Hej!
Är på väg att köpa ett hus från 1925. På besiktningen visade anticimex fuktmätning mellan 16-20% nere i torpagrunden. På något enstaka ställe fanns början på rötskador och en syll var mjuk ca 2cm in. När besiktningsmannen mätte i rötskadan fick han inte nämnvärt högre värden än i de friska delarna. Enligt besiktningsmannen var detta inget att oroa sig för då huset hade stått i 80år och troligtvis skulle stå många decennier till... Vad anser ni? Är detta normalt och inget att oroa sig för?

17% i just grundmaterialet är vad jag har för mig ett gränsvärde som absolut inte bör överstigas, ett annat värde är 74% RF (relativa luftfuktigheten) som ej heller bör överstigas.

Förstår inte att han kan säga att en rötskada inte är att oroa sig för?

Mvh Robel

Vid besiktningen var jag inte så insatt i de olika värdena, men vad jag kunde förstå av besiktningsmannens bedömning skulle det inte vara något att oroa sig över. Jag har mailat runt lite till olika besiktningsfirmor för att få deras utlåtande.. Är kanske den höga fukthalten en anledning till att dra sig ur/ pruta?

Nej, men kommer att krävas åtgärder över tiden. Klar att det är prutläge, eller om säljaren fixar till det och byter syllen och förbättrar ev. ventilation eller vad som krävs för att det ska funka framöver.

Som Havsutsikt sa så är det prutläge, men tror heller inte det är någo fara så länge du vidtar åtgärder för att göra klimatet bättre i grunden, gör du däremot ingenting så är det värre... Om du däremot behöver byta ut syllar osv så är det merjobb å merkostnad...

mvh robel

Redigerat:
Ok, tackar för alla bra svar. Pratade med besiktningsmannen och han ansåg inte att det var något onormalt i dessa grunder. Vad han kunde se var inte träet angripet mer än i någon hörna. (samma hörna som regnvattnet släpps rakt ner i marken). Jag får väl i första hand försöka leda bort regnvattnet och kanske elda lite extra i kakelugnarna så att fuktkvoten hålls lite lägre....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.