2 067 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Drabbad av klåpare?!?
Hej alla glada i ROT-avdragens tid
Dränerade källaren förra hösten, och använde mig då av en riktig klåpare. Han använde sig av Thermisol eller liknande, det vill säga något frigolitaktigt. Inget fel i det. Men nyss läste jag lite på nätet att fårorna ska placeras utåt, men min käre entrepenör placerade dessa inåt! Gör detta något? Mailade Thermisol, men de vill/kan inte säga något om det.
Tacksam för hjälp!
Dränerade källaren förra hösten, och använde mig då av en riktig klåpare. Han använde sig av Thermisol eller liknande, det vill säga något frigolitaktigt. Inget fel i det. Men nyss läste jag lite på nätet att fårorna ska placeras utåt, men min käre entrepenör placerade dessa inåt! Gör detta något? Mailade Thermisol, men de vill/kan inte säga något om det.
Tacksam för hjälp!
Inte så bra, spåren i cellplasten har som funktion att transportera vattnet ner till dräneringen, och den funktionen vill man ju ha på utsidan av isoleringen.
Har entreprenören fyllt med singel/makadam utanför cellplasten?
Har du kvitton på jobbet?
Har entreprenören fyllt med singel/makadam utanför cellplasten?
Har du kvitton på jobbet?
Att man alltid ska hålla handen på fixarna. Det kan inte vara så svårt att lägga dem rätt.
Texten kan inte vara större i monteringsbeskrivningen.
Texten kan inte vara större i monteringsbeskrivningen.
Learning by doing, detta var pre rot avdrag, enough said.Nyckelmossen skrev:
Frågan är ju om cellplasten i sig skyddar?
Nä ingen makadam upp, bara jord/lera
Har du problem med källaren?
Cellplasten i sig skyddar inte mot vatten. Syfet med spåren i skivan är ju att dem ska leda vatten ner till dräneringen, risken finns att du nu får den funtionen intill källarväggen (med risk för att fukt kan tränga in).pellelindstrom skrev:
Om du hade singel/makadam utanför, skulle den risken vara mycket mindre.
Har du pratat med "entreprenören" om det inträffade?
Även om man gör ett jobb på sidan om, så ska man stå för vad man gjort (min åsikt).
Har du problem med fukt i källaren i dag?
Med tanke på att det var obefintlig dränering innan så är den ju inte sämre. Han har i alla fall lagt makadam runt dräneringsröret.
Vi är i planerna att göra ett badrum i källaren, och tänker väl för säkerhets skulle bygga den på metallreglar
OCH, vi har redan bråkat med han ang avloppsrör och annat. FY FAN vad surt det känns nu.
Vi är i planerna att göra ett badrum i källaren, och tänker väl för säkerhets skulle bygga den på metallreglar
OCH, vi har redan bråkat med han ang avloppsrör och annat. FY FAN vad surt det känns nu.
Klicka här för att svara