F
fsn: [citat] Göteborg. Har oxå betalt ganska mycket för sprängning och övriga markarbeten men då har jag gjort all upphandling separat och allt arbete själv (förutom sprängning, grävmaskin och lastbilstransporter).
8 svar · 3,4k läst
M
Mats: Var också inne på en lokal grund först men det jag såg som svårighet där är att man antagligen har begränsad erfarenhet av stengrumd i kombo med trähus Plintar ställer man på frostfritt djup normalt. man brukar använda plintjärn eller stolpskor så att man får upp träet från betongen. en snygg spalje funkar fint som avskärmare
5 svar · 1,5k läst
FredrikR
FredrikR: Nån bör väl ha kunskap eller åtminstone en åsikt i frågan..?
1 svar · 1,9k läst
F
fsn: Några mer eller mindre osynliga mikrosprickor i ett källargolv kanske inte spelar någon roll? självkompakterande med fibrer i en källare känns lika självklart som italiensk marmor i hundkojan ;) Alternativt kan man välja en vanlig billigare standardbetong C25/30 med halvflyt. Är det små volymer så är det ändå transporten som kostar men nog borde det vara en prisskillnad upp mot
4 svar · 4,4k läst
B
bävern: kloakskopa kan man rensa med http://www.rensskopa.se/
11 svar · 4,7k läst
K
kpkung: Tack för all input. NU har tillverkaren snart torkat upp / luftat hela grunden. Eftersom mina 2 lager cellplast i grunden hade vatten under sig blev det en smått komplicerad åtgärd att avfukta. Det tog sin tid. Dock undrar jag fortfarande: Eftersom jag har 2 lager av Cellplast J100 100mm 1200x2400mm i grundbotten som "isolering" samt åldersbeständig plastfolie längst under så undrar jag
18 svar · 3,9k läst
B
Björk: mmm... jag får nog ta mig en funderare och egentligen är det nog smart att göra det, som du säger. Har även planer på att inreda källaren om något år och då är det nog lika bra att ha fått dränneringen på plats innan dess. Jag tackar för att du tog dig tid att svara!
2 svar · 2,0k läst
F
fridhem: Visade sig efter mkt om och men att hygrostaten var felinställd. "visaren" på hygrostaten var ej korrekt med det riktiga värdet. Nu funkar det som det ska så nu ska det förhoppningsvis inte strula mer.
3 svar · 3,7k läst
M
Mats: Gick tom back på det hela iom att vi fick ta KFM:s kostnader .... Nu var det inte så många hundralappar men ändå. Sensmoralen är väl just det att man måste välja sina strider med omsorg :)
22 svar · 5,7k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja, dvs det är väl inte bra med stenar på plattorna, så att en stor del av paddans effekt koncentreras till en punkt på plattan. Skulle väl kunna verka som en slagborrmaskin ungefär (-borr då). Mina tunna betongplattor (inte körbara) höll dock för padda utan mellanlägg, men iofs inget direkt grus på heller.
8 svar · 11,0k läst
V
Västerhaninge 17: 10-15 cm blir alldeles förträffligt bra tjocklek på makadamlagret,vad makadamen skall göra är att försvåra transporten av vatten upp till grunden (kapilärkraften) Storleken på stenen är lite beroende på grundläggningsmetod .Om du andvänder frigolitelement kan det bli svårt att få till en jämn yta om stenen är för stor. Man kan också lägga ett tunt lager (3-5 cm) av mindre
1 svar · 9,1k läst
J
JanneL: Jag drog upp dräneringsrören vid sidan av bron för att kunna spola där vid behov. På rören monterade jag var sin 45 graders böj och sedan täta slangar upp till ytan. Väl där uppe trädde jag ett 300 mm brunnsrör över slangarna och lade på ett lock. Gjorde även en spolbrunn på andra sidan huset, eller om man vill kalla det inspektionsbrunn. Går ju alltid att titta i den när man
3 svar · 1,8k läst
J
Jece: Stämmer. Menade plattor som är gjorda mellan 1960-1980. På 80-talet började man som sagt att isolera på undersidan.
