Ugglan
Ugglan: Jag har både använt Nivell (rätt dyrt för det är mycket specialgrejjer). Men trots det ganska ok om man gör jobbet själv och vill kunna lägga trägolv eller liknande i källaren. Har även kört med ventilerat golv á la Nivell, men med egna reglar+vinkeljärn från Biltema för att få upp dem från betongen. Funkerar lika bra men till ett mycket bättre pris... Bergoplattor funkar
7 svar · 5,0k läst
ylven
ylven: Innebär fukten i innerväggen något markant problem? Så länge du inte målar eller täcker väggen skulle jag tro att det torkar utan att medföra problem. I en källare som din ska man nog vara försiktig med att förändra fukttransporten, om det som har varit har fungerat utan att skapa problem under så många år.
3 svar · 3,1k läst
M
Maysan: [citat] Nej betongen SKA suga fast i isoleringen..men som tidigare sagts..foga stora springor, dom små behöver du inte bry dig om. Foga ev rör och brunnar strax innan gjutningen, så håller dom sig på plats
8 svar · 8,7k läst
V
viktordt: Vi tittar på att köpa hus, och har en charmig villa som vi är himla sugna på. :D Men... Under halva huset är en källare, med betonggolv. Hela grunden verkar vara väggar murade med betongblock. Under den andra halvan är det bart berg, och det lutar åt fel håll, alltså inåt under huset. Nuvarande ägare skriver att berget blir blött på hösten, och Anticimex besiktningsprotokoll pekar
0 svar · 3,3k läst
T
tihimasmo: Vad är det för mark? Sjöbotten, dalgång, bergssida, pinnmo, grusås, stenjord, lera?
2 svar · 3,2k läst
T
tihimasmo: Cementen gick på 1500, bira till polarna och hyra av blandare, 500 kronor. Låter som en jävligt bra affär. Jag är glad att du valde den smala vägen broder.
11 svar · 35,1k läst
K
kaugus: Hej, Undrar vad en ungefärlig kostnad skulle bli för att anlita någon att gjuta en grund på ca 15-20 kvm? Grunden skall fungera som underlag till en återvinningscentral i ett bostadsområde, så det skall stå en friggebod på den. Om mans skall göra jobbet själv vad bör man tänka på och vad skulle det då kunna kosta. mvh Kaj Augustsson
0 svar · 6,0k läst
S
santos: Silikatfärg kan du endast använda om väggen tidigare varit målad med detta eller om den är nyputsad. Alltså du kan inte måla över gammal färg med silikat.
5 svar · 5,8k läst
DT
DT: [citat] Det hade varit perfekt att få en samleverans till något större bygge. Tack för alla svaren! /DT
13 svar · 19,5k läst
T
tihimasmo: Jordfuktad betong är väldigt torr, men fortfarande är det bruk, material och vatten blandat. Man använder den till att sätta sten i vid utsatta platser, eftersom stenen sitter hårdare i jordfuktat. T e x om man skall sätta en fris som inte gränsar till någon plattyta, så finns ju inget förband från plattytan som håller frisen på plats. Då kan man sätta frisen i jordfuktad betong.
1 svar · 8,7k läst
I
isolde: Personligen resonerade jag att kraftigare armerad platta inte gör någon skada, men skulle det visa sig att marken sätter sig, eller att hörnen råkar ut för tjällyft så kommer den extra armeringen (solfjäder) till sin rätt. Speciellt dyrt är det inte heller. Gav 60kr för 6 meters 12mm armeringsjärn. Har man dåliga markförhållanden, räcker det dessvärre inte med enbart lite extra
10 svar · 9,9k läst
·
B
imported_Byggaren: [citat] Nej. Det betyder det inte. Det är det som är under plintarna som fryser, expanderar och lyfter (och i viss mån oxå det som är runt skaften på dem om sidorna är raka och inte friktionsfria). Om du gräver ur en bit till otillräckligt djup och fyller med grus inom den ytan (men alltså inte ner till frostfritt djup), saknar den åtgärden praktisk betydelse för tjällyft. Och det
3 svar · 14,1k läst
B
bergstrollet: Det står något skrivet om det på supergrunds hemsida. Jag missade att lägga under pe-folie unde kantbalken som sedan skulle skarvas ihop med den i cellplast lagret. Därför tänkte jag lägga pe-plast ovanpå den färdiga kantbalken och tejpa ihop den med pe-folien i grunden. Därmed så finns det en ångspärr under syllisoleringen.
5 svar · 8,7k läst
B
bergstrollet: Sparar minst 100 mm isolering! (vid samma värmeförlust) Isolertjocklek (mm) Umin-Grund L-element 100 0.224 0.312 200 0.154 0.207 300 0.122 0.178 Siffrorna är hämtade på Supergrundshemsida (enligt dem har u-blocken en mycket bättre isoleringsförmåga).
2 svar · 3,8k läst
H
hultan: Det går att lägga golvvärme på en platta som saknar isolering under. Man får då lägga isoleringen ovanpå plattan och sedan golvvärme plus golv. Det bygger naturligtvis på golvet en del och kanske inte är den lösningen du vill ha. Om du kollar bland husbyggarna på denna site så har Willa Varm ( varmavillan? eller vad de nu heter) genomskärningsbilder på denna typen av konstruktion.
