Det har spekulerats mycket om cellplasten hållfasthet på betonggrunder verkligen kommer hålla vad leverantörerna utlovar gällande % ihållbarhet i det långa loppet.
Vad händet efter ca 30-50år med husplattan och cellplasten hållbarhet hur mycket sjunker det etc?
När det gäller L-kantelement med cellplast intgjuten hur pass bra står den grunden om 30-50år?
Om man nu spekulerar om vad som är bästa alternativet om man vill att huset ska stå kvar utan brister som uppstår pga av felval och felkonstruktion. Om man väljer bastanta kantelement som Maxit Leca vs L-element av cellplast vilket enligt min mening borde vara mycket hållbarare utan att grunden kommer sjunka efter ett visst antal år.

Vad är eran erfarenhet och åsikt gällande cellplast på grunder?

Tackar

Om du oroar dig för hållfastheten kan du välja en annan grundtyp och bara ha cellplasten som isolering, inte ha den bärande.
Kostar mer...

Fattar inte varför så många förespråkar dessa kantelement egentligen, tycker det verkar j*kligt ohållbar konstruktion där den verkliga bärbarheten ligger i en huskonstruktion.
Hur mycket mera i% kostar den andra varianten?

Svårt att säga generellt.
Det blir en konstruktion som måste skräddarsys för varje hus.
Det jag avse är den bärande delen av grundläggningen.
Själva golvet kan nog mkt väl göras som man brukar med platta på mark, men kan säkert hängas in i grundkonstruktionen om man vill ha även golvet utan belastning mot cellplasten.

Alternativet vore kanske att göra en egen plattform av själva kantelementen vid själva grund gjutningen,

På så vis blir det minst lika hållbart som en variant med leca-element, bara påslag av mer betong vid själva grund-gjutningen. Detta gjorde dom ju trotts allt på tidigare grundkonstruktioner.

Görs det numera överhuvudtaget?

Vill hitta det bästa alternativet ur hållbarhetssynpunkt och till bästa priset så att säga, tror inte riktigt på hållfastheten med cellplasten, möjligtvis då om kantelementen var med XPS plast av mkt hårdare kvalitet och hållfasthet men då blir det dyrt antar jag.

F
"en egen plattform av själva kantelementen vid själva grund gjutningen" ????

Fattar inte vad du menar men använd nån fet XPS tex Styrodur 5000 eller nåt sånt i voten och bredda på den så blir det låga yttryck. Tar 4 ggr långtidslasten jämfört med EPS S200. Blir inte billigt och inte helt säkert bättre. Räknar man lite på lasterna så kommer man snabbt fram till att S200 i kantbalken håller ganska bra om man väljer att lita på tillverkarns uppgifter. Det är 2% deformation på 50 år om jag inte minns fel.

Precis "om man väljer på att lita på tillverkarens uppgifter"

Har du provat belasta EPS cellplast S100 S200, det är jäkligt mjukt. Det har testat av opartiska test personer där det framkom att det sjönk betydligt mer än 5 % och det bara under 1 vecka med den utlovade tyngden/bäringen.

Men det återstår väl att se om man bor kvar i huset efter 50år :) Men jag tror inte det håller för den utlovade belastingen under en längre tid faktiskt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.