F
fsn: [citat] Du skulle ha ringt till Cellplast Direkt i Laholm istället. Jag fick 25% där efter ett telefonsamtal.
12 svar · 10,6k läst
L
l00ney: Har upptäckt en spricka i plattan på vårt hus. Hur fixar man till det på bästa sätt? Jag vet inte hur lång den är då jag bara sett den utvändigt.
0 svar · 1,1k läst
C
cazet: Jepp , men det ena utesluter inte det andra. Tyvärr är det en dj***a massa berg i källaren som ska ut. Jag hyrde kompressor och bergborr från Cramo och borrade en helg helg men kom bara halvägs i själva borrandet. :-(
2 svar · 1,9k läst
P
Pancha: Tack för ett bra svar. Kändes som en bra beskrivning av principerna bakom. Har haft en del diskussioner kring att placera huset under gatunivån, och kontentan har varit att beskaffenheten på tomten tillåter detta på ett bra sätt. Dock var det en mkt bra synpunkt kring husets västra hörn och huruvida det kommer att kunna vara frostfritt vid ledningarna på denna nivån i marken. Skall ta
2 svar · 4,9k läst
·
E
Erzon: Tänkte köra 10cm, det bör väl räcka?
7 svar · 1,7k läst
GzO
GzO: Det heter väl att det inte skall finnas organiskt material närvarande i grunden, så ta det säkra före det osäkra och fixa bort det.
1 svar · 1,9k läst
N
Nyckelmossen: Jag skulle nog satsa på att byta ut "elefantmattan" mot cellplast och isodrän som du tänkt dig. Det finns alltid en möjlighet att det kan komma vatten mot isoleringen, om det mot förmodan skulle ske så är ju fördelen med cellplast at den inte "tar åt sig" något vatten vilket "elefantmattan" gör.
2 svar · 3,7k läst
I
IngerB: Vi håller på att förbereda grunden för vårt nya uterum. Befintligt hus har källare och en meters sockel, så vi tänkte gräva ett 60 cm djupt hål (Skåne, lerjord) och mura med armerade lecablock runtom, ungefär en meter upp för att få ett något nedsänkt uterum. 20-30 cm isolering planeras, och 15 cm makadam därunder som kapillärbrytande skikt, enligt alla konstens regler. Till
0 svar · 2,5k läst
M
Mats: Man bör försöka planera tonten så att man hamnar så nära 0 som möjligt när det gäller transportbehovet. Naturligtvis lär man behöva jord längst upp men kan man utnyttja resten så spar man en hel del
3 svar · 1,2k läst
B
Bele: Har fått in offerter på cellplast och sockelelement från ett antal olika leverantörer som använder sig av olika fabriket. Är det någon som har erfarenhet av om det är skillnader i kvalitet mellan exemplevis Siroc, Thermisol och Cellplastdirekts produkter? Tjockleken på fibercementskivan varierar ju lite. Kanske även toleranser måttmässigt?
0 svar · 1,4k läst
FredrikR
FredrikR: http://www.kabelanvisning.com/kabelanvisningnew/default.asp kanske kan vara nåt? Kabelanvisning Skall du gräva? Är du rädd att skada en telekabel? Var vänlig ring Skanova Kabelanvisning på telefon 020-53 10 00
2 svar · 6,4k läst
M
maxtreme: Tack för länken. +/-5% på fuktigheten är det för mycket?
2 svar · 1,3k läst
M
Mats: Jag tror inte riktigt på den iden, inte med någon vanligare typ av betong i alla fall. Helt enkelt inte tillräckligt jämn och tät för att skydda armeringen bra nog. LIte tjockare och av hög kvalitet, kanske men då är det nog billigare med en vanlig 10cm platta på en gång
8 svar · 6,7k läst
·
M
Mats: en konstruktör eller byggnadsingengör kan hjälpa dig med konstruktion och beräkningar. En erfaren snickare brukar också kunna svara rakt av. Sen har du hittat en rätt bra plats redan :) Ut med så mycket detaljer som möjligt och gärna några bilder också så får vi se om någon av forumets alla besökare inte kan komma med lite tips
1 svar · 1,3k läst
H
Henceh: Jaha! Tack så hjärtligt :)
2 svar · 5,9k läst
Vispen74
Vispen74: De blev verken fiberduk eller brunn efter prat med entreprenör och KA, dock 18 långtradare berg för att fylla gropen... Måste ta ett lönesamtal med chefen snart tror jag :rolleyes:
6 svar · 1,8k läst
N
Nyckelmossen: Du kan lägga in en åldersbeständig plast uppe på makadamen innan du gjuter.:)
3 svar · 1,9k läst
C
charta77: Har börjat leta efter min saknade spygatt utanför garaget... Ett framtida projekt innebär att jag sätter dit en sådan. Hittade idag gamla tegelrör som ligger precis vid plattan. Men inget tecken på att det varit en spygatt där. Det är ju inte så långsökt att man kanske ersatt rördelen som spygatten kopplats in på. Det kommer upp en del funderingar. Men jag har inte kunskapen om att
0 svar · 2,1k läst
S
scenic46: Det där om för korta takpannor kan ha gjort att fukt kommit in i väggar. Mitt råd är att ta ut Anticimex för en fuktinspektion. Som husäagare, även för fritidshus, anser jag att ett Anicimexavtal är en del i försäkringskostnaden för en fastighet. Betr. sand eller sandjord är det stor skillnad definitionsmässigt mellan dessa. Ren sand saknar humus (dvs. jordpartiklar). Så sandens
3 svar · 3,4k läst
S
scenic46: Läste om Dina funderingar. Oavsett material så är vattnet problemet i marken. Min erfarenhet av att bygga vägar, uppfarter etc. säger att när Du grävt ut tillräckligt så lägg en markfiberduk INNAN Du lägger på bärlagren. Då blandas inte lera eller vad Du har underst med krossen på sikt. Då räcker 15-30cm bärlager. Efter ett par år kan Du lägga på en dm till när det hela satt
2 svar · 5,5k läst
Apprentice
Apprentice: Syllpapp mellan trä och betong. Ventilerad golvlist. Kanske ett par Paxfläktar? Eventuellt ny dränering och cellplast på utsidan av betongväggen. Annars verkar du fått med det väsentliga.
