Hejsan! Finns det någon som vet hur länge en nylagd husgrund skall hållas blöt? Vi gjöt den igår och bevattnade den över natten och nu ligger en presenning över husgrunden men då det är fint väder vet vi inte om vi behöver fuktlägga den ytterligare?

Mikael_L
Välkommen till forumet!
Jag tycker nog ni ska bevattna den lite mer. Presenningen gör nog mycket nytta, men vattna lite varje dag nu några dagar framåt, sen kan ni kanske köra på lite varannan dag i 2 veckor.
Jag gissar mig på att det kan vara rätt lagom. Betongen ska vara lite fuktig även på ytan i 2-3 veckor.

Moderator kan flytta tråden till grund/mark , så kanske det kommer fler svar.
Det finns några som jobbar professionellt med grunder här, dom kan det här bättre. Läs (/sök) även i den forumdelen, frågan har varit uppe då och då.

Vad jag hört så gör man antingen det ena eller det andra.

Jag ska gjuta nästa vecka och jag kommer nog göra både och ändå :D

Mikael_L
Ja egentligen kan man väl fråga sig; om det kan bli för mycket vattning, alltså inom rimliga gränser då.

Vad kan hända, att torktiden förlängs? Eller något annat problem...

jag lage direkt under gjutningen pressening över för att när slipningen va klar lägga byggplast över grunden. den smet åt helt mot grunden och jag tejpade alla skarvar. Fukten kvarstod mer ön en vecka tills vi började bygga.Vattnade ingen´ting.¨, Slutresultat innan jag skulle måla ett halvår senare var helt perfekt, skulle vara 1005 platta för garage,

Det är mucket fukt som skall ur betongen som hammnar under byggplasten ger ett högt fuktighetsvärde

Grunden092-1.jpg

Redigerat:
Man får se upp lite med presenningar. Vi tvingades täcka en liten platta (24 m2) pga av frysrisk direkt efter gjutning i höstas.

Samtidigt blåste det som vanligt rejält och pressen låg inte stilla. Resultatet blev en riktigt dålig yta. Nu spelar detta ingen roll i vårt fall eftersom vi skall gjuta på ytterligare 10 cm för golvvärme i ett senare steg, men annars hade det inte varit kul.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.