Har klurat lite på grunden till mitt blivande "stenhus" och kommit fram till denna belastning under ytterkanten av plattan.
Har tänkt att göra egna kantelement(L-formade) 500mm höga och 500mm djupa av 70mm tjock betong med xpscellplast i botten.
Väggens(prefab betong) ytterskiva vilar direkt på stödet och innerskivan på en gjuten balk(den i ytterkanten av plattan) som isoleras neråt med xps:en, som i sin tur vilar på den liggande delen av L-stödet. Ska försöka fixa en bild..

Vad tycker ni, låter 3,6 ton/m2 jättemycket och som kommer att kräva speciella åtgärder vid underarbetet eller låter det okej? Kommer speciella markförhållanden krävas?

tycker inte 3,6 ton är så mycket. Mitt hamnar på 5,8ton/m .
Har du inte funderat på att sätta sw-element i kryssplattor och använda element som grund och from för plattan?
Du kan ju vika ut cellplast i sw-element så den möter upp plattans isolering där av nästan inte ha nån köldbrygga

Watchmen skrev:
tycker inte 3,6 ton är så mycket. Mitt hamnar på 5,8ton/m .
Har du inte funderat på att sätta sw-element i kryssplattor och använda element som grund och from för plattan?
Du kan ju vika ut cellplast i sw-element så den möter upp plattans isolering där av nästan inte ha nån köldbrygga

Jo, den metoden var bland det första jag tänkte på(fast med fundament eller en betongsula istället för plattorna). Sedan gled jag in på ALBAbalkarna som fortfarande är ganska intressanta.Vet dock inte hur dom står sig mot ren cellplast om man avser isoleringsförmåga.

Såg länken till betonggaraget och det var gjort ungefär på samma sätt som jag tänkte från början. Gillar dock inte riktigt tanken på att ha betong ända ner även om det inte är så mycket.
Men det är kanske bara ett problem i teorin, kan säkert funka hur bra som helst i praktiken:)

Dina 5,8 ton/m2, är det trycket på mark under plattorna?

Den utlovade bilden:
Det blåa är eps och det röda xps.

• husgrund.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var inne själv på kryssplattor. just för man får inte får nån köldbrygga. Sen kommer vägg höjden in (max4400). Så jag under söker supergrund och kollar med kantelement. Annars får det blir kryssplattor :) Orkar inte köra egna kantelemt hehe.
Om du inte gjort villar element innan. Så kommer du att förstå vad ja menar. jobbiga ass att göra :P
5,8ton/m är vad grunden kommer att utsättas för sen till kommer vikten för den med.

När jag började för länge sen så jobbade jag i fasadhallen några månader så det ska inte vara några konstigheter. Lite meck med dom ingjutna elgrejorna men annars så ser jag inga svårigheter alls.
Skulle vara ytan då, att få 60 meter fasad finströpplad likadant blir såklart en utmaning när man är lite ringrostig:)

Hehe det är lila problemet. Är isoleringen och formning som är jobbigt mot typ lantburk vägg :) Allt är vägen och man mer noga runt fönster och dörrar.

"Hehe det är lila problemet. Är isoleringen och formning som är jobbigt mot typ lantburk vägg :) Allt är vägen och man mer noga runt fönster och dörrar."

Tro mig, jag har full koll på detta. Har bollat ideer med olika kollegor.

Någon mer som vill kommentera markbelastningen?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.