Hej!
Nu terroriserar jag forumet igen...
Jag ska bygga ett garage med en carport och ett enkelgarage bredvid varandra, förråd och hobbyrum bakom, 6*9 m innermått.
Jag har tänkt plinta på carportsidan - så att plattan alltså ser ut som ett L - men marken är lite dålig. Lera, jord, ibland bara gegga. Det finns också sten i varierande storlek, vilket gör det svårgrävt. Visst borde man kunna gjuta en ordentlig limpa som man ställer ned plintarna i? En stor fot borde ju ge bättre bärkraft. Visst gräver man ur, lägger i singel som man packar, lite markskivor, sedan på med betonglimpan ovanpå och plintar (möjligen också en krage runt eftersom vi bor i norra Sverige)? Plintarna kommer att stå med ca 3 meters mellanrum. En betonglimpa på 3,6* 0,4 m, 0,1 m tjock, blir det bra eller overkill?
Har pratat med en grundfirma som beskrev en specialplatta (hel platta) där carportdelen var 10 cm lägre än resten av plattan. Har någon sett en sådan/vet hur man gör en? Jag vill undvika att mura upp med lecablock. Känns liksom vekare än att expanderbulta syllen ner i betongen...
Hoppas att någon vet något...
MVH
Ludvig Haraldsson, Umeå