Byggahus.se

Fylla ut glipa mellan sten/asfaltkant med vad?

1. S
    Medlem Nivå 1
    Tjenix!

Har nu lagt marksten på entrésidan av huset och är mycket nöjd med resultatet om det vore för en sak.
    När jag började lägga den första och viktigaste raden sten längst ut mot gångvägen upptäckte jag hur jäkla ojämn asfaltkanten var. Såg inte detta först, troligen p.g.a. att vi har en hörntomt som har en naturlig sväng svängning i bortre ändan.
    Jag blev därför tvungen att hitta en rak linje m.h.a. två pinnar och ett snöre dem emellan. Stenkanten blev efter detta för blotta ögat spikrak men asfaltkanten utanför ser fruktansvärt ojämn ut och ligger uppskattningsvis så långt som 3-5 cm utanför och ifrån markstenen där det är som värst.

Min fråga är: Hur och med vad fyller jag snyggast ut denna glipa? Kallasfalt har jag fått ett tips om från en granne. Jag har själv haft en tanke på att gjuta en svagt sluttande kant med cement eller liknande utmed hela sidan.

Vad är erat tips? Tacksam för svar!

Mvh,
    Sebbe

2. E
    Medlem Nivå 8
    stanna till vid nåt vägbygge å be om en kladd me riktig asfalt......de brukar funka

3. M
    Medlem · Nivå 6
    det är absolut inte fel att gjuta en cementklack vid sidan om markstenen det håller den på plats, i ditt fall hade jag nog skurit asfalten i en jämn linje och sedan gjutit kanske 5-10 cm för att få en jämn övergång.

4. T
    Medlem Nivå 6
    Ta vinkelkapen och skär asfalten rak,
    Mät så en hel sten passar, några cm får kommun bjuda på ;)

5. S
    Medlem Nivå 1
    Nja... med tanke på att vi bara har en knapp meter fram till gångvägen utanför entrén och att vi bor i radhus skulle det se ganska så lite snyggt ut om våra grannar söder om oss följer asfaltkanten och vi går 1 dm utanför... :rolleyes:

Nej jag skulle vilja veta lite mer om kallasfalt. Gångvägen är relativt nylagd så är kallasfalten inte svart som synden (och nylagd asfalt) får jag nog överväga det andra alternativet med cement.

6. StellanKarlgren
    Medlem Nivå 4
  7. K
    Medlem Nivå 1

kallasfalt hmm

Har använt icopals kallasfalt och tycker att resultatet skiljer sig en hel del från riktig asfalt. Tycker att kallasfalten "förstärker" felet. Löste ett annat problem med en glipa mellan garagedörrens tröskel (betong) och uppfarten (asfalt) med hjälp av betong och "takasfalt". Efter ett par strykningar och lite väder och vind kan man knappt urskilja lagningen.