Hej!

I helgen skall vi gräva ut för garageuppfarten. Grävmaskin/ist, padda, grus, geoduk, starka armar/ryggar, ja jag tror vi har tänkt på det mesta. Men...

Nu börjar jag bli lite nervös. har jag beställt för lite grus (0-32 bärlager). Har räknat ut att det kommer gå åt 15-16 ton (40m2*0.35m djupt), har beställt 17 ton (ett lass, mer går inte på lastbilen) och jag har ett halvt ton hemma. Det blir alltså ca 2 ton extra. Är det för små marginaler?

Om det skulle visa sig att det inte räcker, finns det något grustag eller liknande som har öppet i helgen i Göteborgstrakten? Som en sista utväg, liksom...

/Vildmärren

Köpte själv för mycket grus till min uppfart, det var ett ruskigt problem att bli av med det som var för mycket. Bättre att komplettera efteråt om det saknas lite.

Hej!

Ja det var observant av dig. jag kom på efteråt att jag la in totaldjupet, inte bärlagrets tjocklek. Jag kommer alltså inte att ha 35cm bärlager utan 25 cm (7cm sten + 3 cm sättsand/flis).

Så det blir inte 14 m3 utan 10 m3. Men med densiteten 1.7 ton/m3 blir det ju 17 ton... dvs jag kommer ha 0.5 tons marginal. Det verkar lite, eller?!?

/vildmärren

Havsutsikt skrev:
Köpte själv för mycket grus till min uppfart, det var ett ruskigt problem att bli av med det som var för mycket. Bättre att komplettera efteråt om det saknas lite.
Ok, det har jag inte tänkt på. Alltså, att om man köper för mycket blir det ännu ett moment att bli av med överskottet.

Men finns det någonstans där man kan komplettera under helgen, alltså ett helgöppet grustag eller markbutik, så att arbetet med paddning kan bli klart när vi har paddan här?

(Å andra sidan kanske vi hyr in en padda igen när det blir dags för stenläggning, och skulle kunna slutföra bärlagerspaddningen då)

/Vildmärren

Gissléns i Lindome är nog öppen, nej har helgstängt f.o.m. 1 nov.
Allt i Mark i Hisingsbacka har öppet både lördag och söndag.

Hej
Tänk bara på att det är röd dag på lördag. (allhelgona)
Kan nog påverka öppettider på ställen som normalt är helgöppna.

Havsutsikt skrev:
Gissléns i Lindome är nog öppen, nej har helgstängt f.o.m. 1 nov.
Allt i Mark i Hisingsbacka har öppet både lördag och söndag.
Ja Gissléns hade varit bra - bor i Lindome. Allt i Mark - tack för tipset.

gnahoj skrev:
Hej
Tänk bara på att det är röd dag på lördag. (allhelgona)
Kan nog påverka öppettider på ställen som normalt är helgöppna.
En bra påminnelse! Får ringa Allt i Mark och kolla med dem.

:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.