Vi bor i en HSB Bostadsrättsförening.
Föreningen äger allt ovan mark och HSB Stockholm äger allt under mark.
Under huset och marken på gården (där vi tänkte bygga vår altan) så finns det ett källargarage.

Vi har hört med HSB och under asfalten på innergården så finns det 20-30 cm med sand/grus/jord och sen sommer ett skickt med väremeisolering och fuktskydd innan man kommer till betongtaket på garaget.
Om vi sabbar detta fuktskickt (så att det börjar läcka in vatten i garaget när det regnar) så blir det dyrt för oss.

Vi ska bygga en liten altan som är 4x2meter

Min fråga är:
Hur går jag till väga för att sätta plintarna som jag behöver till min altan utan att sabba tätskicktet till källaren?

Följdfrågor:
Kan man gjuta direkt ovanpå asfaltensom täcker gården (kanske en mur som man kan lägga bär reglen på)?
Kan man gräva ett stort hål (50 cm i diameter) som bara är 20 cm djupt och sen gjuta fast plint gärn?

Många tack på förhand

Ingen som vet?

Är det inte någon stor höjdskillnad så lägg tryckta reglar direkt på en singelbädd och utgå från det.

Hur högt ovan asfalten skall du bygga?

tiggre skrev:
Hur högt ovan asfalten skall du bygga?
bara några decimeter

Mitt tips för att riskera att tätskiktet inte bryts är att bygga upp med Leca-block till lämplig höjd och sedan bygga en stabil ram på detta. Kan ha missat något, men kan inte se några direkta problem med detta.

Mvh

Ja, det är nog en bra ide.

Lägger man då (börjar nerifrån) Leca-block, syllpapp sen tryckimpregnerat virke?
Dvs räcker det med syllpapp eller finns det bättre skydd mot röta?

R Grahn skrev:
Mitt tips för att riskera att tätskiktet inte bryts är att bygga upp med Leca-block till lämplig höjd och sedan bygga en stabil ram på detta. Kan ha missat något, men kan inte se några direkta problem med detta.

Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.