Finns det andra alternativ till att "borra tills det tar stopp" (och sen analysera borrkärnan) när man gör markundersökning? är orolig för att marken inte är fast på en sluttningstomt med en del berg i dagen jag funderar på att köpa men den skulle i så fall bestå mest av väldigt stora stenblock då "berget" har väldigt mycket sprickor i sig och ser ganska trasigt ut och har rasat ner lite i närheten av där det är som brantast. Borrar man tills det tar stopp är det ju i så fall stor risk att det är ett stort block och inte fast berg. Vill gärna veta vad jag köper så jag vet hur dyrt det riskerar att bli innan jag bestämmer mig, sen är det ju bra om själva undersökningen inte drar iväg i pris heller :-/
En metod jag tänkt på själv som är rätt grov är att se på vegitationen, det växer mest tallar uppe på höjden men granar lite längre ner i backen men det finns några enstaka granar (de flesta är klena men en är jättestor) i området däremellan som är det området jag är orolig för och det kanske kan indikera att det inte är fast berg under (då granar har djupa rötter) men det är inte en så exakt metod.
Några som har fler tips på hur man kan göra för att bedöma marken?