Hej byggare,

Är förbryllad så det knakar. För olika motstridiga uppgifter från olika håll.

Vi skall bygga ett timmerhus med murad källare. Anledningen till förbryllningen är hur man skall tänka med isolerandet av väggarna. Antar att det en klassisk fråga men jag blir inte klok på det.

Här är förutsättningarna.

-Gjuten platta 100m2
-Vatten buren golvärme i plattan
-Har sprängt "in/ner" i berget för att göra plats för soutteräng plan
-Huset kommer stå på högsta punkten i hela området. Ingen risk att det rinner "in" något vatten mot huset föreligger. Dränering sker till stenkista på tomten.
-Väggarna muras med 25*25*59 Lecablock samt putsas utvändigt
-50% av källarväggen kommer att vara motfylld, således 50% inte motfylld
-En hel långsida är motfylld samt i sluttande vinkel bägge kortsidorna.
-Isodrän systemet tänkt till motfylld sida

Nu de förbryllande faktan jag står inför

-Isolering invändigt eller utvändigt? Utvändigt vid motfylld vägg? Invändigt vid inte motfylld vägg?
-Husföretaget vi köpt av levererar 70 träreglar samt isolering till invändig motfylld vägg samt 120 träreglar med isolering till invändig icke motfylld vägg.
-Isodrän säger att man ej skall isolera på insidan av vägg med deras system utvändigt. Hur gör man då med innerväggen som det skall vara kakel på i både badrum och tvättstuga? Kan man regla upp utan isolering och sätta spånskiva plus våtrumsgips direkt på Lecan?
-Hur gör man med en vägg som är till nedre delen motfylld och övre delen inte motfylld? Känns konstigt att isolera halva utvändigt och halva invändigt. Hur blir det i "skarven" mellan då.
-Hus företaget levererar ej grunden. Dock har de bytt rekommendation på källarväggen efter vi skrev på avtalet. När vi skrev på var det Leca nu har de ändrat till Dorotherm. Kollade upp vad det skulle kosta att göra Dorotherm väggen i stället. Kan ej byta grundläggare då vi har husleverans om 7 veckor. Dock begärde han 175000kr mer om han skulle göra Dorotherm väggen. Detta baserat på ovana. Han har aldrig gjort Dortherm väggen innan.

Tacksam för all input jag kan få.

MVH
R HH

Du kan ju kakla direkt på Lecan om du vill. Ska du ha reglar så borde det ju vara metal reglar inte trä reglar.. Det kan ju förekomma fuktvandring åt bägge håll.. Iallfall mateal reglar i tvättstuga & badrum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.