5 652 läst ·
22 svar
6k läst
22 svar
Dyrbar markdränering, bestrida faktura?
Klokt skrivet. Jag tror att du har ganska bra juridisk sits men förmodligen är det inte värt besväret att bråka om entreprenören sätter hårt mot hårt (vilket han ju också gör).hempularen skrev:Är inte säker, men det muntliga avtalet gäller som offert, dvs begränsningen borde ändå gälla.
I princip så är det upp till honom att bevisa vad ni avtalat om muntligen. Om du uppfattat att det skulle kosta max 5000 så är det det som gäller tills han kan bevisa motsatsen, om han skall få betalt.
Nu har han tydligen erkänt att de gjort fel, och dragit av 13 000 för det. Att hota med att debitera för fel som de erkänner sig ha gjort är ju inte så seriöst. Har du vittne eller annat bevis på att de erkänt fel för 13000 så är det bra.
Annars se till att göra en egen nogrann minnesanteckning om allt som sagts, sätt datum (både för när det sades och när du skrev ner det).
JAG personligen skulle nog i detta fall bita i det sura äpplet. Jag skulle se det som att jag uppenbarligen själv borde begripa att detta drar iväg, även om entrepenören borde varna, så skulle jag känna mig själv skyldig till att inte påtala (eller i värsta fall stoppa arbetet) och ifrågasätta kostnaden.
Det är en annan sak om extrakostnaden antingen är helt oväntad, eller beror på fel eller innefektivitet från firmans del, eller om jag varit väldigt tydlig om att X kronor är allt jag har råd med. Om det vore fråga om ett fastprisjobb så skulle jag nog också stå på mig, då har man redan i priset en riskpremie. Bara för att man formellt har rätt så är det inte självklart att man skall utnyttja det.
Ett alternativ är att betala 15000 + 15% och i ett rekommenderat brev bestrida den del av fakturan som överskrider det med hänvisning till 36 § i konsumenttjänstlagen . Lite halvsvårt för entreprenören att komma med en ny faktura på 40000kr när du bestrider den gamla slutfakturan på 27000kr.
Andra alternativet är ju att göra en uppskattning av entreprenörens nerlagda arbetstid och material. Kanske är det så att firman har gjort en ordentlig felbedömning och faktiskt ändå delat överkjutande belopp med dig? Då hade jag nog varit nöjde med den "dealen" och betalat ändå.
Andra alternativet är ju att göra en uppskattning av entreprenörens nerlagda arbetstid och material. Kanske är det så att firman har gjort en ordentlig felbedömning och faktiskt ändå delat överkjutande belopp med dig? Då hade jag nog varit nöjde med den "dealen" och betalat ändå.
fsn: De har ju själva gjort en uppskattning och enligt den så delar vi faktiskt på den överskjutande summan.
Dvs 13.000 var...
Jag är ändå förvånad att så många här på sidan är villiga att betala när i mitt tycke en firma inte skött sitt jobb korrekt.
Alltså det är ju DE som ska kunna det här.
Om jag har en blöt tomt, varför dränera på våren, och inte vänta tills i mitten på sommaren?
Tycker alla här också att det är rätt att man delar en förlust som privatperson kontra företag?
Det kanske är så det SKA vara, jag bara undrar?
Hade JAG varit företaget skulle jag inte skicka en sådan faktura.
Fast jag kanske hade konkat också, vad vet jag?
Återigen tack alla för era synpunkter, och som sagt, de ska få sina pengar, och jag går vidare med mitt liv, lite klokare förhoppningsvis
Dvs 13.000 var...
Jag är ändå förvånad att så många här på sidan är villiga att betala när i mitt tycke en firma inte skött sitt jobb korrekt.
Alltså det är ju DE som ska kunna det här.
Om jag har en blöt tomt, varför dränera på våren, och inte vänta tills i mitten på sommaren?
Tycker alla här också att det är rätt att man delar en förlust som privatperson kontra företag?
Det kanske är så det SKA vara, jag bara undrar?
Hade JAG varit företaget skulle jag inte skicka en sådan faktura.
Fast jag kanske hade konkat också, vad vet jag?
