktighet på ca 18-20% i jmf till områden intill som ligger på 11-14%.
Är det normalt att det tar så lång tid att få bort fukten ur väggen?
/Scandic
Vi dränerade om huset med Isodrän för knappt ett år sedan. Resultatet blev en varmare källar och att vi klarade oss utan översvämningar i somras. Vi tog i samband med dräneringen ned all gammal puts och la på ny.
Vi har inte haft källaren uppvärmd och temperauren har legat på ca 14-15 grader med en luftfuktighet på 50-55% under vintern.
På de platser där putsen släppte tidigare är väggen fortfarande fuktig och man kan se hur den mörkgrå putsen har "ljusa slöjor" med en fuktighet på ca 18-20% i jmf till områden intill som ligger på 11-14%.
Är det normalt att det tar så lång tid att få bort fukten ur väggen?
/Scandic
Ja!
Det kan mkt lätt ta flera år.
Det beror bla på hur mkt vatten det fanns i väggen från början, på väggens mtrl,
på tjockleken och på hur fukten kan ventileras bort på insidan.
Det kan mkt lätt ta flera år.
Det beror bla på hur mkt vatten det fanns i väggen från början, på väggens mtrl,
på tjockleken och på hur fukten kan ventileras bort på insidan.
I min nybyggda källare med isodrän hann jag inte motfylla i höstas så det myckna regnet från väster höll fukt kvar/ tillförde fukt. Jag köpte en liten 3kW byggfläkt för några hundra på Jula och satte ner min luftavfuktare. På 14 dagar var hela källaren torr - även det nygjutna golvet. Luftrörelsen och värmen från fläkten (lågfart + 1/3 värme) samt luftavfuktaren som tar hand om fukten gjorde som sagt susen.
Ett tips!
Ett tips!
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden