1 847 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Dräneringsavlopp
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Kommer använda mig av korrugerade 110-rör till dräneringen, men ska sedan leda bort vattnet från huset i ett tätt rör, är det då vanliga släta markrör som gäller och passar de ihop med samma muffar som dräneringsrören? Kan fixa billigare material än vår grävare, men detta har jag ingen koll på.
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Skönt att höra. Gjorde du någon spolbrunn?
Jag drog upp dräneringsrören vid sidan av bron för att kunna spola där vid behov.
På rören monterade jag var sin 45 graders böj och sedan täta slangar upp till ytan. Väl där uppe trädde jag ett 300 mm brunnsrör över slangarna och lade på ett lock. Gjorde även en spolbrunn på andra sidan huset, eller om man vill kalla det inspektionsbrunn. Går ju alltid att titta i den när man spolar i slangen om det nu behövs för att se om det är öppet. Kostnaden när man håller på med en dränering, för att göra en spolbrunn eller anordning för att över huvud taget kunna rensa/spola ur dräneringen är liten i förhållandet till om man måste gräva upp en andra gång.
På rören monterade jag var sin 45 graders böj och sedan täta slangar upp till ytan. Väl där uppe trädde jag ett 300 mm brunnsrör över slangarna och lade på ett lock. Gjorde även en spolbrunn på andra sidan huset, eller om man vill kalla det inspektionsbrunn. Går ju alltid att titta i den när man spolar i slangen om det nu behövs för att se om det är öppet. Kostnaden när man håller på med en dränering, för att göra en spolbrunn eller anordning för att över huvud taget kunna rensa/spola ur dräneringen är liten i förhållandet till om man måste gräva upp en andra gång.
Klicka här för att svara