Hej!

Ska anlägga trädgårdsgångar tänkta för persontrafik. Har när vi börjat testgräva lite upptäckt att vi har väldigt tjockt matjordslager!! Kanske 40-50 cm. Jag hade tänkt att det skulle räcka med bärlager på 10-15 cm, men räcker det om det vilar på matjord eller måste vi gräva ner djupare?

/Elin

I princip är det inget jätteproblem, men det beror lite på vad du ska för ytbeläggning på gångarna. Plattor är ju rent estetiskt känsligare för lite lokala sättningar än en grusad yta är t.ex. Jag menar att det syns och upplevs tydligare på en plattyta om det blir lokala små höjdskillnader.

Jag hade grävt ut 15-20 cm, paddat terassen (jordytan) ordentligt med ett litet tvärfall, och sedan lagt på mitt bärlager och paddat detta ordentligt innan slitlager läggs på.

/Kalle

Samma här, har jord under gången fram till huset. Jag grävde ner ca 25 cm, fyllde med 20 cm bärlager som paddades i flera omgångar, och sedan 3 cm finare sättlager som vi bankade ner stenarna i. Har legat i två år och inte satt sig alls.

Gött att höra. Grävaren var hemma igår, och summan av all grävning blev att vi skalade av all gräsmatta vilket gjorde att dryga decimetern matjord försvann. Sen var det inte så hemskt mycket kvar, så vi grävde ner till sanden och får fylla upp med kross.

Tack för hjälpen!

/Elin

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.