Nu skall det bli vattenburen golvvärme i källaren. Vi skall bila upp ca 15 kvm med 10 cm betonggolv för att skapa nytt badrum/tvättstuga. Jag skall passa på att öka takhöjden från 2 meter till 2,20 så det blir till att gräva 60 cm under plattan. Totalt skall 9 kubik jord och betong bort :eek:
Därefter skall väl 10 eller 20 cm bärlager in igen och vibbas följt av 20 cm frigolit och 10 cm betong.
Ena långsidan av väggen (6 m) vätter mot krypgrund andra mot resten av källaren.
Ena kortsidan mot yttervägg och andra kortsidan mot krypgrund.
Ytterväggen skall isoleras utifrån när vi dränerar och isolerar runt huset.
Marken är torr i övrigt. Vattenytan i brunnen 5 m från huset ligger 4 meter ner, dvs grundvattnet ligger 2 meter under källargolvet vilket känns bra. Jag har redan tagit upp ett hål 20 cm i diameter med hammare och kil, och grävt 2 dm under plattan. Bara torr lersand - inget vatten.
Nu äntligen till min fråga angående isolering av vår nya tvättstuga/badrum:
* Ytterväggen och väggen mot resten av källaren ser jag inte som ett köldproblem.
* Ej heller golvet - det ska vi bila upp och isolera (betongen är 66 år gammal utan armering).
MEN hur gör vi med ena långsidan och ena kortsidan som vätter mot torpargrunden?
Dessa väggar borde ju bli kalla på vintern. Kanske blir inte badrummet varmt nog pga detta?