lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Det vet du inte än, det har inte gått tillräckligt lång tid... ;-) Men visst. Sk "vit" asbest, är inte alls lika komprometerad som "blå" eller "brun", och eternit (och liknande produkter) innehåller vit asbest (som 99% av all annan asbest i Sverige). Vit asbest ger inte mesoteliom (bara "vanlig" lungcancer) och det är den som är otäck. Sedan tar det 20-30-40 år att få den;
15 svar · 8,1k läst
Scout
Scout: Kostnaden verkar ju hanterbar ;-) Men drar man upp mer salt nu än när garaget står på plats ?
6 svar · 2,3k läst
F
foxmulder: På vår tänkta tomt verkar det vara lera så djupt det går (jag orkar) att gräva, minst två meter och antagligen mer. Eftersom vi ändå är inne på en källarvåning så är det kanske inte ett jätteproblem, men jag undrar om någon kan ge en "mellan tummen och pekfingret" uppskattning om vad en källare under tvåplansvilla med byggyta på ca 100 kvm kan tänkas kosta, inklusive
0 svar · 2,3k läst
G
gromit42x: Här finns en hyfsat lång tråd i ämnet. Jag är så här långt nöjd med resultatet i mitt hus (som är ett av dom som diskuteras) http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/13113-draenering-av-hus-pa-berg.html -h
8 svar · 1,7k läst
·
Macke202
Macke202: Kanon tack så mycket för länken precis vad jag undrade över! Får se hur vi gör till våren med att frakta bort massorna. :)
3 svar · 1,2k läst
I
injonil: Nej, risk är samma sak som sannolikhet i detta fall. Självklart ska konsekvenserna av att utfallet vägas in. Om vi leker med tanken att det är 1/1000 att golvvärmeslangen går sönder och att det man riskerar är att få göra om allt grunden för 100.000:- så blir värdet av att undanröja risken 100:- Bara ett räkneexempel. Var och en får göra sin bedömning om vilka siffror som ska in
8 svar · 2,0k läst
rsjowa
rsjowa: Min fulla sympati till dig gbak angående staketet. Kul att husbygget dragit igång i vart fall! Angående att ungarna slänger sand i brunnen så kanske du ska passa på att höja staketet istället samt toppa med lite taggtråd mot grannen. ;-)
38 svar · 6,8k läst
M
monsterbyggare: Tack för tipset. Ja det är j*kligt luddigt med konkreta faktan om dimensioneringen av armerinsmattor samt betongkvalite. Har själv hört många olika varianter om vad som är tillräckligt allt från 5200-5150 till 6200-6150 samt 8150 och då anger inte många betongkvaliten och dessa är både arkiteketer samt konstruktörer som ska/bör sig veta faktan om dimensionering :):confused::rolleyes:
2 svar · 6,8k läst
7
79:an: [citat] Kanske inte riktigt en murbruksbalja, den heter universalbalja nu när jag kolla, ligger under bygg sedan mura i vänstra menyn. Sök på detta artnr 103733.
5 svar · 4,3k läst
L
LeChuck: Tack för svaren. Ja det blir ju en del jobb om jag ska göra det riktigt. Det ska förvisso bara vara typ ett gästrum (och dom behöver ju inte ha det varmt och bra!!) Under locket till brunnen är det ett litet mindre lock och under det är det ett hål på ca 0.5m som leder ner till dräneringen. Tror att det är dräeringen i alla fal - det såg så ut. Har inget problem med fukt i källaren
5 svar · 4,9k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja i alla fall de första 30-40 åren innan skiten måste bytas... ;-) Det är väl min främsta invändning; platta på mark med golvvärme. Jättebra så länge det funkar men sen? Slänga bort hela huset? ;-) Konsumentverket har en skrift om golvvärme som kan vara värd att bläddra igenom: http://www.konsumentverket.se/Documents/bock_bro_fold/golvvarme.pdf
5 svar · 2,1k läst
P
Per-Erik: Hur löste du det hela då?
2 svar · 4,8k läst
M
MarcusE: Tack för alla bra svaren! VI har kommit en bit på väg och säljarna har gått med på att dra av kostnaden för jobbet på köpeskillingen, så det vi behöver göra nu är att ta dit en firma som kan göra en snabb undersökning och ge en offert. Någon som har någon bra tips och erfarenhet om firmor som kan ta sig ann detta? Glömde skriva, Det gäller söderort i Sthlm. Sen när allt är
6 svar · 20,8k läst
M
mdredfox8: Jag ska gjuta en platta i en källare med golvvärmeslang. Källaren är uppmurad med lecablockväggar. Min fråga är om jag ska sätta kantisoleringsband runt så att jag isolerar plattan mot väggarna? Är detta nödvändigt?
0 svar · 1,7k läst
K
ktm525: Apprentice: Kan se din poäng..men jag tror det är så att scanova äger det fasta nätet och är de som ansvarar för utmärkning och ska kunna svara på var det ligger ngn kabel.
