Hej

Jag har nyss flyttat in i ett hus med delvis inredd källare. Huset är dränerat med Isodrän ~1996. På södra sidan har jag identifierat två potentiella problem
1) Marken lutar något in mot huset
2) När man gräver sig ner några cm till dräneringen visar det sig att plastvinkeln dels är fastspikad med för långa mellanrum och att därmed viss grus/jord trängt sig in mellan husvägg och dräneringsmaterial.

Det skal dock noteras att jag inte har några problem i huset med fukt eller liknande.

Frågor;
1) Bör man gräva om lutningen och i så fall hur långt ut (ca 3 meter från husvägg ligger trotoar som är på högre nivå än dränering) - kan det räcka att få lutning ca en meter för att sedan ha en "nivåhöjning" til resten av gräsmattan?
2) Bör man göra något åt detta (enl min analys måste man gräva ner en bra bit, friställa plastvinkeln (ev byta) och sedan sätta dit den bättre). Är det verkligen värt det?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
/rådvill förstagångshusägare...

antar att du inte menar dräneringen , utan plastlisten överst på isodränen mot grundmur??
jag skulle inte vara jätteorolig, men det beror ju på omfattning... ganska vanligt låter som att massorna "satt sej". går det så skär till remsor av fiberduk o lägg så att de stoppmaterial från å åka ner.apropå marlutning så skulle det inte va fel att kanske göra ett litet anvisat dike med fall strax innan o paralellt me trottoar o ha fall från hus dit... e ru me

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.