9 232 läst ·
15 svar
9k läst
15 svar
Var ångspärr?
Sida 1 av 2
Skall gjuta en liten platta med kantelement. 200 mm cellplast i botten och 100 mm betong. I den konstruktionsritning jag har finns ingen ångspärr inritad, men jag har läst på andra ställen att man skall ha en ångspärr mellan nedersta och näst nedersta frigolit lagren.
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med följande frågor:
Skall jag ha ångspärr (mot radon och fukt)?
Om jag skall ha ångspärr, hur skall jag göra med kanelementet. Skall ångspärren ligga i detta och vikas upp över kanten? Mitt 300 mm höga kantelement kommer ju stå direkt på marken....
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med följande frågor:
Skall jag ha ångspärr (mot radon och fukt)?
Om jag skall ha ångspärr, hur skall jag göra med kanelementet. Skall ångspärren ligga i detta och vikas upp över kanten? Mitt 300 mm höga kantelement kommer ju stå direkt på marken....
jodå, inte för att jag kan mer än glad hemmapularnivån men Thermisol har plasten med i sin anvisning http://www.thermisol.se/pdf/grund_isoleralatt_okt02.pdf
Iom att den läggs ovanpå första lagret så är det ju bara låta den ligga på bottnen även i kantelementen. Var så jag gjorde till förrådet jag byggde -05 och hittills står det kvar
Iom att den läggs ovanpå första lagret så är det ju bara låta den ligga på bottnen även i kantelementen. Var så jag gjorde till förrådet jag byggde -05 och hittills står det kvar
Radon transporteras via just luft, det är just därför man tätar husgrunden mot luften med plast. Noga att skarvar överlappar ordentligt! Har man sedan problem med radon inomhus så kopplar man in de förberedda slingorna under grunden som skall suga ut den radonfyllda luften istället för att den skall vandra genom grunden!
Mikael_L skrev:
Som alla annat radioaktivt stoppas det inte av annat än bly. Även om radon är en gas som bär med sig radondöttrar och kan hejdas av plasten fortsätter den radioaktiva strålningen från radondöttrarna genom den, men i minskad omfattning.
förövrigt har du ett PM byggaren, men det gäller nåt annat...
Med radongasen följer radondöttrar. Gasen är bärare av dem. Därför vill man ha bort gasen för att sänka Bequrel-värdet, som är ett mått på strålningen (kommer nu inte ihåg om det är alfa eller gamma-partiklar, men skit samma). Och det kan man få via en plastfolie eller t.o.m en lerbädd. Men all strålning är inte hejdad för det. En del smiter i hastigheten genom plasten/leran och upp i huset. Därför finns det ett gränsvärde på hur många Bequrel som tillåts sedan åtgärder vidtagits för att sänka radonet. Det var ursprungligen 400 Bg/m3 (och timme, h, om jag inte minns fel) men är numera halverat till 200 Bq/m3 och h.
Hur stor strålningen är i verkligheten avslöjas med dosor med film som exponeras för gasen, upphängda inne i huset eller i kryputrymmet om ett sådant finns. Sen räknar man de vita prickarna på filmen som finns inne i dosorna. Dessa är 'träffar' från den radioaktiva strålningen som passerar genom dosorna.
Hur stor strålningen är i verkligheten avslöjas med dosor med film som exponeras för gasen, upphängda inne i huset eller i kryputrymmet om ett sådant finns. Sen räknar man de vita prickarna på filmen som finns inne i dosorna. Dessa är 'träffar' från den radioaktiva strålningen som passerar genom dosorna.
Men byggaren, hur menar du när du säger att plastfolien inte gör nytta mot markradon? Den stoppar ju gasen om det är rätt utfört, och det är gasen som är den stora faran, inte den strålning som kommer från marken under huset.
jon_h skrev:
Alldeles riktigt. Plasten lixom lerbädden stoppar/minskar radongasens inträngande i huset och med den radondöttrarna, som är alfaladdade partiklar. Men mineralet i undergrunden, som gör att gasen är laddad med radioaktiva alfapartiklar, har inget med gasen att göra. Mineralet klarar av att stråla ut radioaktivitet på egen hand och radioaktiv strålning stoppas bara av så täta/tunga material som bly.
Dvs. finns det markradon så finns det radioaktiv strålning oxå från annat än radondöttrar (och även från dem om det är mindre än 100% tätt i grunden eller det t.ex. finns egen brunn utan radongasasvkiljning räcker det med att en vattenkran står öppen eller tvätt-/diskmaskinen är igång för att gasen ska ta sig in i huset). Den radioaktiviteten är dock mindre än den vi mottar med solstrålningen från solen och kroppen kan därför klara av den. Men den finns där likafullt och adderad till annan strålning är det en belastningsökning som inte är hälsosam.
Och jag skrev fel i hastigheten när jag skrev att man mäter den radioaktiva strålningen i Bq. Den mäts i ms (millisivert).
