2 304 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Galen lösning för källarplatta...
Hej alla glada...... vill bara dela med mig om något som jag skäms för att jag måste utföra.
Jag jobbar nere i en källare, där har jag bilat ut allt golv som legat direkt mot marken, som nu ska isoleras o sedan gjutas,
Det sjuka är att :
DE(ansvariga) vill inte använda någon avjämningsmassa typ singel/grus elr dyligt, det ska bara ligga en 5:a styrolit o sedan 10 grovbetong.
Golvet ser just nu ut som ett potatisland som det har spelats en fotbollsmatch på + stenar som sticker upp o en jävla massa gropar...
80kvm är källaren, kåken byggd 1915, vissa delar av källaren ska inredas
vad säger ni om detta tro? skulle ni vilja ha denna lösning i eran källare? definitivt inte jag......
komentera gärna
mvh
Jag jobbar nere i en källare, där har jag bilat ut allt golv som legat direkt mot marken, som nu ska isoleras o sedan gjutas,
Det sjuka är att :
DE(ansvariga) vill inte använda någon avjämningsmassa typ singel/grus elr dyligt, det ska bara ligga en 5:a styrolit o sedan 10 grovbetong.
Golvet ser just nu ut som ett potatisland som det har spelats en fotbollsmatch på + stenar som sticker upp o en jävla massa gropar...
80kvm är källaren, kåken byggd 1915, vissa delar av källaren ska inredas
vad säger ni om detta tro? skulle ni vilja ha denna lösning i eran källare? definitivt inte jag......
komentera gärna
mvh
Ja. man säger att kunden alltid har rätt! Men i detta fall tycker jag det kan sammanfattas med ett ord, bedrövligt. Jag skulle defenitivt inte bara vilja ha 5 cm isolering och framför allt skulle jag jämna av underlaget. 5 cm frigolit kommer att knäckas om underlaget är "knöligt" när man går där och skall lägga ut armeringen, eller tänker man hoppa över det också? Låter som en budget variant som kommer att likna ankskit. Vad är anledningen till att man inte vill gräva ur lite till? Hamnar man under sulan eller ligger avloppet i vägen?
Annledningen till att de inte vill använda någon avjämning är att det kostar mer pengar då, visst kan man gräva ner mera men då ska det på med mer betong och det kostar det med.
armering ska de i alla fall ha som tur är....hehehe
avloppen ligger inte i vägen, de ligger lite djupare..... detta känns som en typisk fusk och snik variant....
och om jag å kollegan inte lyckas tala dessa puckon till rätta så har vi en tattarkällare av hög rang...
ska väl tillläga att detta jobb är i en av sveriges rikaste områden.....och det är inte en privatperson som äger huset, och den som bor där har inget med projektet att göra.......
vi har försökt att övertala dem att använda EPS-cement direkt för att slippa frigolit o avjämningsmassan i sånt fall, men men.......
armering ska de i alla fall ha som tur är....hehehe
avloppen ligger inte i vägen, de ligger lite djupare..... detta känns som en typisk fusk och snik variant....
och om jag å kollegan inte lyckas tala dessa puckon till rätta så har vi en tattarkällare av hög rang...
ska väl tillläga att detta jobb är i en av sveriges rikaste områden.....och det är inte en privatperson som äger huset, och den som bor där har inget med projektet att göra.......
vi har försökt att övertala dem att använda EPS-cement direkt för att slippa frigolit o avjämningsmassan i sånt fall, men men.......
Att det blir dyrare är självklart. Det kostar ju att få ut massorna. Bör ju gräva ner ytterligare 25 cm, för att få plats med 10 cm grus (avjämning) och 20 cm isolering, (lämpligen 2 lager á 10 cm som läggs med förskjutna skarvar). Däremot går det inte mer betong. Beträffande EPS-cement har jag ingen erfarenhet av den och kan därför inte uttala mig om det är ett bra alternativ. Har dock fått för mig att den är dyr.
