Min grund verkar ligga på gränsen till mögelrisk. Enligt besiktningsprotokoll innan köpet var det mikrobiell påväxt något som inte nämndes 4 månader senare när anticimex gjorde en fuktinspektion. De rekomenderade endast att plasta grunden vilket ju är en klart acceptabel kostnad och arbetsinsats. Hur mycket kan man räkna med fuktigheten minska med denna inplastning? Problemet är väl främst i maj-juni i Skåne och om man då uppmäter t.ex 85% RF vad kan då resultatet bli med plast?

Ingen som mätt fukthalt innan och efter inplastning? Vilken sänkning av luftfuktigheten kan man räkna med?

Mikael_L
Måste väl bero på marken under.

Men att plasta marken inne i krypgrunden är ju aldrig någon nackdel, så varför inte börja med det och fortsätta hålla koll på rH ? Det skulle jag göra iaf.

Nästa enkla och billiga steg (men inte lika enkelt och billigt :o) är väl att sätta cellplast ovanpå plasten på marken och på grundmurarna, för att få några enstaka grader varmare och därmed lägre rH.

Jag inser att det troligen inte är några nackdelar med att plasta men det vore intressant att få veta vilka sänkningar andra uppmätt. Är det några få procent eller över 10 procent man kan förvänta sig? Och är denna sänkning endast av betydelse en viss tid på året?

Har precis sålt mitt hus, och köparna hade naturligtvis en besiktningsman här... Han var inte från Anticimex, så man slapp få reklam för avfuktare... Iaf så sa han att hans personliga åsikt var att man inte skulle lägga in plast bara för sakens skull, t ex om det är ett äldre hus där det har funkat bra tidigare så kan det t o m bli sämre om man plastar....Antar att han tänker på punktbelastningen som blir på dom ställena där plasten slutar...

Man kanske skall strunta i plastningen första året (köpte i år) och istället köpa några fuktmätare och följa utvecklingen ett år. Mina fuktproblem är troligen inte så akuta. Besiktningen angav att den microbiella tillväxten antyder att det är för fuktigt delar av året. Ingen annan har sett eller luktat någon mögel så problemet borde väl vara marginellt.

carlbanan skrev:
Har precis sålt mitt hus, och köparna hade naturligtvis en besiktningsman här... Han var inte från Anticimex, så man slapp få reklam för avfuktare... Iaf så sa han att hans personliga åsikt var att man inte skulle lägga in plast bara för sakens skull, t ex om det är ett äldre hus där det har funkat bra tidigare så kan det t o m bli sämre om man plastar....Antar att han tänker på punktbelastningen som blir på dom ställena där plasten slutar...
Det där med äldre hus och fuktfria grunder kan jag skriva under på. Vi har ägt vårt hus i drygt ett år och huset är byggt 1901. Vid besiktning påtalade besiktningsgubben problemet med krypgrunder och fukt, och att man kan lägga ut plastmatta. I somras var jag under huset och hittade bland annat en skräphög från sekelskiftet (många cigarettlådor i plåt) och en tändsticksask. Jag tog ur en sticka och kunde tända den utan problem. En tändsticksask från 1900-talets början alltså - då är det torrt!! Finns ingen anledning att ändra något i husgrunden då - inte ens med plastmatta.

Mikael_L
storkarp skrev:
Man kanske skall strunta i plastningen första året (köpte i år) och istället köpa några fuktmätare och följa utvecklingen ett år. Mina fuktproblem är troligen inte så akuta. Besiktningen angav att den microbiella tillväxten antyder att det är för fuktigt delar av året. Ingen annan har sett eller luktat någon mögel så problemet borde väl vara marginellt.
Jag kan väl inte just det här med krypgrunder nå speciellt bra.

Men vore jag i dina kläder skulle jag nog göra precis så.
Inte springa iväg och göra en massa åtgärder, som kanske inte behövs. Utan först (om det inte är akut) kolla och mäta och fundera lite.
Sen, om behov verkar föreligga, börja med enkla lösningar, typ difftät plast på marken och kanske minska ventilationen lite. Skulle inte det räcka så kanske cellplast på mark och grundmuren.

Ang fuktmätare skulle jag vilja påstå en rH-mätare, inte en fuktkvotmätare för virket.
Men varför jag tycker så, vet jag väl egentilgen inte, så det är kanske bättre med mätare för virket.
Jag har dock misstänkt dessa mätare att vara ganska inexakta, men det är säkert rH-mätare också om dom hör till de billigare sorterna. :o

cyanopsis. Intressant detta med din grund. Min grund kanske är helt ok och det är jag som är nojig som ny husägare. När besiktningen angav microbiell tillväxt delar av året så jag en massa hussvamp i min fantasi. I själva verket har ingen annan sett eller luktat någon mögel. Jag själv såg lite vitmögel precis vid min golvlucka men det är kanske inget att bry sig om alls. Detta är dock nu under vintern och jag vet inte hur allvarlig fukten blir i maj-augusti.

Antagligen är det smartast som Mikael säger att mäta och avvakta. Huset har ju trots allt stått där sedan 1925 även om uppvärmningen ändrades för ca 4 år sedan.

storkarp skrev:
cyanopsis. Intressant detta med din grund. Min grund kanske är helt ok och det är jag som är nojig som ny husägare. När besiktningen angav microbiell tillväxt delar av året så jag en massa hussvamp i min fantasi. I själva verket har ingen annan sett eller luktat någon mögel. Jag själv såg lite vitmögel precis vid min golvlucka men det är kanske inget att bry sig om alls. Detta är dock nu under vintern och jag vet inte hur allvarlig fukten blir i maj-augusti.

Antagligen är det smartast som Mikael säger att mäta och avvakta. Huset har ju trots allt stått där sedan 1925 även om uppvärmningen ändrades för ca 4 år sedan.
Vad är det för uppvärmning nu, och vad har det varit?

cyanopsis. Det finns nu jordvärmeanläggning och innan dess var det någon form av förbränningspanna. Kombinerad olja/ved tror jag för den står kvar i källaren. Bytet har troligen gjort att fukten både i källare/krypgrund och på vind ökat.
Flyttar in nu i dagarna så jag har inte full koll på allt.
Nu är jag sådan att jag gärna vill mäta, räkna och dokumentera allt. så ävn om det troligen inte är några akuta problem så vill jag helst börja mäta fulthalt så snart som möjligt för att kunna följa utvecklingen ett år och sedan kanske åtgärda eller testa metoder för att sänka fukthalten.

Murstocken har värmt upp krypgrunden och torkat fukten men inte nu längre..;).därmed fukt

Mvh

Jag förstår att eldningen innan torkade ut ett antal procent RH. Sätter jag in ett element i källaren nu så får jag samma effekt men helst vi jag ju sänka RH utan att tillföra energi. Hellre 70 kvadrat plast än ett element som förbrukar energi i all evighet.

Är det en utbyggnad det är torpargrund?Eller har du jordstampat golv?...

Mvh

Det är torpargrund under minst halva huset. 1/4 källare och 1/4 mellanting mellan källare och krypgrund (1,4 meter höjd) En besiktningman tipsade om att jag kunde sätta in ett mindre element för att minska fukten. Jag har jordvärme så kostnaden är rimlig. 4 månaders värme med 400 W blir ca 1200 kWh värme eller ca 350 kWh el. Kostnad ca 500 kr/år + installation några tusenlappar. Men jag vill inte slösa någon energi allsi onödan. ett element hade kanske krävt en liten fläkt för att förflytta värmen i hela grunden.

• Gilla
Hus12344556677
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.