Mikael_L
mats_o skrev:
natursten är en torpargrund av gammalt slag. Problemet är egentligen hur man använder huset. Den typen av grund var till för relativ oisolerade hus så fukten ventilerade igenom rätt bra på egen hand. Dessutom eldade man ju varje dag och sög på så vis ur mer fukt. Idag isolerar man ju tyvärr dessa hus vilket stänger in fukten och eldningen ersätts med element eller golvvärme.
Och dessutom fanns det en varm murstock som värmde utrymmet nere i dessa grunder och hjälpte till att hålla låg relativ fuktighet. Man eldade ju dagligen i spisen i dessa hus, även under sommaren, annars blev det kall mat.

Det var kanske det mats menade, egentligen.
Men rH sjunker vid ökande temperatur. Även utan att någon fukt behöver försvinna ... :o

Det jag tänkte mest på att eldstäderna tog sin luft direkt från rummen de stod i och därmed fick man ju ett undertryck som gjorde att luft sögs in underifrån. Men visst bidrog murstockarna också genom sin egen direkta värme

mats_o skrev:
natursten är en torpargrund av gammalt slag. Problemet är egentligen hur man använder huset. Den typen av grund var till för relativ oisolerade hus så fukten ventilerade igenom rätt bra på egen hand. Dessutom eldade man ju varje dag och sög på så vis ur mer fukt. Idag isolerar man ju tyvärr dessa hus vilket stänger in fukten och eldningen ersätts med element eller golvvärme.
Det känns som alla grundläggningar har nackdelar förutom nya metoder (men som å andra sidan inte är beprövade på lika lång tid, så om det finns problem runt hörnet vet vi inte nu).

Är alla hus med natursten isolerade?

Vad kan jag göra eller tänka på med ett hus med natursten?

Hur man än vänder sig sitter rumpan bak :)

Jag skulle inte säga att alla naturstenshus är isolerade men det beror ju på vad man ser som isolering. Farmors hus hadde tex ca 1 meter tjocka stenväggar i källaren och ovanpå dem så byggde man med stockar och rejält tjocka golvstockar. Lertätning på det och det dög på den tiden.

Mikael_L
Rebecka90 skrev:
Det känns som alla grundläggningar har nackdelar förutom nya metoder
Skulle man inte hellre kunna säga att alla grundläggningar har nackdelar när det används fel grund på fel ställe och med fel förutsättningar. Och detta gäller även alla moderna grunder med.

Om du köper ett begagnat hus så finns det en del saker att tänka på när det gäller grunden.

Platta på mark skall ha isolering under plattan, och inte isolering ovanpå. Finns där ingen isolering under plattan tränger fukt igenom och det kan leda till kostsamma reparationer. Hittar du dock drömhuset med platta på mark utan isolering under, så bör du göra en ordentlig besiktning där de borrar hål och mäter fukt. Kanske har huset redan utsatts för fuktskador som är åtgärdade. Finns en del sätt att åtgärda fukt i gamla plattor, t.ex flytande golv.
Plattor från 90-talet bör du kolla upp extra, då risken är stor att isolering undertill saknas fast man tror att det ska finnas för att de är så nya.
Plattor gjorda på 60-80-talet har aldrig isolering på undersidan.

Krypgrunder/Torpargrunder kan alltid vara en riskkonstruktion. Uteluftsventilerade krypgrunder är vanligast. De är lätta att känna igen då de har ventilationshål runtom. Här är nog marken huset står på viktigast. Är den torr blir också grunden torr. Här bör en besiktningsman mäta luftfuktigheten, titta under huset efter ev. mögel och kanske låter du göra en markundersökning. En sak att kolla upp är om krypgrunden är isolerad på samma sätt som man isolerar källargrunder, dvs frigolit utanpå krypgrundsväggarna. Det är ett stort plus. Det skall helst också vara isolerat på marken inuti krypgrunden. Krypgrunder har ofta en avfuktare. I så fall, kolla upp den, fungerar den, hur mycket energi drar den?

Källargrunder har ett stort problem som brukar vara ganska enkelt åtgärdat. Som du förstår så ligger ju källarens väggar under marken, oftast i direkt kontakt med den. Är marken fuktig då suger källarväggarna åt sig det och källaren blir fuktig den med. För att stoppa fukten att tränga in i väggarna lägger man isolering (frigolit) runtom källarväggarna på utsidan. Se till att källarväggarna är isolerade på utsidan om du ska ha en källargrund. Ofta i källargrunder så är det en dålig dränering eller ett dåligt dagvattensystem som orsakar problem.

I alla ovanstående fall finns det två saker som är viktigare än något annat, som mats757 skrev om och det är att dräneringen runt huset är korrekt gjort så att marken där huset/grunden står är torr. Dräneringen skall bestå av dräneringsrör runtom huset som skall ligga nedgrävda en bra bit längre ned än grunden.
Det andra är att dagvattnet (regn) har någonstans att ta vägen. Kolla på stuprännorna. Ofta i äldre hus rinner vattnet från dessa bara ut på marken, ett par centimeter från din husgrund. Dagvattnet skall ledas bort med täta rör, och ned i en brunn, ett dike, en bäck, eller ett kommunalt dagvattenavlopp.
Detta tas inte upp nog ofta.

Jag är ingen expert och jag har förmodligen missat en rad andra saker som förmodligen också bör kollas upp. Men är dessa ovanstående saker ok med huset/grunden då tror jag att du kan känna dig lugn med husköpet.

Och en sak till. Natursten är en krypgrund som vilken som helst, och bör kollas upp på samma sätt. Skillnaden är att man använt sig av naturlig sten istället för betong eller lecablock när man murat upp den. Även den bör vara isolerad på utsidan.

Redigerat:
Att säga att det inte finns plattor med isolering under som är äldre än 90 tal är inte rätt. Har ett helt område 80 tals hus som är byggda så på lager :)

Sen brukar jag få skit när jag säger att en platta med isolering ovanpå kan vara helt ok om den är rätt gjord dvs med god drännering under men faktum är att föräldrahemmet är en del av ett sådant område, totalt 20 hus och inget har på snart 40 år fått problem med fukt nerifrån. Uppifrån har man fått fixa några pga tätskikt i dush och havererade tvättmaskiner och vv beredare och så.

Stämmer. Menade plattor som är gjorda mellan 1960-1980. På 80-talet började man som sagt att isolera på undersidan.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.