Var ute och inspekterade gjutningen av grunden i helgen och för en lekman ser det lite ojämnt ut i kanterna av plattan. Vilka toleranser pratar man om när det gäller gjutning? Är det här en helt ok gjutning eller ska jag tvinga tillbaka dom och fixa till det?
Nja svårt att säga. Troligen döljs väl den där kanten av syllen till husväggarna så det lär inte störa själva golvet. Problemet kan vara att fästa syllen. Det ser ut som färdiga kantelement med cellplast på insidan. Där hade jag nog valt att snedskära cellplasten för att låta betongen gå lite längre ut så att det går att fästa syllbrädan.
Men i det här fallet så har man inte "orkat" dra till kanterna, tycker inte att det ser så poffsigt ut.
Har själv varit betongarbetare i 10 år och skulle inte vara stolt över de där kanterna.
Men i det här fallet så har man inte "orkat" dra till kanterna, tycker inte att det ser så poffsigt ut.
Har själv varit betongarbetare i 10 år och skulle inte vara stolt över de där kanterna.
Hur ser resten ut då? Är det slätt. Huka dig och flukta över grunden från flera håll. Det borde inte vara mer än +/- 1 cm. Dessutom skall fallet stämma mot brunnen. Om det blir vattenpölar så är det inte fall.
Visst blir det oönskade köldbryggor när betongen ligger för högt så där, dvs en betongflik ovanför cellplastisoleringen.
Tanken med L-elementen är väl att betongens överyta ska komma precis jäms med kantelementen, eller har jag fått något om den berömda bakre foten?
Sen må detta inte vara något speciellt stort problem... kanske ...
Tanken med L-elementen är väl att betongens överyta ska komma precis jäms med kantelementen, eller har jag fått något om den berömda bakre foten?
Sen må detta inte vara något speciellt stort problem... kanske ...
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Gör de så, kan det ju knappast bli någon betong kvar att skruva syllen i, elementen smalnar ju av upptill...
jag har bara gjutit en platta för dubbelgarage, då körde vi med vibrobalk, så den blev exakti höjd med kantelementen.
De villagrunder jag sett ser mycket bättre ut än din, annars skulle jag lagt märke till det, Hur mycket skiljer det i höjd mellan betongen och öveekant på elementet, det är lite svårt bedöma från din bild (man tycker det ser ut att röra sig om centimerar)
jag har bara gjutit en platta för dubbelgarage, då körde vi med vibrobalk, så den blev exakti höjd med kantelementen.
De villagrunder jag sett ser mycket bättre ut än din, annars skulle jag lagt märke till det, Hur mycket skiljer det i höjd mellan betongen och öveekant på elementet, det är lite svårt bedöma från din bild (man tycker det ser ut att röra sig om centimerar)
Jag som till 90% av min arbetstid sysslar med grundarbeten skulle inte lämna ett arbete som ser ut så. Om dom varit så slarviga med kanterna kan det kanske vara läge att kontrollera jämnheten på plattan. Våra krav för att bli nöjda med jobbet är +/- 3 mm.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Vad man kan se av bilden så verkar ytan jämn men kanske luras man av vattenblänket. Hur som helst så ser det ut som om det saknas lite betong, som om det inte räckte att täcka det hörnet man ser och kanterna.
Om det på ett tillfredsställande sätt går att åtgärda detta i efterhand kanske BTGARB kan svara på? Frågan är ju hur du ska kunna få syllen att sitta bra mot plattan i detta hörn.
Om det på ett tillfredsställande sätt går att åtgärda detta i efterhand kanske BTGARB kan svara på? Frågan är ju hur du ska kunna få syllen att sitta bra mot plattan i detta hörn.
Tack för alla svar, ni bekräftade vad jag trodde.
Nu har grundentreprenören varit ute och försökt fixa till kanterna. Det ser som om dom fyllt ut med typ betongspackel, mörk till färgen. Tyvärr hade jag inte kameran med mig. Ytan är nu jämn ut mot kanterna, men den är ju fortfarande ca 1cm över kantelementen i något hörn och helt i höjd med kantelementen på andra ställen. Som ni påpekat vet jag inte i dagsläget om det är kantelementen som inte var riktigt i våg vid gjutningen och det nu har "rättats till" eller om det är gjutningen som diffar. Det ger sig väl då man kontrollmäter med lasern...
Nu har grundentreprenören varit ute och försökt fixa till kanterna. Det ser som om dom fyllt ut med typ betongspackel, mörk till färgen. Tyvärr hade jag inte kameran med mig. Ytan är nu jämn ut mot kanterna, men den är ju fortfarande ca 1cm över kantelementen i något hörn och helt i höjd med kantelementen på andra ställen. Som ni påpekat vet jag inte i dagsläget om det är kantelementen som inte var riktigt i våg vid gjutningen och det nu har "rättats till" eller om det är gjutningen som diffar. Det ger sig väl då man kontrollmäter med lasern...
Klicka här för att svara