Vi har fått en extra faktura på 63000 angående extra fyllnadsgrus. Nu i efterhand när vi ber om att få se fraktsedlarna så står det inte vårt namn / adress som mottagare utan endast orten där vi bor. Är detta ok att bara specificera orten?

Typ Stockholm? Verkar lite väl brett tycker jag. Adressen eller något sorts projektnamn brukar väl oftast stå på en riktig fraktsedel.

63000 ?Är det underarbetesgrus för en fotbollsplan?

Mvh

Orten som sådan är inte så stor ca 3000 invånare,men saken är det pågick en hel del nybyggnad när det skedde, så det kan lika gärna vara grannen som fått grusen.

Fotbollsplan, nä en villa med byggarea 100 m2 uppför på ängsmark!

Det tillhör god sed att både fraktsedel och vågsedel på varje lass ska kunna uppvisas för kunden.

Du ska INTE betala fakturan. Inte nog med att dom ska kunna visa exakt antal lass och ton, utan ett ÄTA arbete SKA anmälas innan det utförs.

Ja, vi har bestridit fakturan eftersom det inte finns någon skriftlig beställning.

Jag har varit i domstol med ett sådant ärende , och vann målet= behövde inte betala. I mitt fall, hade fyllnadsmassorna levererats.
Eftersom Ditt inlägg är tunnt på uppgifter, berättar jag om mitt ärende, som gällde en totalentreprenad. Men det behövdes fyllas upp grusmassor för att få rätt sockelhöjd. Byggaren gjorde detta, utan att kontakta mig. I entreprenadkontraktet står, att byggherren inte får ingå andra avtal utan entreprenörens vetskap och godkännande, detta hade inte skett. (entreprenören hade anlitat ett byggföretag till husresning/bygget) Husfirmans säljare förklarade i domstol att byggherren och byggaren alltid själva kom överens om den där extra utfyllnaden...jaha men hur går det då om det blir brist o fel i grusleveransen.......... ja då saknar byggherren en garanti för denna del i bygget. Om du kollar i husbolagets arbetsbeskrivning, finns det där angivet hur mycket fyllning som ingår i huspriset, tror det rör sig om ca 90 kbm. Tänk på att det grävs ut en meter extra runt huset,ca, till dränering och rörgrav m m. Svårt att veta vad 63.000 är. Själv betalar jag 1600 för 16 ton, utkört, till mitt nu pågående nybygge. Inlägget ovan gällde mitt tidigare bygge.

Jag fick 700 ton hitkört och notan landade på 70000kr. 2 mil till gropen.

GustavW skrev:
Jag fick 700 ton hitkört och notan landade på 70000kr. 2 mil till gropen.

Ja det skulle innebära ca 630 ton för MrByggs del, man kan onekligen undra om inte MrBygg varit oförsiktig med sitt önskemål, om att han ville ha sitt hus 3 meter högre, än de andra kåkarna i området...:D

Någon måste ha angett sockelhöjden, (brukar vara kommunen)
Att hus byggs på ängsmark, innebär inte mindre utfyllnad, kan mycket väl vara 1 meter matjord som skall bort. Utfyllnaden kan då bli 1 meter + 30 cm till rätt sockelhöjd = 130 kbm för ett 100kvm hus + 1 meter extra runt hela huset, så närmar man sig 200 kbm = ca 100 kbm mer än vad husföretaget anger i sin beskrivning.

Saturnus hur mycket kostade advokaterna? Det kan myckt väl bli domstol av detta.

en advokat, av Perry Mason typ, otroligt kunnig. I mitt ärende var inte extra grusfyllnad huvudfrågan, utan det var brist o fel. Jag höll inne 220` för detta, gruset låg utanför detta, en extra kostanad på 16.000 som byggaren ville ha. Men dom förlorade allt. Jag betalade 18.000, = 20%, Försäkringsbolaget pröjsade resten. Ni får vara noga med, på vems uppdrag gruset har beställts, vem som satt sockelhöjden, och vad som kom överens vid avrop.
Betalar ni inte fakturan/bestrider denna, så är det upp till byggaren att vända sig till domstol. M a o ni har ingen anledning att vända er till domstol, så länge ni inte har betalt. Men...har man betalt, då har man också godkänt jobbet...= anser domstolen.

630 ton ... hur många kubik blir det? Fortfarande orimligt att kubikerna ligger under huset?
gaia

minst 260 m3 och då räknar jag på en packad densitet på 2.4 dvs väldigt välpackat och blött ett rimligare tal ligger runt 2 och då hamnar vi på 300 m3

Hemmakatten
Men mr bygg har inte skrivit att han fått 630 ton, enbart att han betalat 63.000:-.

Visst kan det gå åt mycket grus och kross, säkerligen 250kubik också, men eftersom detta var EXTRA fyllnadsgrus låter det inte rimligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.