6 svar · 5,9k läst
Snailman
Snailman: http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/grund/radonslang/ http://www.thermisol.se/pdf/Grundbroschyr.pdf Punkt nr 7 http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/86601-platta-pa-mark-och-radon.html
3 svar · 2,7k läst
W
Wink: Tack för snabba svar.
4 svar · 1,4k läst
·
M
maghen: Kanske på sin plats med ett par förklaringar... :) 1. Vårt hus är från -68 och är konstruerat för ventilation genom självdrag. Jag har kanske minskat ventilationen genom att köra med avfuktaren, som har betydligt mindre fläktkapacitet än fläkten som satt där innan, men kan knappast ha fått mindre ventilation än "original". 2. Verkar kanske knasigt att byta ut fläkten mot en
30 svar · 16,6k läst
K
ktm525: Hej! Kolla med lokala mindre snickarföretagare..de brukar ha rätt god koll på gjutning. Letade själv efter "betongare" utan framgång nyligen, men hittade en i snackarbyxor.
1 svar · 1,1k läst
M
MartinT: Kan någon ge en ungefärlig prislapp (inkl moms) för markarbeten i ett tilltänkt nybygge som är 100 m2 med källare? Dvs kostnaden att gräva en tillräckligt stor grop samt fylla med erfoderlig mängd singel/grus/mackadam (eller vad den officiella termen är), samt grävning av anslutande el/vatten (enbart kortare sträckor). I priset inkluderas alltså inte dräneringsrör, isloering för
0 svar · 1,2k läst
K
Kasch: Jag ska lägga ett mindre, flytande trädäck nästa vår/sommar och tänkte fixa underlaget innan vintern. Marken består av fin och ganska kompakt sandjord (huset står på en liten sand/grusås, omgiven av blålera). Under försutsättning att jag kan undvika de värsta stenbumlingarna tänkte jag gräva 15-20 cm och fylla med någon form av makadam eller singel. Låter det vettigt och vad
0 svar · 2,0k läst
M
Mordellio: Hej Om du tänker asfaltera, glöm 8-11. Det går inte att packa ihop det. Ska du blanda ihop 8-11an med 0-8 ska du tillföra 55-60% 0-8 för att få en bra kornkurva. Gör som en del andra föreslagit. ev Markduk, 25cm 0-40, 5cm 0-18. Padda var 10cm. Tänker du inte asfaltera direkt kan du lägga på ett tunt lager 2-3cm av 8-11an för syns skull som du sedan tar bort vid ev asfaltering. Nu har
10 svar · 3,0k läst
B
bamsedrutt: Ja nu är det gjutet och klart. Använde en stav och en enkel vibratorplnka. efter det körde jag med en "helikopter" resultatet blev över förväntan. Tack för svaren.
5 svar · 1,9k läst
E
etxgmg: Hej, vi har ett hus byggt 1921, tillbyggt 1981. Möjligen är hela huset dränerat 1981, iaf inte senare. Dräneringsbehov föreligger inte, källaren är fräsch, luktar inget. Regnvatten belastar inte husgrund nämnvärt. Trottoar/asfalt på två sidor, plattor på en tredje, grus på den fjärde (som också ska få plattor). Huset står på 6-7m djup lera i olika skikt tror jag. Inga fler
0 svar · 1,8k läst
P
Per-Erik: Är man inte säker så bygg inte in väggen. Kör på putsningen, både billigare och säkrare.
4 svar · 4,7k läst
M
Mats: För att göra dig lycklig med ett kort svar så, det varierar :) Rätt utförd så skulle jag rekommendera en gjuten platta på mark men jag vill ha golvvärmen i en lös kaka ovanpå den vanliga plattan.
1 svar · 1,6k läst
L
Linnex: Dammar en hel del med vinkelslip. Därav jag körde främst med yxa och såg. Men har man inga grannar att tänka på så är det som att skära i smör. Sista raden du lägger så vänd spåret för armering nedåt så får du en plan och fin yta på ovansidan. Lycka till.
3 svar · 980 läst
M
Mårten 2: Jag skall bygga ett gästhus på 3,4x6 meter. 20 cm isolering i plattan är tanken, men hur kraftig behöver den vara i övrigt, vi kommer inte att han annan än möbeler och gäster där. Jag skall blanda betongen själv och vill därför göra den så tunn som möjligt. Huset kommer att ha pulpettak med en högsta höjd på 3,5 m, så det blir ingen stor byggnad. Finns den någon som kan
0 svar · 1,1k läst
N
Nyckelmossen: Du kan ju alltid platsgjuta en källare, och använda dig an vattentät betong. Blir nog att kosta en slant, men det kommer att fungera.:)
5 svar · 5,0k läst
M
Mats: väntade 2 tim och det var för länge men då var det 32 grader i skuggan också :)
3 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.