Grund & Markarbeten
Jesca_j: De pengarna gick antagligen rätt ner i deras fikakassa! :)
gaia: [citat] Det var den dyra delen som du kalar sorptionshjul jag tänkte på. Luftfilter kostar ju små pengar. Hur mycket kostar hjulet och hur många arbetstimmar håller den? Har för mej att priset kan hamna på några tusen så det är bra att veta hur länge det håller för den håller inte för evigt ;) gaia
: [citat] Det blir klart dyrare och bra mycket bättre att gjuta en btg.stödmur/trappa än att mura upp den. Till en gjuten stödmur kan man hyra plastad btg.plywood och formvirke hos något bygg- eller uthyrningsförtag. Se Eniro, Gula Sidorna. Till stödmuren använder man hela skivor, som stöds bakom med reglar lodrätt och dubbla liggande reglar vågrätt p.b.s och drar ett formstag mellan
Wigert: Håller med jcoboy, du kan skippa isodrän och gå på cellplast så får du bättre isolering. 8 cm betong är kanske i minsta laget om du t.ex. har 20 mm rör. Gå på 10 cm när du ändå håller på.
Linnex: [citat] Som sagt det finns olika skolor. Jag installerade avfuktare i höstas och blev då rådd av fukt/saneringsfirman jag köpte den ifrån att inte lämna bit oplastad mot muren pga av att då blir högre fuktbelastning och dyrare driftkostnad.
jenfor: Tack för svar. Kan nog tillåta det dubbla utan att det ser märkligt ut. Ville bara förvissa mig om att det inte var för lite.
Tompaa: Som rubriken säger..Jag mätte nyss med en mätare och uppmätte 10-12-procentig fuktighet i betonggolvet. Nån annan som mätt eller vet vad det brukar ligga på?
PatrikJ: Hallå Vi ska göra en utbyggnad på ca 40 kvm (vanlig boyta). Kan jag använda den S80 stämplade cellplasten som isolering förutom under bärande delar ?? Vet att man brukar rekommendera S100-kvalitet. Om jag kör S200 under belastade delar kanske det går bra eller ? Måste veta snart när grundbygget drar igång. / Patrik
: Vet inte vad som räknas som normalt idag, men det hade i.a.f. inte räknats som 'normalt' då jag höll på. Idag verkar nästan allt jobb vara 'normalt' även det som skulle ha benämnts 'fuskjobb' på min tid. Silikon är ett elastiskt fogmedel som står emot väta. Det tätar alltså bara springan mot nedträngande vatten. Någon annan funktion fyller det inte. Fogen blir dock inte reptålig
ByggaNytt: Bra råd ovan, överlappa sedan näten med minst 2 hela rutor. 6*6 m garage nedan: http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/garage/garage.jpg
jon_h: Förstår att du tänkte så, tänkte bara uppmärksamma trådstartaren på att det finns två sorter. :)
_Valle_: Nja, huset pålades eftersom det var väldigt lerigt underlag samt sluttande område och 15m ner till berg... De flesta hus i området har pålats, jag vet dock inte hur många som har pålat sina garage. Jag har också fått frågan "Behöver du påla garaget överhuvudtaget ?" Men nu är ju pålarna redan nedslagna... så då är det väl bara att köra vidare å vara glad. ;) /V
Alko: Grannen byggde källare i sitt 20-talshus på 50-talet. Stod på gråsten, så det var bara att spränga sig fram bit för bit med svartkrut. Kanske inget man väljer idag, men huset står än och är i fint skick, vill man så går det :-) /Alko
janus: hittade det!! 020-53 10 00 ringer man http://www.kabelanvisning.com/
Royla: Det blir svårt att ta upp lucka inifrån och och det lär inte heller räcka med en lucka. Smidigast, men förmodligen jobbigast, är att gå in utifrån.
axelsson: Måste jag ta speciell hänsyn till hur man lägger dräneringen framför ett garage med tanke på att där kommer köras med bilen? Undrar även om någon vet hur djupt jag skall lägga dränerings röret (diam 70)? Hur djupt skall det högsta punkten ligga?
BigBernt: Anledningen att inte gjuta skulle vara att ha trägolv som känns varmt och mjukt samt att slippa den "dyra" gjutningen med efterföljande torktid. Men som du skriver, det är rejält fuktigt i min källare och de gigantiska spindlarna och gråsuggor i massor känner jag igen ( de var en av anledningarna att riva ut allt och göra en ny tät gjutning med ett klinkerlager så att man vet att de
carlbanan: Tack och bock för svaren. Har (efter att ha läst här) ringt efter lite mursand. //Calle
jihhha: Jag hade först tänkt sätta platon matta på min nya mur som är murad i Leca samt putsad med 6mm A-bruk (muren ligger på en betong sula 150mm tjock samt innan den på en 100mm tjock frigolit). Nu börjar jag fundera, behöver jag verkligen platonmatta och i så fall behöver jag all extra tillbehör som vid husgrund? Mvh Johan
ByggaNytt: http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/13031-berg-i-kaellaren-hur-spraecker-man-utan-att-foerstoe.html http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/65090-snigeldynamit.html http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/40761-ny-metod-som-ersaetter-snigeldynamiten.html http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/61981-hur-fa-bort-jaettestenen.html ...
Poggan: Hej igen! Sorry att jag var lite otydlig där, med "bruk" menar jag naturligtvis med de cementbaserade. Så de är lika att arbeta med, ok. Jag har aldrig jobbat med sånt förut, så jag trodde det var likadant som mur&putsbruk typ..... Ok, då kör jag på med combimixen, blir en tur till bauhaus igen.... :P
Linnex: Jag säger inte att du har fel men jag är tveksam. Jag tror att isolera bjälklagret är att fördra istället för marken.Då du inte kommer värma grunden så tror jag inte att du når de temperaturerna som kommer krävas för att inte luftfuktigheten riskerar att nå kritiska nivåer.
stefan64: Har ett hus från förra sekelskiftet som står på torpargrund av sten. Mellan bottenstocken och marken är det ca 20 -50 cm och det sitter ventilationsgaller lite här och där. Tidigare ägare har försökt fylla mellanrummen med nån cement vilket verkar leda upp fukten från marken till timmerstockarna. (Har bytt några). Finns det något bra sätt att täta springorna mellan stenarna så
gaia: [citat] du kan utgå ifrån att alla mögelsporer är ohälsosamma och all organisk material utsatt för mer än 70% luftfuktighet och mer än 5 grader värme möglar .... pappbeklädda gipsskivor inräknat. gaia
Moelk: Tack för svaret. Kommer nog gjuta en liten sula. Det kan ju aldrig vara fel.
Xiter: Tack, det verkar vettigt. Har även funderat kring att bara köra med lokalt fall på 2 meter mot brunnarna för att kunna öka isoleringstjockleken till först tänkta 30 cm. Dubbla rutnät av armering runt brunnarna borde kunna tillåta en tunnare betongplatta på låt säga ca 8 cm. Hittade en fin tråd om likande problematik här:
DVE: Hälften vågat hälften vunnit... Nu är formen satt och cellplasten ute. Nu må de bokstavligt bära eller brista :- ) //DVE