Ja vi får se vad som sker i morgon,
kan bara säga att det är ingen vettig person vi har att göra med, 1st besservisser som inte har koll för 5öre, men vill så gärna ha rätt i allt.
Jag erkänner att jag inte kan allt o har inte gjutit 1miljon källar plattor men så mycket förstår jag att det sätt han vill göra det på inte riktigt stämmer med hur man SKA göra det.
Är jag osäker eller känner att jag inte behärskar en sak så säger jag det o kollar upp hur det ska vara..... men denna stackare hittar på en massa egna lösningar som de små gröna gästerna från grann planeterna har berättat för honom om nätterna, till detta ska väll nämnas att han mummlar fram allt o ritar skisser på servetter som ingen förstår...
jaja nog gnällt nu ville bara få kackla av mig lite,
kanske jag postar vidare om hur projektet fort löper....
kan bara säga att det är ingen vettig person vi har att göra med, 1st besservisser som inte har koll för 5öre, men vill så gärna ha rätt i allt.
Jag erkänner att jag inte kan allt o har inte gjutit 1miljon källar plattor men så mycket förstår jag att det sätt han vill göra det på inte riktigt stämmer med hur man SKA göra det.
Är jag osäker eller känner att jag inte behärskar en sak så säger jag det o kollar upp hur det ska vara..... men denna stackare hittar på en massa egna lösningar som de små gröna gästerna från grann planeterna har berättat för honom om nätterna, till detta ska väll nämnas att han mummlar fram allt o ritar skisser på servetter som ingen förstår...
jaja nog gnällt nu ville bara få kackla av mig lite,
kanske jag postar vidare om hur projektet fort löper....
Jaja, vad säger man...
Kanske skulle tota ihop ett papper han får skriva på där ni klart och tydligt talar om att resultatet inte kommer uppfylla standard bla bla och att han själv tar på sig ansvaret för resultatet och inte kan komma med några som helst klagomål när det är klart?
För gnälla kommer han att göra när det är klart, om jag inte gissat helt galet...

Kanske skulle tota ihop ett papper han får skriva på där ni klart och tydligt talar om att resultatet inte kommer uppfylla standard bla bla och att han själv tar på sig ansvaret för resultatet och inte kan komma med några som helst klagomål när det är klart?
För gnälla kommer han att göra när det är klart, om jag inte gissat helt galet...
Den kan lägga isodränskivor och skippa kapillärbrytande, bara tunt avjämningslager.... vanlig isolering låter helt sjukt beror ju också på om det finns dränering som fungerar o ligger under denna nivå runt hus......
Jag gjorde ett källarprojekt i våras där jag grävde ut och gjöt nytt.
Jag skulle rekommendera följande
1: Jämna av det värsta för hand
2: Häll ut 5cm grus för utjämning
3: lägg Pordrän/Isodrän som kapilärbrytande skickt och sedan isolering på det (jag gjorde 10 pordrän/10 frigg)
4: Armering, vattenburen golvvärme (även om du inte kopplar in det) och gjut.
Om du nu ändå fixar där nere så hade jag gjort det ordentligt. Det stora är ju redan gjort!
Varför byter du inte ut avloppet samtidigt? Jag gjorde det, fast mitt var ju 80 år också... Nä, gör det ordentligt så blir du inte ledsen senare.
Jag skulle rekommendera följande
1: Jämna av det värsta för hand
2: Häll ut 5cm grus för utjämning
3: lägg Pordrän/Isodrän som kapilärbrytande skickt och sedan isolering på det (jag gjorde 10 pordrän/10 frigg)
4: Armering, vattenburen golvvärme (även om du inte kopplar in det) och gjut.
Om du nu ändå fixar där nere så hade jag gjort det ordentligt. Det stora är ju redan gjort!
Varför byter du inte ut avloppet samtidigt? Jag gjorde det, fast mitt var ju 80 år också... Nä, gör det ordentligt så blir du inte ledsen senare.
Redigerat:
Klicka här för att svara