Återigen tack alla för era synpunkter, och som sagt, de ska få sina pengar, och jag går vidare med mitt liv, lite klokare förhoppningsvis
Nog hadde jag blivit mer än arg alltid men problemet är bevisläget, utan skriftliga avtal så blir det en bedömnings och förtroendefråga i slutändan om man driver det hela vägen.
Man måste därmed fundera på vad man kan vinna och vad man kan förlora längs vägen. Det enda tips jag kan ge är att se till att ha det skriftligt eller banda telesamtalen så att man kan styrka sin utsaga
Man måste därmed fundera på vad man kan vinna och vad man kan förlora längs vägen. Det enda tips jag kan ge är att se till att ha det skriftligt eller banda telesamtalen så att man kan styrka sin utsaga
mats-o: Tack för tipsen!
Tråkigt att man ska behöva banda samtalen, men det visar sig ju vara nödvändigt i vissa fall.
Skriftligt ville jag ha det, men det fick jag inte.
Jag kunde kanske vänt mig någonannanstans, men det är alltid lätt att vara efterklok.
Med facit i hand skulle jag borde jag ha hittat det här forumet INNAN jag anlitade en grävfirma
Tråkigt att man ska behöva banda samtalen, men det visar sig ju vara nödvändigt i vissa fall.
Skriftligt ville jag ha det, men det fick jag inte.
Jag kunde kanske vänt mig någonannanstans, men det är alltid lätt att vara efterklok.
Med facit i hand skulle jag borde jag ha hittat det här forumet INNAN jag anlitade en grävfirma
Tyvärr kommer en del av det genom personlig erfarenhet. Det var en gång när en försäljare/montör av insatser till öpnna spisar kom till min enkla boning. Han talade väl och lovade nästan guld och gröna skogar. Han hadde tom goda referenser så allt såg ju bra ut. Problemet var bara att han knackade ned betydligt mer av den gamla eldstaden än vad han hadde fåt ok till och att det rök in som bara den när man eldade i insatsen.
Nu började operation dåliga ursäkter. Först var det dåligt drag, sen felbyggd skorsten osv .... Slutade med att han fäldes i ARN men vägrade göra rätt för sig ändå, ärendet lämnades då till Kronofogden för indrivning varpå han valde att gå i konkurs istället.
Var i dessa vevor jag lärde mig att ha järnkoll på vad som har sagts och inte.
Det riktigt sjuka var att hadde han tagit hjälp av leverantören (som iofs var duktigt ointresserad av att hjälpa slutkunden) så hadde de nog kunnat klura ut att felet satt i att det saknades ett stag som ska reglera draget i insatsen, detta upptäckte jag ett bra tag senare. En bit L-järn och problemet är i stort sätt väck.
Nu började operation dåliga ursäkter. Först var det dåligt drag, sen felbyggd skorsten osv .... Slutade med att han fäldes i ARN men vägrade göra rätt för sig ändå, ärendet lämnades då till Kronofogden för indrivning varpå han valde att gå i konkurs istället.
Var i dessa vevor jag lärde mig att ha järnkoll på vad som har sagts och inte.
Det riktigt sjuka var att hadde han tagit hjälp av leverantören (som iofs var duktigt ointresserad av att hjälpa slutkunden) så hadde de nog kunnat klura ut att felet satt i att det saknades ett stag som ska reglera draget i insatsen, detta upptäckte jag ett bra tag senare. En bit L-järn och problemet är i stort sätt väck.
Oj, vilken historia!
Det visar ju på att även om man går hela vägen och får rätt i alla instanser så kan man bli utan ersättning ändå.
Vad jobbigt!
Skönt att det funkar nu då, men man kan ju önska att människor var mer intresserade av att försöka lösa ett problem än av att tjaffsa.
Det hade ju sparat tid, pengar och energi för er allihopa.
Tack för att du delade med dig av din histora!
Det visar ju på att även om man går hela vägen och får rätt i alla instanser så kan man bli utan ersättning ändå.
Vad jobbigt!
Skönt att det funkar nu då, men man kan ju önska att människor var mer intresserade av att försöka lösa ett problem än av att tjaffsa.
Det hade ju sparat tid, pengar och energi för er allihopa.
Tack för att du delade med dig av din histora!
Klicka här för att svara