4 711 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
Kantelementen vill inte står rakt
Jag har lite svårt att få kantelementen att stå rakt på grusbädden. De vill gärna tippa lite utåt av tyngden från den yttre betongbeläggningen. Är det någon som har något bra tips på hur man enklast får dem att stå rakt och fint?
Redigerat:
Det är mycket bra att klippa 20 cm långa bitar av armeringsjärn. Slå ner 2 st i varje element. Det är bara tills man fyller innerutrymmet med Frigolit, sen står de för sig själv.
Det brukar vara lite svårt om man har förstärkt kantbalk (40 cm). Då når inte andra frigolitlagret ut till kantelementen. Jag brukar då minska kantbalken till 35 cm och använda tandade spikbleck.
Det brukar vara lite svårt om man har förstärkt kantbalk (40 cm). Då når inte andra frigolitlagret ut till kantelementen. Jag brukar då minska kantbalken till 35 cm och använda tandade spikbleck.
Det är 400mm höga U-element. De lutar väl inte så jättemycket men om jag ställer dom på ett plant golv så vill dom vippa lite utåt och inte stå rakt så att frigoliten ligger dikt an mot golvet. Jag hade väl tänkt ha ungefär halva elementet synligt så att motfylla redan från början kanske är det bästa föra att få dom att stå rakt.
Hur noggranna brukar ni vara med att jämna av ytan under elementet? Gör ni det så jämnt att frigoliten ligger dikt an mot gruset på hela elementets undersida eller kan man fuska lite och i så fall hur mycket?
Hur noggranna brukar ni vara med att jämna av ytan under elementet? Gör ni det så jämnt att frigoliten ligger dikt an mot gruset på hela elementets undersida eller kan man fuska lite och i så fall hur mycket?
Du kan inte motfylla förrän all frigolit är på plats.
Vi brukar ha 15 cm 16/32 makadam ,som jämnas med laser och paddas några gånger.
Ovanpå det 5 cm 4/8 singel, den är lättare att arbeta med, och jämnas med laser och asfaltskrapa
Kantelementen sätts med laser och vattenpass. När man är nöjd förankrar vi med
2 st armeringsbitar, så att elementen inte lutar utåt.
Vi brukar ha 15 cm 16/32 makadam ,som jämnas med laser och paddas några gånger.
Ovanpå det 5 cm 4/8 singel, den är lättare att arbeta med, och jämnas med laser och asfaltskrapa
Kantelementen sätts med laser och vattenpass. När man är nöjd förankrar vi med
2 st armeringsbitar, så att elementen inte lutar utåt.
Hej grävarn.Har du ett tips på en bra sida där man kan se på kantelement. Har bara sett släta grå. Nån med lite liv i ? om du förstår vad jag menar.
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Har byggt en garage och husgrund med frigolitelement och min erfarenhet är att ju rakare kantelementen står destå bättre/rakare blir plattan i kanternagnilrub skrev:Det är 400mm höga U-element. De lutar väl inte så jättemycket men om jag ställer dom på ett plant golv så vill dom vippa lite utåt och inte stå rakt så att frigoliten ligger dikt an mot golvet. Jag hade väl tänkt ha ungefär halva elementet synligt så att motfylla redan från början kanske är det bästa föra att få dom att stå rakt.
Jag började med garageplattan som övning och där vart hörnelementen 5-10 mm högre än sidorna ,nu har jag synlig frigolit som sticker upp lite.
Så ju nogranare förarbete desto bättre slutresultat.Betong väger också en hel del,så om elementen ej ligger an mot makadamen kommer dom sannolikt att röra på sig,kanten kan bli vågig sedd åvanifrån.
Redigerat:
Om du motfyller innan du lagt cellplasten så kommer du garanterat att flytta på blocken.
Vi lägger ca 3cm 4/8, i detta knackar vi ner rör till exakt höjd (med hjälp av roterande laser). Sen drar vi av med rätskiva så det blir en mycket exakt bädd att ställa blocken på.
Är man noga i dessa momenten så behöver man varken laser eller vattenpass för att sätta ut blocken. Börja med hörnblocken, mät in alla mått inklusive diagonalerna. Sen är det bara att plocka ut blocken.
Vi använder nästan uteslutande sundolitt, dom har en lätt skiva och tippar inte utåt av egenvikten. Dessutom kan man såga dom med fogsvans
Vi lägger ca 3cm 4/8, i detta knackar vi ner rör till exakt höjd (med hjälp av roterande laser). Sen drar vi av med rätskiva så det blir en mycket exakt bädd att ställa blocken på.
Är man noga i dessa momenten så behöver man varken laser eller vattenpass för att sätta ut blocken. Börja med hörnblocken, mät in alla mått inklusive diagonalerna. Sen är det bara att plocka ut blocken.
Vi använder nästan uteslutande sundolitt, dom har en lätt skiva och tippar inte utåt av egenvikten. Dessutom kan man såga dom med fogsvans
Vet inte vilka du har tittat på, men jackon är inte lika släta och jämna som tex sundolitt och grundmäklarna. Supergrund blir ju verkligen levande med sin råa betongyta. Det beror ju på vad man gillar. Själv gillar jag sundolitt både till utseende och när det gäller smidighet att använda.Träig snickare skrev:
Grundmäklarna är väldigt flexibla då dom tillverkar för hand, kolla vad dom kan leverera.
jackon.se
sundolitt.se
grundmaklarna.se
supergrund.se
Tack
Det där med att knacka ner rör för att ha något att gå efter låter riktigt bra. Han som körde grävmaskinen hade en roterande laser som vi använde när vi la dit singlet. Sen la vi precis som du säger ett tunt lager 4-8 och jämnade till det med asfaltsskrapa och laser. Problemet är att det har gått någon månad sen det och då har man lyckats klampa runt där en hel del samt att det har sprungit lite lösa hundar där så det är inte så jämnt längre.btgarb skrev:Om du motfyller innan du lagt cellplasten så kommer du garanterat att flytta på blocken.
Nu har jag ingen roterande laser själv. Funderade på om man skulle änvända ett slangpass eller om det är värt att hyra en bra roterande laser?
Ahhh, ett bra tips, det ska jag inte glömma ...!!!btgarb skrev:
tack.
Till TS, du skulle kanske kunna ställa en (helt rak!) regel mot utsidan av elementen, som både linjerar dom samt håller emot så dom inte tippar.
Tipp-problemet är ju bara temporärt, när du lagt in resten av cellplasten och motfyllt, så kommer det inte vilja tippa något mer.
Varsågod! Det är som att lägga plattor, gör man ett bra underarbete så är det inte så krångligt. Men bäst är givetvis om man anlitar oss proffs till arbetet
Det finns trots allt en hel del saker som kan bli fel, och är grunden fel när man står där med husleverans och mobilkran som tickar pengar så blir det nog lite svettigt.
Klicka här för att svara