Hej!
Jag har ett stödmursprojekt på gång där det idag är en slänt i tomtgränsen mot grannen.
För att minska slitaget på grannens gräsmatta, samt slippa gräva ur nuvarande slänt för att få plats med larvfötter så undrar jag ifall jag skulle kunna lägga ut lastpallar i släntfoten över mot grannens tomt och larva över medans jag gräver mitt 50x50cm dike som behövs för grundläggningen av muren.
Klarar vanliga europa-pallar av att bära en minigrävare på 1.5 ton eller riskerar jag bara att en pall går sönder och hela grävaren tippar :) ?

Bara en fundering.... kan ju bli rätt djupa larvspår i blöt gräsmatta annars.
För övrigt har jag såklart tänkt återställa allt och ersätta grannens gräsmatta efter att arbetena är klara, men det vore ju bra om man kunde minimera slitaget.

Någon som provat ??? :)

/Valle

Svärfar grävde för bredbandet härom året och den lilla grävaren (1,5-ton) gjorde inte ens märken i gräsmattan efter larvbanden. Tänk bara på att INTE svänga när den är på gräsmattan.

Pallar KAN funka, bara inte dessa glider och hyvlar av svålen på gräsmattan när ni gräver.....pallarna kommer att hålla i alla fall.

Plywood säger jag bara.

v-g skrev:
Plywood säger jag bara.
Jo, plywood vore ju ett alternativ. Fast pallar har jag gott om liggandes, så de blir lixom enklare och billigare :)
Nåja, då kanske jag gör ett försök med pallar då det blir dax..

/V

1,5 ton är ju inte jättemycket men problemet är när belastningen kommer på EN bräda då knäcks den som en sticka.

Proffs kör på tjocka plåtar eller plywood. Marken blir dock kompakterad om den är mjuk trots skydd.

Men för allt i världen testa först och se hur det går. Bara hiva ut brädor funkar det med. :D

T
En grävare har lägre marktryck än en människas fot. Jag tror pallen håller för dig.

Skulle också tro att det håller. I synnerhet om du lägger dubbla med ena lagret vänt upp och ned

En bandvagn(401) har lägre marktryck än en människa på skidor ändå rök en kompis plasthätta. Såklart är marktrycket fördelat över ytan MEN ibland så kommer hela på en punkt, exempelvis när man kör upp med hjulet längst fram.

T
...och därför bygger man en liten ramp av tre stycket tvåtumfyra upp till första pallen.

Faktiskt, om jag inte minns fel, så skall en Europall klara minst 1500 kg i belastning.

Det gör den säkert, jag har tre pall med sten utanför dörren och dessa är märkta att de väger 1340kilo per styck.
(När jag hämtade stenen var det dessutom staplat 3pallar på höjden!)

Det är stor skillnad om det är koncentrerat i en eller två punkter eller fördelat över en större yta. Tänk på att en fakir kan ligga på spiksängar men INTE på EN spik.

Står man inte precis över "stödpunkterna" knäcker man pallen direkt man använder skopan. Jag lyfte iaf lätt bakändan med bommen när jag grävde. Men för att enbart larva över fungerar det nog troligast.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.