22 svar · 4,9k läst
V
Vitlök: Hej! Jo, jag vet att vi behöver ha lutning från tomten. Till saken hör att jag anlitade en grävgubbe som har förberett för gräsmattan (han sa att det ej behövdes dränering). Vi borde kanske inte skyndat så mycket med anläggningen, men sambon trodde det skulle lösa sig bara jorden kom på plats (och sedan bli ännu bättre med gräs och buskar, ännu ej på plats), vilket inte stämde.
3 svar · 7,0k läst
M
Mats: Slå komunen en pling och fråga. är det mer än 4.5 meter från tomtgräns så kanske du kan få det som friggebod men 10m2 räcker inte om du sen har tänkt dig garage utan då bör du tänka dig en ca 25-30 m2 på en gång....
1 svar · 2,1k läst
M
Mats: Som sagt låt grävaren trycka till botten ordentligt så har du en fin grund för gräsmatta. Ska du ha frukträd eller större buskar så skippa leran där och fyll med enbart jord. Planerar du för stora träd kan man tom ta bort lite sten just där
7 svar · 5,9k läst
R
Rebecka90: Är husbesiktning samma sak som att låta en kunnig person ta sig en titt på kåken (från ex. Munters)? Kan jag då få reda på om marken är bra (så pass bra att trots betongplattan inte är isolerad med cellplast, så får jag inga problem)?
12 svar · 6,0k läst
F
Fishermansfriend: ska gjuta en liten betongplatta ovanpå en 0.5m makadambädd.Under bädden är det ett lutande V-format berg .Behövs det dränrör under makadamen och hur ska den läggas?Jorden som är runtokring bädden är hyfsat blöt och det blir en pöl i gropen vid regn. Funderar om ett dränrör i V-et skulle funka.Måste man ha rensbrunnar o stenkista o grejer osså`?
0 svar · 1,2k läst
J
JanneL: Jag skulle nog prova med Sika. http://www.sika.se/construction(1).asp
7 svar · 4,6k läst
piliz
piliz: ja, de har sagt att det max tar två veckor att fixa grund och markarbetena, så det får man väll tro på ;-) Och ja, det är Rörvikshus modell "Oskar". Rätt så modifierad ritning...
7 svar · 5,1k läst
P
petersk: I högpunkten skall dräneringens vattengång inte ligga över underkant dränerade lager.
12 svar · 4,1k läst
·
StellanKarlgren
StellanKarlgren: Visst blev det bra. Men med barn hemma så blir det säkert en hel del spring på kanstenarna osv. Ju hårdare desto bättre :) Jag körde med 0-2 sättsand.
3 svar · 6,3k läst
A
abbe_: http://www.bokborsen.se/shop_bookpage.php?ItemType=1&ItemID=6398391&ct=1&id=2972&returnurl=minsida /Abbe
3 svar · 1,9k läst
tallmilan
tallmilan: Gråa tål UV, det gör inte röda/orange säger vissa. Det är uppenbarligen så när det gäller färgen i alle fall. Röda i jord, gråa ovan jord ?
5 svar · 5,6k läst
Bond
Bond: Tack för era kommentarer, jag har haft grundkillen här och visat honom med rätskenan och passet, han tar på sig och spacklar där det är värst, i vissa rum har jag spacklat de värsta groparna själv med ett cementbundet handspackel vilket funkade bra och slutresultatet blev kanon, ingen svikt på det lagda golvet.
4 svar · 3,7k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Klart att det gick men det var definitivt utan råge i smala filen.....:)
12 svar · 6,2k läst
Fotografen
Fotografen: Inte fukt men is eftersom det spränger. Djup tjäle under plattan är nog inge kul det heller.
5 svar · 3,2k läst
A
akhagen: Ja vafan, det blir kanske lika så bra. Men då får det vänta till våren. Har märkt att det numera är "mörkt" redan 20:30 om kvällarna.
8 svar · 15,8k läst
K
karlsandberg: Har använt icopals kallasfalt och tycker att resultatet skiljer sig en hel del från riktig asfalt. Tycker att kallasfalten "förstärker" felet. Löste ett annat problem med en glipa mellan garagedörrens tröskel (betong) och uppfarten (asfalt) med hjälp av betong och "takasfalt". Efter ett par strykningar och lite väder och vind kan man knappt urskilja lagningen.
6 svar · 12,3k läst
M
Mats: jag har satt lövrens på ca 1 meters höjd och sen går jag rakt ned i dräneringsslangen med mina rör. Har då vanlig 93 mm slang
3 svar · 4,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.