Hej

Anticimex har varit och uppmätt fukt i våran krypgrund som är en tillbyggnad på vårat hus(annars platta på mark) och därför bara är 25m3.
Anticimex skickade en offert på 24 500kr utan el framdragning vilket skulle ge en kostnad på över 1000kr/m3 med el. Efter att läst trådar på forumet här så är jag på det klara med hur man skall göra(täta kattgluggar och plastbetäcka marken mm), så det blir ju till att sy ihop detta själv med hjälp av kompisar. Har därför kikat runt på diverse sidor och även på detta forum och sökt efter någon avfuktare för mindre krypgrunder, finns det? eller finns det bara "standard-maskiner" för 100m3 och uppåt?
/ Mvh Jonas

Tack, sju minuter sen så har man sparat ca 20 000:-
/ Jonas

Överväg sorptionsavfuktare istället. Kondensavfuktare fungerar dåligt eller inte alls i kallgrader. Du får dessutom kondensvatten som måste tömmas ut.

Du sparar 10.000:- ändå + får en lösning som garanterat fungerar.

Lyssna inte på myten att enbart sorbtionsavfuktare duger. Vi är många som kör med kondensvfuktare och vi kan av egen erfarenhet vittna om att det fungerar utmärkt. Det blir billigare både i inköp o drift.

En faktor som kan ha betydelse för valet av avfuktare är vid vilken tid på året som du har problem - de allra flesta ha ökad fuktbelastning enbart på sommaren pga att den fuktiga uteluften kyls ned i det kalla grundutrymmet. För dessa fungerar kondensavfuktare utmärkt. Vissa har dock fukttillskott från marken och har då hög RF även vintertid. Här tycker jag man bör kolla upp varifrån fukten kommer i första hand o åtgärda det. Hur fungerar hängrännor, stuprör, dränering osv. Om detta är kollat o det inte finns mer att göra den vägen kan möjligen sorbtionsavfuktare behövas eftersom de fungerar även vid låga temperaturer. Men kom ihåg att vid dessa låga temperaturer kan man acceptera en RF upp emot 82% utan risk. Kostnaden för en kondensvfuktare är så låg att inget hindrar att prova först. Du kan i detta fall tom nöja dig med en ännu billigare avfukater än Woodsen. Enligt Energimyndighetens test fungerar t ex denna bra http://www.tretti.se/610-ha. Du kan ev styra den med hjälp av denna hygrostaten som tar hänsyn till temperaturen när den bestämmer avfuktningsbehovet

http://www.lfs-web.se/index.htm?hygrostat-hygropro.htm

Det är ett litet problem att ordna med avtransport av kondensvattnet. Många leder bara ner den i gruset under plasten i grunden o det fungerar uppenbarligen helt OK. Jag har fixat ett uppsamlingskärl som töms en gång per dygn med hjälp av en tidsstyrd dränkbar pump, andra har sådan lutning på grunden att de kan ordna ett avlopp med lutning genom väggen.

Du kan kolla denna debatt som vi fört här o på http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=3.0 o bilda dig en egen uppfattning.

Återingen - att sorbtionsavfuklater är enda lösningen är en myt. det finns nya hus som säljs med kondensavfuktare.

rollo skrev:
Lyssna inte på myten att enbart sorbtionsavfuktare duger. Vi är många som kör med kondensvfuktare och vi kan av egen erfarenhet vittna om att det fungerar utmärkt. Det blir billigare både i inköp o drift.
På 25 kvm hade jag oxå satt in en kondensavfuktare pga av investeringskostnaden. Dock har rollo ännu inte presentera fakta att en kondensavfuktare är driftsnålare än en sorptionsavfuktare i krypgrund

Så det är rollos personliga åsikt som han ännu inte har styrkt.

Om woods vore överlägsen sorbtionsavfuktare så skulle ju var och varannan ha en sån i grunden.

Läs och ta reda på fakta på nätet. Har själv en Munthers homedry och den funkar och är otroligt effektiv.

...sedan måste vi alla ha i åtanke att vi har flera parametrar som spelar in och påverkar när vi diskuterar våra erfarenheter gentemot när vi läser "sanning" i tester. I en test är det mycket lätt att ge varje objekt exakt samma förutsättningar, men när vi diskuterar våra erfarenheter och alla vill föra fram att var och en valt rätt teknik och rätt modell så har vi olika grunder, olika täthet, olika klimat och olika ingångsvärden. Jag är helt övertygad om att jag och gluecifer som även om vi har samma modell av avfuktare (HomeDry) och är nöjda så har vi helt skilda förutsättningar ändå...hade vi då dessutom jämfört olika modeller eller kanske rent av olika tekniker av avfuktare hade det inte varit lätt att reda ut varför vi upplever dom olika...

