12 628 läst ·
25 svar
13k läst
25 svar
Borrning av bergvärme vid nybygge?
Sida 1 av 2
Hej
Vi kommer att borra efter att grunden är klar. Tomrör för kollektorslangen dras in i samband med grundläggningen så att det bara är att koppla in i efterhand. Hålet kommer förmodligen ligga 4 m från grunden och varken borraren eller grundläggaren har haft några synpunkter på att det görs i den ordningen.
Mvh
Fredrik
Vi kommer att borra efter att grunden är klar. Tomrör för kollektorslangen dras in i samband med grundläggningen så att det bara är att koppla in i efterhand. Hålet kommer förmodligen ligga 4 m från grunden och varken borraren eller grundläggaren har haft några synpunkter på att det görs i den ordningen.
Mvh
Fredrik
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 243 inlägg
Det viktigaste är att man borrar EFTER grovplaneringen. Det kan gå rätt våldsamt till när grundentreprenören packar undergrund och flyttar schaktmassor och risken finns att något lossnar i borrhålet och täpper till eller skadar en redan installerad slinga.
Vi hade en sådan tur med planeringen att borrhålet kunde läggas inomhus i samma rum som värmepumpen. Någon som bara är tillåtet vid nybyggen.
Vi hade en sådan tur med planeringen att borrhålet kunde läggas inomhus i samma rum som värmepumpen. Någon som bara är tillåtet vid nybyggen.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 243 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 243 inlägg
Precis vad jag har gjort. Ett 400 PVC-rör står runt borrhålet på undergrunden och ett 110-rör i botten leder ut till backen utanför. Skulle röret svämma över rinner det över kanten och ner i ytterröret och sedan vidare ut till backen. Troligtvis rinner översvämningsvatten rkt ner i undergrunden först. Sannolikheten för översvämning hos oss är obefintlig, men lite extra rör är ju ingen kostnadmats_o skrev:
Kolla in bilden. Röret i mitten kapades sedan 5 cm ovanför färdigt golv. Hittar inga bättre bilder just nu

Som jag ser det lönar det sig inte att borra efter värme, med dagens täta hus och att det finns en frånluftsvärmepump som heter Comfortzone.
Mitt hus som är på 272 m2 värmer jag upp hela huset med ca: 6000 kwh/ år.
Detta har jag gjort de senaste 2 åren och har varit skrämmande nära 6000 varje år. Att jag har något som heter Umingrund har säkert hjälpt till också.
Mitt hus som är på 272 m2 värmer jag upp hela huset med ca: 6000 kwh/ år.
Detta har jag gjort de senaste 2 åren och har varit skrämmande nära 6000 varje år. Att jag har något som heter Umingrund har säkert hjälpt till också.
Denna pumpen kostar runt 60000 kr + installation. Jag gjorde min själv så jag slapp undan den kostnaden.
Jag kanske måste tillägga att vi har en vattenmantlad kakelugn som vi har eldad i också. Dock inte överdrivet mycket, men det kanske har gett ett tillskott på kanske 2-3000 Kwh. Jag tycker ändå att det är väldigt bra driftvärden för huset.
Comfortzone har numera en pump som ger 6.5 kwh
Vårat hus finner du på: Bilder på när Olof och Carina bygger hus
Jag kanske måste tillägga att vi har en vattenmantlad kakelugn som vi har eldad i också. Dock inte överdrivet mycket, men det kanske har gett ett tillskott på kanske 2-3000 Kwh. Jag tycker ändå att det är väldigt bra driftvärden för huset.
Comfortzone har numera en pump som ger 6.5 kwh
Vårat hus finner du på: Bilder på när Olof och Carina bygger hus
Funkar väl inte så bra, jag provade att vända på steken och kyla huset, men det blev bra varmt i garaget eftersom jag var tvungen att göra av värmen någonstans.
Ja huset blev väl något kallare ca:5 grader kallare men vad hjälper det när det är högsommar....
Ja huset blev väl något kallare ca:5 grader kallare men vad hjälper det när det är högsommar....
Vi hade en sådan tur med planeringen att borrhålet kunde läggas inomhus i samma rum som värmepumpen. Någon som bara är tillåtet vid nybyggen.[/QUOTE]
Intressant! jag har nämligen funderingar på att bygga ut huset åt det hållet borrhålet ligger, men jag trodde att det inte var så bra att göra på det viset, men du har till och med valt från början att göra så.
Vad har du för lock/lucka på färdigt golv?, vad ser du att för och nackdelarna är?
Intressant! jag har nämligen funderingar på att bygga ut huset åt det hållet borrhålet ligger, men jag trodde att det inte var så bra att göra på det viset, men du har till och med valt från början att göra så.
Vad har du för lock/lucka på färdigt golv?, vad ser du att för och nackdelarna är?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 243 inlägg
Men då hamnar du i riskzonen att borrhålet blir för nära huset. Kolla upp med en brunnsborrare hur nära huset du kan gå hos dig.shelby67 skrev:
Fördelarna är väl bland annat enklare rördragning. Möjlighet att köra en ejektorpump för vatten (vilket vi gör). En avgörande faktor för oss var i vi ställde huset på tomtgränsen och inte hade plats kvar för ett hål på utsidan huset