Hej
Jag undrar om det går att använda ett "GALVAT SPIRORÖR" som inspektionsbrunn vid en brunn som jag pumpar upp grundvatten ur.
Spirorör är väl galvade ?
Spiroröret kommer att vara under marken.
Rostar det upp snabbt eller klarar galven många år ?

Axelman

Även galvat rostar när ytskiktet har skadats. Sätt ett plaströr istället då är du helgarderad.

Tack för det

Det är som jag misstänkte.
Tyvärr är det inte helt lätt att hitta lite grövre dimension till ett "överkomligt" pris.

Ja hade tänkt mig Diameter ca 600 - 800 mm
och höjd / längd ca 600 mm

Men det dyker väl upp så småningom

axelman

Du kan även leta efter ett betongrör, fast det är kanske inte lättare att hitta. :rolleyes:

Immobil skrev:
Du kan även leta efter ett betongrör, fast det är kanske inte lättare att hitta. :rolleyes:
Hej igen
Cementringar går nog att få tag på, men en sådan i dimension ca 600 x 600 är lätta att rulla men för övrigt rysligt tunga att hantera.

Axelman

Finns ju vägtrummor i stora storlekar.

Spiro kommer att vara borta när det är dags att "använda" röret.

v-g skrev:
Finns ju vägtrummor i stora storlekar.

Spiro kommer att vara borta när det är dags att "använda" röret.
Ja vägtrumma 4624 inv 600 mm hos Rinkaby kostar 4840 kr och då får man 6 meter, odelbart.

Kommer momsen till ?

Lite för många meter.

axelman

Kanske lokala järnaffärn kan kapa? Dyrt var det ju iaf :)

axelman skrev:
Hej
Jag undrar om det går att använda ett "GALVAT SPIRORÖR" som inspektionsbrunn vid en brunn som jag pumpar upp grundvatten ur.
Spirorör är väl galvade ?
Spiroröret kommer att vara under marken.
Rostar det upp snabbt eller klarar galven många år ?

Axelman
Dom är väll elförzinkade.
Galv är ju inget nyttigt så jag tror inte man kör det till ventilationsrör

Kolla hur lång en skarvmuff till vägtrumman är :) skulle tippa på 40-50 cm.... Annars kan det kanske vara läge för en liten form och gjuta det hela på plats

Mikael_L
Kolla på blocket efter "oljefat" av plast.
Kapa bort ändarna, klart.

Leta på någon som kör grävmaskin, dom har full koll på vart det finns stumpar liggande.

Mats

Du som bor i ett län med mycket jordbruk så måste det finnas många täckdikningsföretag som har plaströr eller brunnar som då andvänder på åkrna

Det finns även spirorör i rostfritt. Håller hur länge som helst. Dyra men bra

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.