Grund & Markarbeten
imported_Byggaren: Ju längre plasten ligger på, desto bättre. Ännu bättre är att lyfta på plasten och spruta vatten på plattan några ggr. och återlägga plasten. Btg. uppnår inte full hållfasthet så fort. Man räknar 3 dygn för fasthet (tål att gå på utan problem). 7 dygn för rivning av form till bjälklag (säkerhetsstämp efteråt). Normerad hållfasthet ska den uppnå efter 28 dygn. Härdning
Linnex: Men därimot Rollo så om jag hade gjort om det idag så hade jag börjat med att sätta dit en eller två kondensavfuktare Eller kanske en Homedry + kondens. Inte för att spara drift utan för att spara investering. Mitt system gick på ca 25.000 kr och det pga av volymen. Munters homedry var aldeles för liten då den klarar max 150 m3. Kan konstatera att efter ha stängt alla
Per-Erik: Finns Bensin Jordborrar man kan hyra, så kan du göra lite Borr hål o se om du stöter på berg där du har tänkt ha huset.
Per-Erik: Dränneringen en bit från huset ska ju helst ligga djupare änn grunden på ditt hus. Så fyller man med grus hela vägen upp. Ev ytvatten som kommer rinnandes ner från tex en backe rinner då ner i gruset. Är det mest ytvatten som är problemet räcker det nog med ett mindre djupt dike. som man fyller med grus. Problemet är väll att man måste hålla på o rensa gruset från gräs & annat.
villa: Nu är dräneringen klar .dräneringen hamnade 207cm ner mätt från innertaket i källaren,räcker det att dräneringen ligger under själva plattan som blir, eller måste den ligga under singeln,isodränskivorna som är i botten av golvet. (kunde inte lägga dränröret djupare p.g.a avloppets höjd)
MathiasS: [citat] plupparna är väl ett par centimeter djupa och kommer ju tryckas in i och förstöra isodränskivan. Det är nog inte konstigare än så.
Bele: Hade samma fundering som du och kom till samma slutsats. Lägg den med slitsar åt sidorna så att det blir en kanal i botten för mindre mängder vatten. I princip har ju röret bara en funktion då det är helt vattendränkt av tillrinnande vatten i dräneringslagret och då är det ju så att säga lika blött överallt. Successivt skulle det då tänkas rinna både utanför och inuti röret
mats757: Om det nu är en Ladugård så borde det vara någon typ av golv redan, betong eller tegelgolv. Då är det väl inga problem att ta bort träresterna. Nä, det är absolut inte lämpligt med organsikt material under betongen, se det som luftvolym efter några år när det har brytits ner. Är det en loge du menar, och det bara är "trampat jordgolv" så ska du i alla fall gräva ur och fylla med
TMC: Nej, det finns nog allt lite logik i att de där "granarna" som varit trä en gång i tiden blivit "fuktigt mjöl"... Först och främst måste du isolera mot fukt underifrån - gör du en platta måste den göras korrekt och då måste den vara hela vägen ut inunder de ytterväggar du har - men jag antar att du inte är speciellt intresserad av att riva dom...? Då är frågan vad de väggarna
traktor05: Har nu fått svar. Det som kan hända är att när lecakulorna utsätts för "stående" fukt/vatten mm, kan de gaser som eventuellt har bakats in i kulorna utsöndras. Gaserna i sig kan antingen komma från tillverkningen eller vara rester från den lera som använts till kulorna. Jag fick dock positivt besked gällande användningen till återfyllning och kommer även att använda mig av
Ingela_melander: Huset är på 140 kvm, sen ska det väl fyllas upp en bit runt om utanför själva grunden. Vidare är det vägen samt ett utrymme för carport som ska göras iordning.
galaxenspresident: Den här nya typen av asfalt från från Götene verkar smidig: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1391478.htm
Mats: Du behöver prata med komunen iom att du kommer att peta i vattenkanten. Det jag skulle rekommendera om det är möjligt är att man fyller ut någon/några meter med rejäla sprängstenar som erosionsskydd. Ska man stå emot extram vattenrörelser så är det massa som gäller enligt vad jag har fått lära mig och då är sprängsten bra
jerk: Har du kollat Sigro.se så får du det hemskickat till dörren.
Ugglan: Det finns en motherload i detta ämne sedan vi höll på för några somrar sedan.... http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/13113-draenering-av-hus-pa-berg.html
Johnny Viking: Tack, frågan är priserna om det gör sig värt. Hoppas det. Ska ringa runt lite.
anaitis: Det beror ju på om du vill att källaren ska bli varm eller ej! Betong isolerar nästan inte alls, inte stålplåten heller.
Tag_H: Kör på bara, funkar kanon med en billig diamantklinga, jjag köpte min på Jula för nån hundring. Köp dig ett paket med andningsskydd oxå, ett bra tips, det kommer att ryka lite ;) och asfaltsdamm e inge gött i näsan
bergstrollet: Allmänna riktlinjer är 3 månader för klinkers och 9 månader för trägolv. Allt är ju beroende av hur snabbt betongen torkar (om ni har värme på, avfuktare osv).
Mats: I detta fall rekommenderar jag betongbil. Ska golvet bli snyggt bör det gjutas i hyffsat samanhållet svep och det blir svårt med handblandning. Räkna med att behöva ett antal tombolor om du vill blanda själv
Peter_K: Då var det bara att vänta på att gräset ska gro, ndrar om man ska vattna något nu eller räcker det med den fukt som finns i luften? jorden var ordentligt fuktig vid planeringen i alla fall. Tog inte så lång tid som jag trodde. 6 timmar effektivt för 2 man inklusive sådd av gräsfröna.(jag fyllde skottkärran och körde och tippa och min far planerde ut jorden) ca 6 ton totalt.
Apprentice: Lägg en rad med plattor närmast huset, med ett litet fall mot din nya blomrabatt är mitt förslag.
Apprentice: Köpa svart eller begagnat? Sundolitt tillverkas i Vårgårda som exempel.
Snailman: 2 till 4st per kvm rekommenderas av en tillverkare av distanser
petersk: Jag är visserligen ingen praktiskt men teoretisk betongare och har fördjupat mig en del i stålfiberarmerad betong. Det stämmer ganska så väl det som är skrivet. Stålfibern är otroligt effektiv att begräns krympsprickor. Däremot bör man nog lägga några vanliga armeringsjärn i kantbalk och voter. Titta gärna på stålfibertillberkaren Bekaerts hemsida, där ska finns några skrifter
putte82: Hej hej jag ska bygga ett sluttningshus med principen platta på mark, nedre plan leca, övre plan samt golvbjälklag i trä. Tak med shingel. Försöker hitta hur pass jag måste ta till i tjocklek och armering. Det som verkar vanligast för de flesta är 10cm betong med 1 lager armeringsnät. 30cm betong och några extra armeringsjärn i 40cm breda kantbalkar. Frågan är hur pass tunga hus det
Mikael_L: Det går olika bud om det... Thermisol tycker det är bra. http://www.thermisol.se/pdf/Grundbroschyr.pdf En del andra tillverkare säger inget om det. Personligen hoppar jag det i garaget, för där ventileras plattan ut såpass bra uppåt ändå. Till huset har jag inte ännu bestämt hur jag ska göra, men det lutar nog åt att jag sätter PE-folie där...
orionizer: OK, tack så mycket för era svar! Då blir det nog till att köra vidare med sågspån helt kanske... eller blanda befintligt sågspån med kutterspån (har hört att kutterspån ska vara bättre än sågspån - och det borde väl gå att blanda i golvet)