2 097 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Hus på pelare i löslera skakar inte?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hus på gammal löslera skakar när bussen går förbi så hastigheten har sänkts på vägen. Ett hus som står på pelare skakar säger fg ägare, nuvarande som säljer efter bara ett år påstår sig inte ha märkt något, men glider på sanningen och ändrar egna uppgifter.
Nu är hastigheten höjd igen och kommunen skriver såhär: "Jag vet att sträckan nu mer är tids reglerad efter ett beslut där inte dessa grunder för sänkningen av hastigheten beaktades utan man tittade mer på trafiksäkerhet och gemensamma regler vid skolor. Om nu huset är på pålad grund bör skakningarna inte vara störande."
En expert jag talat med förut har inte sagt så. Skakar inte hus på pelare så det märks?
Nu är hastigheten höjd igen och kommunen skriver såhär: "Jag vet att sträckan nu mer är tids reglerad efter ett beslut där inte dessa grunder för sänkningen av hastigheten beaktades utan man tittade mer på trafiksäkerhet och gemensamma regler vid skolor. Om nu huset är på pålad grund bör skakningarna inte vara störande."
En expert jag talat med förut har inte sagt så. Skakar inte hus på pelare så det märks?
Utan att egentligen veta nåt sååååå...
Om det är friktionspelare (eller vad de nu heter) så borde det väl inte förbättra skakningskänsligheten så väldigt mycket, men om det är pålat till berg så kanske det blir riktigt stabilt ...
OK, jag kan inte det här, men min tanke iaf ...
Om det är friktionspelare (eller vad de nu heter) så borde det väl inte förbättra skakningskänsligheten så väldigt mycket, men om det är pålat till berg så kanske det blir riktigt stabilt ...
OK, jag kan inte det här, men min tanke iaf ...
Om man har pålat till berg och huset är färdigt och så småningom får en granne som börjar påla, då märks det.. Huruvida en buss på en väg en bit ifrån påverkar har jag ingen aning om men jag kan inte riktigt förstå att det skulle göra det.
Lite messerschmidt kanske:
Friktionspålar i friktionsjord
Kohesionspålar i lerjordar.
Kohesionspålar kan mkt väl minska skakningsbenägenheten hos huset.
Det blir ju en avsevärt mkt större lermassa som måste sättas i rörelse innan huset börjar skaka.
Friktionspålar i friktionsjord
Kohesionspålar i lerjordar.
Kohesionspålar kan mkt väl minska skakningsbenägenheten hos huset.
Det blir ju en avsevärt mkt större lermassa som måste sättas i rörelse innan huset börjar skaka.
Vägen är precis utanför tomten och några meter från huset. Sankmark måste alltid pålas, glidpålar gör väl att det glider och även hus på berg kan skaka. Man bör kolla med en skakmätare i detta fall.Om det är pålat fast i berget kan det även skaka tror jag mig ha läst nu och fg ägare sa att det skakade. Men hur länge håller pelarna, man har nya under en ny del men har byggt på en våning utan nya pelare under den gamla husdelen.