2 svar · 2,9k läst
R
rollo: Ett "aber" är ju att bergvärmen är mest utnyttjad på vintern när avfuktningsbehovet är som minst. Men visst, annars har jag ingen invändning. Om det nu stämmer att återflödet är 0-gradigt? Och man måste förstås räkna på var daggpunkten ligger. En annan liknande ide är ju att utnyttja vattenburen solvärme vilket finns överskott av på sommaren för att värma grunden. Obs
2 svar · 4,5k läst
A
anaitis: [citat] Han råkade ut för precis det som jag varnade för i inlägg under http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/91746-graeva-ur-kaellare.html
2 svar · 6,8k läst
M
Mats: Lägg gärna en duk och sen vik upp den längs med kanten mellan gång och gräs
3 svar · 3,0k läst
N
Nyckelmossen: Du ska inte gräva under kantbalken/plattan. Det gör inte någon större skillnad att det inte finns markduk under plattan i ditt fall. Du gör större skada om du börjar gräva. EDIT: Läste ditt första inlägg slarvigt, missade att du redan lagt dräneringen. Tips på hur du lägger dränering osv. finns avhandlat i många trådar på forumet.
4 svar · 3,4k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Nja.... Magnetism påverkar inte fotoner vad jag vet. Däremot kan jag tänka mig att jordens gravitation har en påverkan. :rolleyes: I övrigt har du ju helt rätt i att slangpasset inte påverkas av ev utvidgning. I mitt hus har grundsulan dimensionerna 13x7 meter ungefär. Den har jag mätt upp med laser och konstaterat att det diffade det max 5-6mm efter 60 år. Denna är garanterat
20 svar · 30,4k läst
T
tarald: Hur gör man med nivåskillnaden som uppstår från panel mot hussockel när man har tilläggsisolerat? Det blir ett överhäng på ca 10 cm. Just nu sitter det lecaskivor (5 cm) murade på grunden, men eftersom dom är slitna och armeringsjärnen som håller dom har rostat en hel del så funderar jag på att ta bort dom. Alternativet är att dom får sitta kvar och att jag slänger på ny puts
0 svar · 3,1k läst
P
PeGe: Jag hade samma problem. Genom betonggolvet går det flera genomföring (typ slang) i vilka sedan själva kablarna är dragna. Expert 1 gjöt igen kring genomföringarna med flytspackel och proppade isolering mellan kablarn inuti själva genomföringarna. Expert 2 påpekade att isolering inte stoppar radon så jag kladdade tätmassa kring kablarna i genomföringarna. Till sist hällde jag
2 svar · 8,6k läst
D
dmbg: 2) är det bästa alternativet utan tvekan. Men det finns ett alternativ till. Man kan bila bort de ingjutna reglarna, sedan jämna av och lägga ett flytande golv ovanpå, bestående nerifrån räknat av luftspaltbildande skiva (typ platon), cellplast, golvspånskiva. Detta är inget långsiktigt alternativ eftersom ett betongkällargolv utan underliggande isolering kommer vara kallt och
1 svar · 3,1k läst
M
Mats: lossgrävningen hinner du med på en helg. Beroende på hur långa pass du vill köra så kan du nog hinna med en del till. Ett antal skottkärror kommer det att bli så har du en trave kompisar så kan det vara ett tips att kalla in dem. Borde bli rätt effektivt om du lastar skottkärror med grävaren och några kör kärror. Sen får man lägga lite mullvadshögar så att man inte knäcker
4 svar · 4,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.