Vänligen

TMC

Ojdå här hettade det till.

Vi pratar nu om 25 m2 stor grund, dvs 5 x 5 m. Hur stort avfuktningbehov kan det finnas här? Hur svårt är det att sprida den torkade luften till alla hörn med konvektion? Vad är en rimlig kapacitet för en avfuktare som skall klara av denna grund?

Jag tycker det är snudd på ohederlighet att föreslå en avfuktare för 24 500 kr i det läget. Det är som att sälja en Ferrari eller en Toyota Range Rover till en gammal dam som vill ha en bil för att åka 2 km till centrum o shoppa.

De som säger att sorbtionsavfuktare är enda lösningen framför en myt, annars skulle det inte säljas nya hus med kondensavfuktare, och vi är många som klarar oss med en lösningen. Skulle vara intressant att veta hur många avfuktare som bara Woods säljer? Jag har läst ett fåtal som rapporterat om problem med nedisning, men ett större antal som är nöjda med denna lösningen. Jag påstår inte att det är en lösning för alla, men skulle tro att det är det för väldigt många som av ren rutin bara kör in på sorbtionsavfuktarespåret.

Uppenbarligen finns det de som har avfuktningsbehov även på vintern, och även om många avfuktare fungerar ned till 5 grader utesluter jag inte att ngn kan ha det ännu kallare i sin grund o därmed får problem med nedisning, men jag tror det är sällsynt med kombinationen behov av avfuktning och kallare än 5 gr. Jag kan bara vittna om att i mitt hus fungerar det utmärkt och jag tror inte min grund är unik. Och jag har bara behov av avfuktning 3-4 mån per år.

När det gäller energieffektiviteten finns Energimyndighetens test som visar att flera kondensavfuktare ger mer avfuktning per kWh än Munters Homedry. Till detta kommer det faktum att sorbtionsavfuktare förlorar den största delen av tillförd energi till omgivningen via regenerationsluften, medan all tillförd energi stannar i grundutrymmet vid kondensavfuktare. Detta medför en uppvärmning vilket i sig bidrar till sänkt RF. Det är ingen personlig åsikt utan ett enkelt logiskt resonemang.

rollo skrev:
När det gäller energieffektiviteten finns Energimyndighetens test som visar att flera kondensavfuktare ger mer avfuktning per kWh än Munters Homedry. Till detta kommer det faktum att sorbtionsavfuktare förlorar den största delen av tillförd energi till omgivningen via regenerationsluften, medan all tillförd energi stannar i grundutrymmet vid kondensavfuktare. Detta medför en uppvärmning vilket i sig bidrar till sänkt RF. Det är ingen personlig åsikt utan ett enkelt logiskt resonemang.

Länken till testet. http://www.swedishenergyagency.se/WEB/STEMFe01e.nsf/V_Media00/C12570D10037720FC12572E6004AA769/$file/alla_avfuktare.pdf

Det testet är bara aktuellt om man skall avfrukta i bostadsytan. Jag har ingen avsikt att ha 90% luftfuktighet i grunden. Tittar man på siffrorna så ser man att det händer mycket med värdena från 90% till 60% och 90 % vid olika temperaturer.
Om man skulle testa 60% vid 5 grader så tror jag att det blir många dyra liter för kondensavfuktarna.
Hade tex wood kunnat påvisa att de hade varit energisnålare än sobtionsavfuktarna så hade det garanterat stått i all deras marknadsundersökning.

Men när det gäller 25 kvadrats avfuktning håller jag med rollo att där hade jag oxå satt en kondensavfuktare av modell lämplig för krypgrunden.

Testet är gjort även vid klimat som gäller för krypgrunder, ex 90% RF vid 5 grader finns ingen som har inomhus. Dvs resultaten har bäring även för krypgrunder.

Vid 60% RF 5 grader finns inget avfuktningsbehov........

KCC610 (en avfuktare som kostar ca 1500 kr) är mer energieffektiv än Munters Homedry vid alla temperaturer >5 grader och är lika energieffektiv vid 5 grader och 90%RF.

