Vad säger ni lärde och erfarna om villabyglarnas vara eller icke vara vid småhusgrunder? Jag får höra att man oftare och oftare struntar i dessa och endast hänger upp armeringsnäten i L-elementens insida.

Botten och överkanten på kantbalken armeras med dubbla 10/12 mm järn, men själva villabyglarna rationaliseras alltså bort...

Jag har gjort stort antal småhusgrunder och det är väldigt liten andel av dessa som haft villabyglar (K-byglar) inritade.
Det vanligaste är 3 st 12mm i botten på kantbalken och ett 12mm som najas på undersidan av nätet.

Man/Du skall aldrig aldrig ALDRIG ,jag menar ALDRIG låta armeringen vistas utanför betongen
Varför ? Luft /fukt//stål blir ROST .Tag bort någon komponent tex luft så stoppar man prosessen oxidering/rost
Cellplast är ej något som stoppar varken fukt eller gas

Bara för att det inte används K-byglar så innebär det inte att armeringen vistas utanför betongen. Låt nätet sluta ett par cm från L-elementets insida så blir det bra.

Snailman
jag har bara sett en grund utan byglar, där hade man använt armeringsjärnsbitar för de 'riktiga' armeringsjärnen att vila på, dessa bitar hade man stuckit in i cellplasten...

Mikael_L
Jag köpte armeringsjärn av en som är gjutarbranchen.
Han tyckte att grova järn i kantbalkarna ofta var överskattat, bara man har bra underlag under. Däremot höll han inte med om att villabyglar var onödigt, tvärtom så framhöll han dom.

Hans egen platta, där han körde in sitt rätt hyfsat tunga arbetsfordon, hade han armerat med 4 tior i kantbalkarna och villabyglar cc30 och cc15 där garageporten sitter.

Jag påstår inte att han har rätt, för det vet jag inget om, men buden verkar vara minst sagt olika i branchen.

Själv satt jag byglar cc60 och tior i kantbalkarna ...

Snailman
Jag kan ju tillägga att den grunden jag nämner ovan hade byglar vid garageporten, men ingen annanstans...

Edit, var ett enbilsgarage inne i huskroppen, sen så var det inte ett område där det räcker med en normal villagrund... (ändå hade man skippat de flesta byglarna alltså)

Förresten så kan jag nämna att Byggmax och K-rauta inte sänkt sina priser på armeringsjärn alls sedan pristoppen, armeringsjärn har ju annars gått ner rätt kraftigt eftersom råvarupriset gått ner kraftigt

Redigerat:
Ska man köra in på plattan med tyngre fordon så är det givetvis lämpligt med byglar för att få en rejäl kantbalk. Men frågan gäller småhusgrunder och då är det ofta onödigt med K-byglar, men vill man ha både hängslen och livrem så är byglar ett bra alternativ.

Byglar har ofta två funktioner:
1 Den statiska är att ta upp tvärkrafter
2 Produktionsmässigt för att man najar huvudarmeringen mot dem (ja ifs även sekundär armeringen)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.