Byggahus.se
A
_andreas_: Hittade ingen bra kategori att ställa denna frågan... så den hamnar här. Jag undrar om det finns någon bra bra sida på nätet där man kan läsa om svensk byggstandard för småhus. Vad jag är nyfiken på är allt från rekomendationer vad det gäller måtsättning till krav vad det gäller t.ex vissa material material. Har sett att det finns ett mindre uppslagsverk i tre band att köpa,
0 svar · 3,8k läst
M
Magnus_Nordmark: Detta ska du låta en geokonsult titta på för att få det hela rätt. Det kostar inte så mycket i sammanhanget, men är nödvändigt för en riktig grundläggning.
2 svar · 2,4k läst
M
Magnus_Nordmark: Hej! Först, det finns massor skrivet om detta på forumet tidigare, så använd gärna sökfunktionen (glöm inte att ändra tidsfaktorn till "senaste året"). Det är inte så mycket som skiljer. Är det plusgrader så räcker det att beställa varm betong, så kommer härdningen igång lite snabbare. Sen är det lugnt att låta plattan vara. Är de minusgrader vid gjutningen så beställs varm
1 svar · 1,4k läst
E
EmMi: Tack så mycket för hjälpen allihopa! Nu ska här mätas!
7 svar · 6,9k läst
J
Jorg: [citat] Jag antar att det därmed vore smartast av oss att även utbyggnaden görs på torpargrund? Någon annan som har åsikter i frågan?
3 svar · 3,3k läst
G
gromit42x: Japp. Känner igen den frestelsen men har lyckats motstå. -h
4 svar · 2,6k läst
M
Mats: Den varianten funkar fint!. En bonde i onrådet markbereder med får först först, sen getter och de de lämnar tar grisarna Men den tar inte stenarna tyvärr
5 svar · 4,8k läst
Jesca_j
Jesca_j: Det beror på vad du vill fylla med och hur långt fyllnadsmassorna behöver transporteras, transporten kan kosta mer än fyllet.... Vi betalade runt 80:- per ton. (114,35:- per kubik) Sand fyllde vi med.
5 svar · 2,7k läst
M
Mats: Grovt mellan 1000-2000 kr m2 skulle jag tippa beroende på om det ska vara golvvärme eller inte och hur mycket jobb det krävs, men det är en grov uppskattning
2 svar · 2,4k läst
G
gaia: [citat] :) Måla med silikatfärg som är starkt basisk och i sej kan döda vilken levande växt som helst ( skyddsglasögon och handskar ett måste) men sen när färgen härdat kan man spola och skura väggytan utan att färgen flaggnar :). Silikatfärgen är inte gratis men drygg och hållbar. Silikatfärg och betong är det säkraste kort i en källare, tycker jag. Behandlar du dina väggar
5 svar · 28,2k läst
M
makervall: Jo jag har läst allt jag hittar här men blir bara mer förvirrad för varje inlägg jag läser. I mitt befintliga kallgarage ligger det idag en platta av asvalt, ca 50mm. Under den är det sand och singel, skulle tro ca 300mm vågar kanske inte lita på att det är kapilärbrytande så det är ganska mycket sand iblandat. Men asvalten kanske räknas som kapilärbrytande? Min tanke är att gjuta
0 svar · 4,3k läst
A
Anders_Gus: Det finns en befintlig gammal platta som jag ska ta bort, under den är det ca 50-100cm med små natursten. Jag tänkte ta bort lite sten och jämna till med singel som jag packar. Dränering har jag redan lagt utanför den befintliga plattan. Makduk, behövs det till plattan, eller tänkte du på dräneringen? Till dräneringen ligger det redan markduk. Ja just det, nån armering till voterna
3 svar · 2,5k läst
G
gromit42x: Det enkla och kraftfulla alternativet är att ta dit en spol/sugbil och blåsa rent. Kostar någon/några tusenlappar. Kan även funka med spolråtta till högtryckstvätt men då kan du inte suga upp något. Nackdelen med det är att du inte säkert få reda på hur det ser ut därnere. Jag anlitade spolbil när vi flyttade in för över två år sedan och han spolade så att det rann undan fint
17 svar · 28,3k läst
·
G
gaia: [citat] Jag skulle resonera och åtgärda likadant som du planerar :). Horisontell dränering gör varken av eller till i ditt fall. Den kan göra nytta när marken lutar mot husgrunden och det finns ingen möjlighet att vända lutningen så att vatten rinner från huset i stället. Att marken lutar från huset är särskild viktigt på våren när man kan få stora mängder smältvatten rinnande
7 svar · 3,4k läst
F
frys74: Angående blå betong.. Här följer korrekt info om blå betong. Texten är kopierad från www.betong.se där det finns mer att läsa för den som undrar.... ::) Mvh Fia Sanningen om blåbetongen Blåbetong. För de flesta av oss börjar orosklockorna ringa. Man har ju hört larmrapporterna. Men oftast är anledning till ängslan obefogad. Få hushåll har en sådan hög dos av strålning i sina
11 svar · 10,3k läst
G
Gustaw: Jo jädrar vad jag fick borra och slå i somras. Straffarbete... Nu var mitt spräckprojekt kanske lite klurigt för jag skulle göra plats för drännering mellan berget och husgrunden. Med berg som gick in i husgrunden... Angående att spräcka med kilar på en helt plan bergyta med hård granit utan sprickzoner så blir det väldigt svårt. Att borra flacka hål med en tung bergborr är också
7 svar · 32,5k läst
·
ylven
ylven: Om det finns inredning mot källarväggarna som du tänker ha kvar så skulle jag rekommendera dränering snarast. Men om du tänker låta källaren vara oinredd, så är det ingen brådska.
