2 067 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Förhöjd betongplatta i källare för dusch
Hej!
Har ett hus från -39 med en källare (typ 2/3 under mark).
Håller på att renovera källaren och tänkte göra en duschhörna i ena änden.
Har delat av med en murad vägg och för att leda bort vattnet ska jag gjuta upp ca 7-8 cm för att kunna lägga ner en spygatt ansluten till ett avloppsrör som slutligen mynnar ut ovanför golvbrunnen.
Ska alltså gjuta direkt på den gamla betongplattan och sedan lägga klinkers ovanpå denna. Detta duschutrymme kommer att användas en gång om dagen.
Frågan är; Behöver man någon form av fuktspärr under klinkersen för att inte duschvattnet ska tränga ned och fukta upp plattan?
När det gäller ytterväggen (en av väggarna i duschytrymmet är en yttervägg) är det väl inte bra att "täppa till" med fuktspärr va?
Har ett hus från -39 med en källare (typ 2/3 under mark).
Håller på att renovera källaren och tänkte göra en duschhörna i ena änden.
Har delat av med en murad vägg och för att leda bort vattnet ska jag gjuta upp ca 7-8 cm för att kunna lägga ner en spygatt ansluten till ett avloppsrör som slutligen mynnar ut ovanför golvbrunnen.
Ska alltså gjuta direkt på den gamla betongplattan och sedan lägga klinkers ovanpå denna. Detta duschutrymme kommer att användas en gång om dagen.
Frågan är; Behöver man någon form av fuktspärr under klinkersen för att inte duschvattnet ska tränga ned och fukta upp plattan?
När det gäller ytterväggen (en av väggarna i duschytrymmet är en yttervägg) är det väl inte bra att "täppa till" med fuktspärr va?
Kakelfogen i sig är ju inte tät, så fuktspärr bör du nog ha..... Både på golv och väggar...
Men vad gäller ytterväggen, så borde man väl nästan regla upp med typ 45 x 45 och sedan lägga dubbel humidboard eller liknande och sedan fuktspärr....
Så skulle nog jag gjort iaf......
/Pierre
Men vad gäller ytterväggen, så borde man väl nästan regla upp med typ 45 x 45 och sedan lägga dubbel humidboard eller liknande och sedan fuktspärr....
Så skulle nog jag gjort iaf......
/Pierre
Har du en oisolerad källare ska det bara vara fuktspärrar på ytorna som ständigt blir vattenbejutna.
http://www.bkr.se/branschregler/branschregler2007.pdf
http://www.bkr.se/branschregler/branschregler2007.pdf
Klicka här för att svara