Hej,

I souterränghuset jag flyttade in i vintras visade besiktningsprotokollet att fuktvärdena i den källaryttervägg som ligger under mark hade förhöjt fuktvärde. I och med att vi ha tänkt använda källaren som sovrum åt barnen har jag därför tänkt göra en dränering (och på lite sikt göra en mer genomgripande renovering av källaren). Vi har därför börjat ta in offerter från dräneringsfirmor. Det jag nu funderar är dels om jag har täckt in alla nödvändiga moment i min offertförfrågan, dels vilket pris jag ska räkna med att dräneringen landar på (är lite bervös för det...), samt om man på ett enkelt sätt skulle kunna tänka sig att minska kostnaden genom att göra vissa delar av arbetet själv.

De moment som jag har begärt offert på är följande:

1) Schaktning. längs en vägg blir schaktdjupet ca 2 m (x 11m), vid de övriga tre väggrna blir djupet ca 60 cm (x 8 m (kortsidorna), och 11 m (sista långsidan));

2) Rengöring av grundmur och avlägsnande av asfaltsskikt genom blästring;

3) Putsning/lagning/slamning av grundmur vid behov;

4) Läggning av dubbelväggig dräneringsledning (inkl avjämning och kringfyllning med makadam) och anslutning av dessa samt stuprör till dagvatten vid tomtgräns;

5) Isolering med Isodrän (minst 100 mm på längs den djupa väggen och minst 65 mm längs övriga väggar) eller likvärdigt, samt eventuellt luftspaltbildande matta på vissa ställen samt filterduk;

6) Montering av täcklist;

7) Igenfyllning.

/Jimmy

Hej.

Det är viktigt att du skriver var du vill att dränvattnet ska kopplas på, (tex stenskista minst 10m från huset).
Har hört om exempel där man bara grävt runt huset och sen kopplat ihop dränslangen med sig själv.

Takvatten? Du lär väl koppla ut det samtidigt?
Begär offert på stenkista till respektive stuprör, minst 1m3 singel i varje och minst 8m från huset.
Detta om storleken på tomten tillåter, annars brunn med dränkbar pump och slang till tomtgräns.

1 lass bort. om du inte behöver fylla någonstans på tomten så kommer du behöva köra bort ett lass (då du lägger i ett lass singel), det kan komma som dyr överaskning (för dig, inte för entreprenören) när jobbet e klart.

Kolla så att det tätas ordentligt bakom/över listen (många fuskar med det), max 150mm mellan spikpluggen.

Spol/inspektionsbrunn (minst 315) med sandfång, direkt efter dräneringen.

Alla borde göra som du och specificera vad man vill ha, allt för många går på dom oseriösa offerterna där inget ingår.

Lycka till

Jag kanske missförstog ditt förfrågningsunderlag.
Men lägg ett separat ledningssystem till takavloppet, och inte i samma ledning som dräneringen. :)

Tanken är att lägga ner två rör, en dräneringsrör och ett för anslutning av takavloppet. Det kan vara värt att förtyldliga!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.