1 svar · 4,5k läst
K
ktm250: Antar att detta är ovan mark och ja, du ska skydda mot regn. Du bör putsa till en tjocktek på minst 15 mm i två (2) påslag. Max 10 mm/påslag.
3 svar · 3,5k läst
L
LL2006: [citat] Jo att det är vanligt vet jag. Undrade mer över just vår specifika situation med Nivell osv
12 svar · 6,7k läst
D
Disa: Sorry, detta ämne hamnade fel. Är nybörjare här.. Har nu flyttat det till Golv. "Läste i ett gammalt inlägg från förra året här om en medlem som lyckats hitta en firma i Småland där man kunde specialbeställa stavar för renovering av gammal fiskbensparkett. Vet någon vilken firma det kan röra sig om - eller finns andra tips på företag som kan leverera sådana?"
0 svar · 1,7k läst
N
Norrby-Rogge: Hej! Skulle behöva hjälp med schaktning, dränering samt platta på mark i Haninge under Januari-Februari. Någon som kan rekommendera någon bra som kan åta sig detta relativt snabbt??? Tacksam för tips.
0 svar · 2,3k läst
M
Mats: Den skulle jag lämna och bara lägga grus eller motsvarande över
3 svar · 5,0k läst
2
2an: En kompis byggde ett lastbilsgarage i sommras på 500 m2 med golvvärme, dubbelarmering (ska hålla för 60 tons lasbil) 200 mm isolering, Isolerade kantbalkselement o ca 85 m3 betong för 250000:- exkl moms (312 inkl) Billigaste offerten va på 550000:- exkl moms så han gjorde allt själv under semestern för att så bra skulle han aldrig kunnat tjäna annars.. :) Pengarna han tjänade på att
6 svar · 2,9k läst
K
KJ: Se till att få ett tryckt bjälklag, om det nu inte levereras med det från början, vilket jag tror. Sen en bit syllpapp på varje sten. Det kommer att hålla en massa år, om nu inte placerar den i ett kärr :D
2 svar · 2,4k läst
M
makkan99: Hej Vi är mitt i ett tillbyggnadsprojekt där vårt befintliga hus från slutet 30-tal på ca 130 kvm + ”ouppvärmd” källare (1 element) skall byggas ut och sammanbindas med ett extra hus vi har på tomten, detta extrahus är också från sent 30-tal. Tillbyggnaden är på ca 30 kvm och extrahuset vi förbinder till är på ca 70kvm + ouppvärmd källare. Extrahuset har stått ouppvärmt de
0 svar · 1,6k läst
M
Mats: Jag skulle sätta två grenrör och koppla in mig på befintlig slinga
1 svar · 3,2k läst
pinebar
pinebar: Hej! Är inte det typiska med sådana hus att dräneringen, om den finns, börjar bli gammal och inte fungerar så bra längre? På vårt (egnahems)hus från 38 var dräneringen gjord med rör av c.a. 4 dm långa bitar i stengods med innerdiameter på typ 7 cm. Dessa var lagda på rad i sanden/leran som huset är byggt på. Avrinningen verkar ha varit en stenkista någonstans längre bort i
2 svar · 6,8k läst
J
jacoblager: Har du några bilder på ditt arbete? Jag ska göra samma sak och är mycket intresserad av all kunskapo jag kan få på området. Förstod inte riktigt hur du gjort med plattan. Menade du att du gjort en förhöjning där muren ska stå?
5 svar · 13,9k läst
O
oderooy: Hej, jag ska lägga kakel på mitt källergolv (betong). Är det någon som vet vilken fastmässa man ska använda? Den ska vara enkelt för fukt att gå genom den. olivier
0 svar · 3,3k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Sådan mark är det inte ovanligt att man måste påla på när man ska välja hur grunden skall lösas. Kan de lösa dräneringen och få ett geotekniskt positivt uttalande så kan det kanske vara idé att fortsätta men jag skulle nog akta mig. Som någon skrev tidigare skulle jag letat efter en kulle.
3 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.