Jag har rivit upp grunden i min mors tvättstuga för att isolera och lägga klinkers. Grunden bestod tidigare av sand, 20cm ytong-block, 10 cm betong och klinker. Kallt som tusan på vintern.

Behöver jag ha någon sorts fyllnadsmassa under frigoliten eller kan jag lägga frigoliten direkt på den gamla sanden?

Du bör lägga ett lager, ca 5cm, med nåt kapillärbrytande, tex makadam 8-12.

min 10 cm för att det ska vara brytande. Dock kan man byta det mot tex en pordrän skiva om man har ont om höjd. Finns några trådar om det

Det går fint att bara lägga frigoliten direkt på sanden.

Tänk på att överlappa skarvarna eller skumma om du bara kör ett lager för att få det tätt.

Ett kapilärbrytande lager behövs inte om du tätar skarvarna eller överlappar skivorna.

Tack så mycket alla!

Det blev geoduk, 4cm makadam och 30cm frigolit.

På det blir det ca 5cm betong med värmeslingor och armering. Därefter blir fuktspärr och klinker.

kuntri skrev:
Tack så mycket alla!

Det blev geoduk, 4cm makadam och 30cm frigolit.

På det blir det ca 5cm betong med värmeslingor och armering. Därefter blir fuktspärr och klinker.
Tycker personligen att du ska ha minst 8 cm betong själv så kommer jag gjuta med ca 10-12 cm för att få tillräckligt med betong över golvvärmeslangen (har slangen najad vid armeringen och det ska vara 3 cm betong över slangen).

Golvvärmeleverantörerna brukar kräva 30mm täck över slangarna, dvs. 50mm betong när man använder en 20mm gv-slang

Trouble skrev:
Golvvärmeleverantörerna brukar kräva 30mm täck över slangarna, dvs. 50mm betong när man använder en 20mm gv-slang
Det är sant som du säger om man nu väljer att sätta slangen mot isoleringen och inte mot armeringen och sen om man nu vill köra med ett så pass tunt betonggolv så kan man klara sig med 50mm betong.
Men som jag skrev ovan så är det inget jag skulle göra.

Inte jag heller, men det kan väl kvitta. Det handlar ju om vad som är genomförbart ...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.