Radon är en ädelgas som du förhindrar att få in i huset genom att lägga plastfolie under grunden. Radon sönderfaller i sk radondöttrar, och avger då strålning. Detta är häsofarligt om det sker inne i kroppen.
Radon som inandas är en reell hälsofara, den beräknas årligen orsaka flera hundra lungcancerfall i Sverige.
Plastfolie stoppar naturligtvis inte den bakgrundstrålning som finns i runt omkring oss, med det är liksom inte meningen. Lägg alltid plastfolie.
Radon som inandas är en reell hälsofara, den beräknas årligen orsaka flera hundra lungcancerfall i Sverige.
Plastfolie stoppar naturligtvis inte den bakgrundstrålning som finns i runt omkring oss, med det är liksom inte meningen. Lägg alltid plastfolie.
Byggaren, jag förstår hur du menar, plasten stoppar naturligtvis inte strålningen. Men den gör ju nytta mot den största delen, eller åtminstone en stor del, av problemet, så jag förstår fortfarande inte varför du säger att den inte gör någon nytta. Menar du att man lika gärna kan skippa den?
jon_h skrev:
Jag menar kort och gott att den plastfolie som rekommenderas utlagd på mark för att hindra radongasen att gå upp i huset är en övermaga åtgärd om huset är rätt byggt. Det ska ju redan finnas en plastfolie på den varma sidan i golvet och att lägga isoleringen mellan två difftäta lager plastfolie är knappast lämpligt. Man löser måhända ett problem, men skapar ett annat. Så vad hejdar den undre plastfolien som den övre inte kan hejda?
Hälsoproblem i samband med Radon i bostäder beror INTE på att någon joniserande strålning tar sig upp genom golvet. Det skulle inte hjälpa ett dyft om golvet vore belagt med blyplattor eller något annat liknande material.
Radongasen härstammar från Uran och Thorium i berggrunden och avger i sig huvudsakligen alfa-strålning. alfa-strålning stoppas lätt med en bit plast så det är inte där problemet ligger. Inte heller själva gasen i sig är särskillt problematisk, vi andas ut den lika fort som vi andas in den och den hinner inte åstadkomma så värst mycket skada.
Problemet är i stället Radongasens söderfallsprodukter, de sk. radondöttrarna, flertalet av dessa är laddade partiklar som häftar vid mikroskopiskt damm och dammet fastnar lätt i lungvävnaden och sitter där och avger sin skadliga strålning. I detta avseende är alfastrålningen den vesäntligt mest skadliga.
Bakgrundsstrålningen som omnämns består av en rad olika sorters strålning från olika källor (kosmisk strålning, radon mm), ur hälsosynpunkt så är det bakgrundsstrålningens gammakomponenter som är av intresse.
Mätenheterna för joniserande strålning och olika sätt att ange dos är ganska förvirrande.
Något förenklat så anger enheten Sievert (S, mS etc) den Effektiva Dosen (dvs man har tagit hänsyn till div faktorer som biologisk tillgänglighet och tis) medan enheten Bq anger ämnets joniserande aktivitet.
För dom mätningar som görs i avseende på att fastställa halten av Radongas så mäter man aktiviteten och anger denna i Bq/h eller Be/l (vid mättning på tex vatten)
Plasten kommer att reducera mängden Radongas, men effekten är i praktiken liten, i huvudsak beroende på att gasen tar sig igenom vid otätheter och kanter.
Hälsoproblem i samband med Radon i bostäder beror INTE på att någon joniserande strålning tar sig upp genom golvet. Det skulle inte hjälpa ett dyft om golvet vore belagt med blyplattor eller något annat liknande material.
Radongasen härstammar från Uran och Thorium i berggrunden och avger i sig huvudsakligen alfa-strålning. alfa-strålning stoppas lätt med en bit plast så det är inte där problemet ligger. Inte heller själva gasen i sig är särskillt problematisk, vi andas ut den lika fort som vi andas in den och den hinner inte åstadkomma så värst mycket skada.
Problemet är i stället Radongasens söderfallsprodukter, de sk. radondöttrarna, flertalet av dessa är laddade partiklar som häftar vid mikroskopiskt damm och dammet fastnar lätt i lungvävnaden och sitter där och avger sin skadliga strålning. I detta avseende är alfastrålningen den vesäntligt mest skadliga.
Bakgrundsstrålningen som omnämns består av en rad olika sorters strålning från olika källor (kosmisk strålning, radon mm), ur hälsosynpunkt så är det bakgrundsstrålningens gammakomponenter som är av intresse.
Mätenheterna för joniserande strålning och olika sätt att ange dos är ganska förvirrande.
Något förenklat så anger enheten Sievert (S, mS etc) den Effektiva Dosen (dvs man har tagit hänsyn till div faktorer som biologisk tillgänglighet och tis) medan enheten Bq anger ämnets joniserande aktivitet.
För dom mätningar som görs i avseende på att fastställa halten av Radongas så mäter man aktiviteten och anger denna i Bq/h eller Be/l (vid mättning på tex vatten)