Hej,
Vi har precis köpt en tomt.

En av de första sakerna vi bestämt för att göra är att bygga en parkering.
Tomten sluttar ner från vägen så min tanke var först att bara göra en utfyllnad med sten och sen gjuta en platta på detta som man ställer bilarna på, och kanske bygga garage i framtiden, lite beroende på hur huset vi vill bygga ser ut etc.

Men, nu har jag istället funderat på att göra en ihålig utfyllnad som skulle kunna användas som förråd.

Så, min funderingar är följande. Behöver jag bygglov för detta? (marklov behövs vet jag). Tanken är att det ska vara max 2 meter i takhöjd och kanske bara 10kvm som ska användas som förråd. Tror ni detta påverkar detaljplanen?

Om någon känner till någon byggare som har erfarenhet av detta i Stockholmsområdet välkomnas också.

Vad tror ni en sån historia skulle kosta?

Alla erfarenheter välkomnas

Tacksam för svar,

Mvh
Jonas
 
Slå komunen en pling och fråga. är det mer än 4.5 meter från tomtgräns så kanske du kan få det som friggebod men 10m2 räcker inte om du sen har tänkt dig garage utan då bör du tänka dig en ca 25-30 m2 på en gång....
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.