Hej, jag skall fylla upp min tomt ca 1 meter med fyllnadsmassor för att komma i nivå med övrig miljö runt omkring. Jag har läst här på forumet att man bör köra bort mossa, gammalt gräs och sådant som växer för att det kan inverka negativt på resultatet efteråt. Men jag undrar nu om det är nödvändigt när jag skall fylla upp så pass mycket? Går det inte att bara tippa på med fyllnadsmassa och sedan om några år jämna ut eventuella ojämnheter ovanpå?

domik

Är det endast som utfyllnad till tomten, och inte till en byggnad, så kan du lungt fylla upp med fyllnadsmassorna, vad dessa nu består av. Finns det träd eller större rotsystem i marken, så är det inte fel att dra upp dessa innan du fyller ut.
Jag fyller också ut....några meter högt
IMG_0470.jpg

Tack för det svaret. Det kommer endast att vara gräs ovanpå, och inget annat. Då slapp jag en del arbete med det.

Kan du så fyll ett år och gör gräsmattan nästa. Just så att det får ligga till sig lite

Det var ett bra tips, jag får se om det går. Min son behöver en plätt att leka på, men den större delen kan nog ligga i "träda" till nästa vår. Och då får jag gott om tid att jämna till också.

T
Vänta du ett år. Du kommer komma på hundra ideer om hur du vill ha det under tiden.

En lekyta gör du nog bäst genom att inte göra den. Lite kuperat och buskar och stenar osv är betydlig mera spännande än en slät och jämn yta

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.