1 svar · 3,6k läst
A
andreas5514: hej har precis köpt ett nyrenoverat litet hus på ca 80 kvadrat. 2 plans.. ligger jättemysigt till o passar oss jättebra. dock så tänkte ja bara kolla om de finns något ja inte tänkt på. huset ligger inklämt mellan 2 bergsknallar och på högersidan & baksidan av huset så har ca 2 meter berg och på vänstersidan ca 50 cm...dock så när de regnar så rinnner ju vattnet från berget
0 svar · 3,1k läst
B
Bodtomte: [citat] Jag har petat i sprickorna oh brutit i det lite, men inga bitar släppte. Har slipat upp sprickorna något och putsat det med liite bruk så nu är det ok igen. Ligger nog något i din beskrivning.
17 svar · 13,1k läst
·
Milkshaken
Milkshaken: Henriettae: Man kan bygga väggen först och sen gå emot med klinkersen.. Man bara döljer det med en snygg golvlist... Väggen e mer permanent än golvet..
9 svar · 9,2k läst
U
ulricac: Hej! Vi har grävt upp och isolerad och dränerat hela våran källare. Nu tänkte vi isolera även den biten av grunden som sticker upp ovan mark. vad jag förstått finns det färdiga skivor med isolering och putsad fin yta utåt. Vet ni vart man får tag i såna skivor? har försökt googla men hamnar bara på isolerskivor under mark....
0 svar · 3,6k läst
magnuse74
magnuse74: ok tack! Jag får börja där...
2 svar · 4,4k läst
galaxenspresident
galaxenspresident: Tackar så mycket för svaren. Är det vanliga att man lägger vattenrören i samma kanal i isoleringen så borde det inte vara några problem med värmeläckage däremellan. Radonmanchetterna var bara tänkt som en förebyggande åtgärd tillsammans med radonträdet under plattan. Detaljplanen säger låg till normal radonnivå i området, men lokala variationer lär ju kunna vara stora och det
4 svar · 10,2k läst
·
v-g
v-g: Man kan ju få sättningar iom att man är och rör i jorden. Gamla hus har inte alltid den stabilaste grunden heller så man får vara uppmärksam och tänka sig för. Men har man problem med fukt så är det ju i princip det enda man kan göra förrutom att dika ur tomten. Dränering om den inte spolas sätter igen så tillslut är den nästintill värdelös.
1 svar · 4,0k läst
J
joh_strandberg: Nej, det är klart... Kom på en sak. Finns ju avlopp i garaget med en vanlig brunn, modell äldre... Tänker att det inte borde vara svårt att "få med sig" denna brunn upp till blivande marknivå, det borde väl bara vara att länka ihop med avloppsrör och slänga på en ny brunn längst upp? Så får jag bort vatten vid ex biltvätt osv, plus att jag slipper plugga igen avloppet. Synpunkter?
8 svar · 5,0k läst
Scout
Scout: Vi sökte bygglov för våra stödmurar som är cirkus 1 meter höga i två ettapper (terasserad baksida). Tyvärr glömde vi skicka in bygganmälan innan vi byggde, vilket resulterade i 1000 riksdaler i böter :-( Jag misstänker att bötessumman är högre om man bygger utan lov....
6 svar · 4,7k läst
H
HELLAS: [citat] Hej, Det kan du göra, men det är bättre om du kan använda grus. Dock skall du alltid fylla på med singel de första 15-20 cm från markytan och nedåt. Mvh HELLAS
2 svar · 4,7k läst
T
T3ZZ: vi hade ute en snickare. å allt såg bra ut med huset även grunden. grunden har kvar sina ventilations hål!
4 svar · 3,2k läst
A
anna_jimmy: Hur lång tid det tar för plattan att brinna beror på flera faktorer, temperatur, nederbörd, betongkvalitet. Finns program för att räkna ut hållfastheten men fråga på betongfabriken som du köper betongen ifrån de kan nog hjälpa dig att räkna.
4 svar · 9,1k läst
H
Henke P: Hejsan på er byggahusare :) Jo det är så att vi har sättningat i vårat hus dessvärre. så nu har jag några frågor till er som har koll på sådana här saker. Huset är ifrån början av 1900talet, ett trähus med uppmurad grund med stora stenar samt det är källare istort sett under hela huset. 1: vilket slags bruk ska jag handla? om jag har fattat allt rätt ska man ha ett bruk som har
0 svar · 4,7k läst
K
Klaveret: Vår källare är på ca: 50 kvadratmeter, takhöjden ca: 185 cm. För två år sedan lät vi en firma göra iordning tvättstugan på 12 kvadratmeter. De bilade ur, isolerade, ordnade vattenburen golvvärme, gjöt och la klinker och kaklade så att takhöjden nu är 2 m. Då hade jag inte läst på lika mycket som jag hunnit med nu, på detta forum och annat. Jag tittade dock på då de jobbade
11 svar · 4,4k läst
JEGS
JEGS: alt 1: Gjut en betongkil på berget så vattnet rinner vid sidan om. alt 2: Täta med silicon kan funka men är nog inte lika bra...
1 svar · 4,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.