Idag har vi gått igenom huset vi ev ska köpa lite mer noga och allt verkar vara i sin ordning och fint och så.

Förutom lukten. Själv kan jag inte säga att jag är säker på att det är just mögellukt, men det luktar lite av gammal sommarstuga över huset.
J.N och hans pappa hävdar däremot att det är just mögel det luktar.

Enligt mäklaren så är saneringen av torpargrunden ordentligt gjord. (Läs mer här!) Och det höll de vi hade med oss med om. Han säger också att lukten av mögel kan sitta kvar länge trots att det inte finns sporer kvar. Mäklaren tyckte att det är en onödig utgift att anlita anticimex för att kontrollera bara det eftersom de kommer säga samma sak.

Stämmer detta? Vågar man köpa ett hus där man känner en doft av mögel och vara säker på att det bara är doft och inget annat?

Huset har använts som sommarhus i 4 år, trots att det är en tegelvilla i ett samhälle, och det är då självklart lite instängt såhär på vintern.

Jag skulle under inga omständigheter köpa ett hus med mögellukt. Inte om det luktar i utrymmen man skall bo i.

hempularen skrev:
Jag skulle under inga omständigheter köpa ett hus med mögellukt. Inte om det luktar i utrymmen man skall bo i.
Fast om det är som mäklaren säger, "bara" lukt som efter hand kommer att försvinna så gör det mig inte så mycket.
Frågan är om man kan vara säker på att det är så.

Håller med Hempularen till 110%. Visst heter det att mäklaren skall föra såväl säljarens som köparens intressen i en husaffär, men funkar det så i praktiken? Njaaae, vilket kanske inte är så konstigt...

Någon som vet vad det kostar på ett ungefär att få huset kontrollerat?

Är egentligen bara just mögellukten vi reagerade på så allt annat är ok och behöver inte besiktigas.

Annkina skrev:
Någon som vet vad det kostar på ett ungefär att få huset kontrollerat?

Är egentligen bara just mögellukten vi reagerade på så allt annat är ok och behöver inte besiktigas.
Är du säker på det? En besiktningsman kan vara en billig investering.

Reagerar på mäklaren som avrådde :-/

Håller med tidigare skrivare om att gå vidare med undersökning. Vi undersökte huset vi köpte både med en vanlig överlåtelsebesiktning och en utökad teknisk utredning.
Nu känner vi att det luktar mögel om oss och det är inte så mysigt! Så gör inte det misstaget.
Efter ytterligare en besiktning för någon vecka sedan (med bla mögelhund) står det klart att det finns mögel i 1-2 väggar.

Så även om er grund är åtgärdad så kan det finnas mögel någon annanstans och då är det bäst att upptäcka det nu, så kanske ni kan få en lägre köpeskilling (eller avstå köpet).

Lycka till!
/Glittra

Knappt 10 papp för en ordentlig besiktning, sura pengar om man efter och på grund av densamma drar sig ur. Med risk för att verka negativ, men om utgångspriset hade varit detsamma på två hus där jag i det ena fallet stod inför en totalrenovering, men utan några indikationer på mögel kontra ett totalrenoverat hus med kännbar mögellukt, så hade jag ändå lätt valt förstnämnda hus. Detta sagt utan närmre insyn hur det egentligen förhåller sig i ert fall, men som sagt, för egen del; ett hus med mögellukt går kort och gott fetbort, oavsett skick (och pris) i övrigt. (Möjligen såvida inte tomten betingar ett likvärdigt pris med hela fastigheten.)

Jag tror vi mer och mer blir inne på att välja en besiktning.

Jag kan dock påpeka att av 6 personer så var det bara jag och min pappa som överhuvudtaget kände lukten. Någon annan nämnde att de tyckte att det luktade instängt, vilket inte är orimligt med tanke på att huset inte används alls.

Personligen tycker jag dock inte att instängt och mögel luktar det samma, även om någon annan hävdade att de luktade som i alla sommarstugor och att inte alla sommarstugor har mögel trots det.

Jag är osäker ärligt talat...

Det KAN vara så att lukten finns kvar trots att problemet är åtgärdat. Allt material i huset tar ju åt sig lukt (tapeter, etc.)
Men jag skulle nog ändå lägga pengar på en besiktning.
Lukt är lurigt. Man vänjer sig väldigt snabbt själv. Sedan tror man att lukten är borta, medan människor omkring en märker att det luktar om ens kläder.

Pröva att lägga lite kläder eller papper i huset ett par dar och ta sedan hem och lukta på dom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.