Vid temperaturer under 5 grader är KCC610 säkert mer eller mindre värdelös. Men hela mitt resonemang bygger på att de flesta inte har avfuktningsbehov vid ett sådant klimat. Den som däremot har det skall köpa en sorbtionsavfuktare efter att han kollat varifrån fukten kommer o uteslutet annan åtgärd. Om huset stått några år och det inte finns störande biologisk påväxt skulle jag föreslå att man använder kondensavfuktare och kollar klimatet under en vinterperiod för att se hur stort avfuktningsbehovet är vintertid. I alla fall om grunden är 25 m2.

Menar inte att man skall hålla 60% vid 5 grader. Men testet visar inte heller vad 70 % på 13,5°C skulle ge för siffror. Det är de värdena jag har för dagen... och jag har avfuktningsbehov.

Jag säger inte att den ena eller den andra systemet är driftsnålare på årsbasis därför att jag inte vet. Men jag reagerar att du kontinuerligt säger att kondensavfuktare är driftsnålare utan att kunna ge annan fakta än testet från energimyndigheten som inte är aktuellt i vårt fall.
Det skiljer en hel del mellan kondensavfuktarna och gör det även inom sorptionsavfuktarna. Det finns annan teknik än Munters. Artec har väl en modell som skall vara enligt dem betydligt energisnålare än övriga sorptionsavfuktare på marknaden.

Ang att det skulle vara förlust att släppa ut värmen. I mitt fall har jag installerat en Hygropro. Ju kallare det är destå högre släpper den upp fukten. Då är ju frågan hur mycket jag förlorar på att inte värma grunden med rest värme. Jag kan ju istället hålla högre luftfuktighet vilket gör att förutom att jag inte behöver avfukta lika hårt får jag även en bättre verkningseffekt avfuktad liter/kWh.
Sedan finns det sorptionsavfuktare med värmeväxlare som då inte blåser ur all värme.

Vad var det Mark Twain sa. "Det finns tre sortes lögn. Lögn, förbannad lögn och statestik."

Som sagt ser fram emot den dagen som det görs riktiga tester för krypgrund.

Redigerat:
Håller med om att det skulle vara dags att jämföra olika alternativ till avfuktning för krypgrundsförhållanden. Tillverkarna (liksom vi debattörer) kan påstå vad som helst utan underlag.

Och det finns som jag tror en del mytbildningar. Ett exempel är att man får tillbaka en del av regenerationsvärmen i form av uppvärmd krypgrund vilket ger varmare golv och att man därmed sparar pengar. Jag ifrågasätter det argumentet.

En liten del av regenerationsvärmen kommer tillbaka i form av uppvärmd processluft, men jag antar att den är bara några få procent. Finns det några uppgifter på det?

Hur många grader höjs temperaturen i grundutrymmet pga sorbtionsavfuktaren? man skulle kunna testa det genom att se vad som händer med temperaturen om man stänger av avfuktaren under ngn dag o när man sätter på den. Kanske bör göras 2-3 ggr för att undvika effekter av slumpen.

Vid temperaturer <5grader sänker varje grads ökning RF med ca 5%. Dvs bara en temperaturökning på 2 grader resulterar i en betydande minskning av avfuktningsbehovet vid dessa temperaturer. Om temperaturen i grundutrymmet ökas med 2 grader om man använder avfuktare sker huvudparten av säkningen i RF pga den ökade temperaturen, dvs sannolikt ger avfuktningen på sin höjd bara 1 grads höjd temperatur. Det tror jag inte leder till några varma golv.

Hur mycket energibesparing medför den temperaturförhöjningen genom minskade värmeförluster genom det isolerade golvet? För den som kör med avfuktning vintertid kanske det kan ge en viss återbäring, men inte för dem som endast har avfuktningsbehov på sommar/höst.

Min åsikt att sorbtionsavfuktare är mer energieffektiva har eg inte så mycket med Energimydighetens test att göra, det bara förstärkte mitt argument. Mitt resonemang bygger i första hand på energiförlusterna via regenerationsluften.

Varmare gol tror jag inte beror på själva avfuktaren utan att man stängde gluggarna.
Temperaturen steg för mig 5-6 garder i grunden under vintern samt att draget under trossen försvann.

Den kalla golvkänslan på laminatgolv när man gick upp barfota en kall vintermorgon försvann. Har inte upplevt det sedan jag satte in avfuktaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.